- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Prius Van

Kør grønt – på gult


Tekst: Søren Clauding – august 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På verdensplan har Toyota haft kolossal succes med hybridbilen Prius. Trods en større anskaffelsespris har hundredtusindvis af bilkøbere valgt at investere i en hybridbil, for derigennem at medvirke til at skåne miljøet mest muligt.

 

I Danmark har succes’en været lig nul. De danske afgifter lagt oven i merprisen på en Prius gør ganske enkelt bilen for dyr. Trods intensivt lobby-arbejde er det ikke lykkedes Toyota at få reduceret registreringsafgiften på Prius – en rummelig mellemklassebil, som ret beset kører over 23 kilometer på en liter benzin. I forbindelse med afgiftsomlægningen sidste år kom Prius ned i en kategori, hvor man kun skal betale 520 kroner i årlig ejerafgift. Men anskaffelsesprisen er fortsat næsten 390.000 kroner inkl. flere hundrede procent afgift til den danske stat. Det hænger ikke sammen og derfor sælges der ingen Prius i dette ellers så miljø bevidste land…

 

Utilsigtet effekt

Men en åbning skete der. Den var vist ikke særlig tilsigtet fra politisk hånd, da afgifterne blev ændret. Man ville af med de store gulpladebiler, der ikke er udpræget miljørigtige – i hvert fald gjort op i CO2 udledning og ressourceforbrug pr. kørt kilometer. De største af dem var kun belagt med et halvt hundrede tusinde kroner i stykafgift og var derfor uforholdsmæssigt billige, sammenlignet med bilmarkedet i øvrigt, så mon ikke der også blev skelet til det udeblevne provenu i statskassen.

 

Derpå skar man alle over en kam og i dag er afgiften ens (i princippet 50 procent) på alle personbils relaterede gulpladebiler. Det medførte, at der poppede en ny bil kategori op i form af højtydende (og pr. definition miljø-forkerte) biler på gule nummerplader. Det er svært at se andet end, at de økonomiske incitamenter til afgiftsændringen havde størst indflydelse på gulplademarkedet.

 

Hybrid på gule plader

På en enkelt undtagelse nær: Toyota Prius kunne ombygges til van og sælges nu på gule nummerplader. Prisen er 228.742 kroner inkl. moms (192.379 med momsen fratrukket).



Der er dog stadig en økonomisk hage ved det: Vægtafgiften er kr. 1810 om året og kører man helt eller delvis privat i bilen, bon’er staten enten 5400 eller 2700 kroner oveni hvert år. Det vil hen af vejen reducere noget af fordelen ved den lavere anskaffelsespris. Det er måske også meningen – men ikke udpræget miljørigtigt.

 

Øko budskab

Men der går lang tid før den lavere anskaffelsespris er udlignet af løbende afgifter. Det har mange mennesker indset, ikke mindst private erhvervsdrivende, der gerne vil sende et øko-budskab gennem deres bil og derfor sælger Toyota efter omstændighederne nu pænt af Prius.

 

Toyota Prius som van er ikke meget forskellig fra personbilen. Den mangler sæderne bagi og de er erstattet af en kæmpestor plan bagagerumsbund. Masser af plads og absolut et fornuftigt køretøj.


 

 


 

Hvad en hybridbil er

Lad os lige summere op: En Prius hybrid drives af en 78 hestes 1,5 liters benzinmotor i skøn forening med en 68 hestes el-motor. El-motoren står groft sagt for fremdriften, når behovet for kraft er under de 68 heste. Siden hjælper benzinmotoren til. Strømmen til el-motoren kommer fra batterier, der oplades af benzinmotoren og ikke mindst, når man slipper speederen. Så i stedet for gnidningsenergi imod kørebanen og internt i benzinmotoren, slås benzinmotoren i princippet fra og energien bruges til at lade el-motoren med.



Det hele styres elektronisk og kan følges i skematisk gengivelse på en skærm i midterkonsollen. Men efter kort tid er det ikke interessant, med mindre man virkelig ønsker at fine-tune sin køreform. Så slukker man blot for grafikken og kører bilen uden særlig tanke på hvordan.



 

Fungerer i praksis

Det fungerer fint i praksis. Prius er velkørende, har udmærket køreegenskaber, den er komfortabel og støjsvag. Støjen er næsten lig nul, når el-motoren står for driften (det er en i mange sammenhænge overset miljø-faktor især ved bykørsel, hvor trafikstøjen kan være belastende). I stedet for manuelt gearskifte, bruger man en lille skifte pal, egentlig som i en bil med konventionelt automatgear. Ved acceleration mærker man ikke kombinationen af el- og benzindrift. Ved konstant kørsel fornemmes et lille ryk, når el-motoren blander sig eller holder op. Og ved motorbremsning eller svag nedbremsning fornemmes også en lille kamp mellem el-motor og benzinmotor om hvem, der skal medvirke mest til at bremse bilen – men det er marginalt og oplevelsen forsvinder formentlig med vanen.



Model:

Toyota Prius 1,5 5d Van

Listepris:

Kr. 228.742 incl. moms

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 benzin. 78 hk – 115 Nm v. 4000 omdr./min. 500 Volt el-motor, 68 hk v. 1200-1540 omdr./min. 400 Nm v. 1200 omdr./min. Fuldautomatisk transmission.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,9 sek/ 170 km/t/

23,2 km/l/ 104 g/km

Længde:

4,45m

Bagagerum:

1,65 X 1,26 X 0,77 meter

Diverse.

ABS. ESP. EBD. ASR. 6 airbags. Højdejusterbart. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Klimaanlæg.


Link til importøren


Læs også vores test af Prius på hvide plader


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt