- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 6 A/T

Ørken erobren


Tekst: Søren Clauding – november 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu er det jo ikke meget ørken, vi har i Danmark. Og derfor skal man som udgangspunkt forholde sig meget præcist til, om en Toyota Land Cruiser V8 er det rette værktøj til de opgaver, man skal løse. For en Land Cruiser V8 er et stykke værktøj – og ikke et af de helt billige af slagsen.

 

Sammenligner man med f.eks. Range Rover TDV8 følger Land Cruiser dog meget godt med. 1,5 millioner kroner er prisen, som er noget under Range Roveren og den inkluderer, som navnet indikerer, en V8 motor, som både er kraftigere end Range Roverens og mere brændstoføkonomisk.

 

I vores tilfælde en 4,5 liters common-rail turbodiesel, der i effekt præsterer det samme som den tilsvarende 4,7 liters V8 benziner, som også kan leveres til Land Cruiser. 286 hestekræfter mod 288. Den store forskel ligger i det kolossale moment på ikke mindre end 650 Nm over næsten hele omdrejnings intervallet for dieselmaskinen. Her kan benzin’eren slet ikke følge med – med ”sølle” 445 Nm.



Skabt til ørkenen

Men en Land Cruiser er skabt til ørkenen. Intet under at den har taget sejren i kategorien for serieproducerede biler i Rallye Dakar, senest det blev kørt. Og intet under, at det eneste bilmærke, som man ser i lande som Mauretanien, bortset fra en masse europæiske skrotbiler, er Toyota. Hi-Lux, hvis det skal være den rå version og Land Cruiser, hvis man hører til de få velhavende indbyggere.

 

Land Cruiser er nemlig idéel til transport i uvejsomt terræn over store strækninger. Med syv fremadvendte siddepladser og god benplads på dem alle – samt rimelig bagageplads bag de tre sæderækker.


Der er rigtig meget benplads foran midterste sæderække.

 

De bageste sæder slås op imod vognsiden, når de ikke skal siddes på.


Pladsens betydning

Pladsen har stor betydning, for går turen over tusindvis af kilometer i Afrikas sten- og sandørken, kører man helst så få gange som muligt.

 

Land Cruiserens berettigelse er i ørkenen. For den er skabt som en ægte ørken-erobre, en off-roader af usædvanlig kaliber og forbavsende nok med køreegenskaber på plan asfalt, som gør den helt komfortabel at køre i. Her kommer en smule af berettigelsen ind set i forhold til typiske danske kørselsforhold.

 

Globalt

At det overhovedet kan lade sig gøre skyldes formentlig, at Toyota har tænkt globalt, lige siden man indså, at den oprindelige Land Cruiser (som hed BJ) tilbage i 1951 havde et potentiale, der rakte langt ud over toppen på Mount Fuji. Land Cruiser anno 2008 kører fremragende på fast underlag og den trives i det løse, simpelthen fordi Toyota har optimeret køreegenskaberne ved hjælp af al tilgængelig elektronik.

 

Land Cruiser kan køre i op til 70 cm vand, den kan kravle op af en stigning på 45 grader, den kan klare en



 sidehældning på 44 grader uden at tippe og angriber man en pludselig stigning kan vinklen tillade sig at være 30 grader fortil.

 

Konkurrencedygtig

Dermed hamler den fuldt og helt op med konkurrenterne fra Land Rover, Mitsubishi, Volkswagen og Jeep. Den har sin egen karakter og overlader mere til elektronikken end f.eks. Range Rover. Men den adaptive variable undervogn håndterer udfordringerne perfekt. Elektronikken identificerer kørselsforholdene og i perfekt samarbejde mellem det kinetisk dynamiske hjulophæng, den aktive tractioncontrol og variable stabilitets kontrol (ESP) tilpasses køreresponsen, så føreren er hjulpet bedst muligt.



Den nye kraftige V8 motor er et monster maskineri. De traditionelle specifikationer taler deres eget sprog: Dieselmotoren flytter de 2,5 tons egenvægt til 100 km/t på bare 8,2 sekunder og hvis man vil, kan man flyve nedad mod ørkenen på en tysk autobahn med 210 km/t: præstationer som en sportsvogn og køreegenskaber som en off-road’er. Selvom brændstoføkonomien er acceptabel (9,8 km/l) er det nok det eneste minus ved den type af biler: Et CO2 udslip på 270 g/km medvirker ikke lige præcis til at sænke temperaturen i Sahara!

 


Modelnavn:

Toyota Land Cruiser V8 D-4D

Listepris:

Kr. 1.495.000

Motor/ transmission:

8 cyl. 4,5-l turbo-diesel, common-rail (286 hk, 650 Nm/1600-2800 omdr./min). Permanent firehjulstræk. Reduktionsgear. 6 trins aut. Gear. Torsen differentiale.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk:

8,2 sek/210 km/t/ 9,8 km/l.

Længde/ bredde:

4,95 m/ 1,97

Vadedybde:

70 cm

Diverse:

Aktivt antispind. VSC (ESP). Kinetisk dynamisk hjulophæng. Aktiv regulering af frihøjden. Bi-Xenon forlygter. 14 airbags. 4 zone klimaanlæg. El-multijusterbart rat. El-justerbare forsæder. Læderkabine. Nøglefri betjening.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt