- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota GT86 TRD

Fancy upgrade - tro mod filosofien


Af Søren Clauding – november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota GT86 TRD i Motorradioen >>>


Toyota har ikke skabt sportsvognen GT86 for at være stærkest, hurtigst eller bedst. Men prædikatet ”sjovest” er indenfor rækkevidde, især hvis man sammenligner med alternativerne til samme pris. Når så Toyota Racing Development blander sig, bliver oplevelsen endnu større.

 

TRD står nemlig for Toyota Racing Development. Det er den afdeling hos verdens største bilfabrik, der tager hånd om det motorsports-relaterede. De har ikke skabt en racerbil ud af GT86, men med enkle midler (som dog i Danmark med afgifter løber op i omkring 100.000 kroner) er bilen gjort endnu mere fancy, både at se på og køre i (læs vores seneste prøvekørsel af Toyota GT86 hér >>>).



Hurtigere gennem kurverne

Basisfilosofien har man dog holdt fast i: Maskineriet er helt det samme som i den ”almindelige” GT86, dvs. en 200 hestes boxermotor. Så det går ikke hurtigere, når det går ligeud. ”Gennem svingene” er til gengæld en anden historie.


 


Standard-dækmonteringen gør det muligt, at komme sjovt gennem kurverne. Kombinationen af det mekaniske Torsen spærredifferentiale og relativt smalle dæk betyder, at man kan lege med vejgrebet. I en TRD får man bredere dæk (225 mm), 18” fælge med tilhørende 40 procent lavprofil og sportsstøddæmpere, og de ændrer bilens karakter.



Godt gået

Nu er vejgrebet bedre. Det giver noget højere kurvehastighed, et senere bremsepunkt og mere præcis styring. Vi prøvekørte bl.a. Toyota GT86 TRD på FDM Sjællandsringen og nåede en topfart for enden af langsiden på omkring 150 km/t, til trods for at banen var fugtig og udgangshastigheden inden langsiden ikke var optimal. Det kan som regel kun lade sig gøre med biler, der har 30-40 flere hestekræfter. Så det er egentlig ret godt gået.

 

Den fugtige bane satte VSC-systemet (Toyotas betegnelse for ESC) på arbejde. Det fungerede fortræffeligt og var i sig selv ganske morsomt, hvis man godt kan lide at mærke, hvor grænsen er. På grund af lavprofildækkene ophører vejgrebet ret pludseligt, og bagenden på den baghjulstrukne bil slipper på brøkdele af et sekund. Tilstrækkeligt til, at korrektion med rattet er nødvendig og derpå sikrer VSC og spærredifferentialet med det samme, at man igen er på rette spor og lynhurtigt videre frem mod næste udfordring.

 

Se videoen

Se TV-sekvensen her på siden, som i den allersidste del giver et tydeligt billede af den nødvendige korrektion. Ret underholdende.

 

Og så har TRD stylet GT86’eren næsten til ukendelighed. Store spoilere for og bag, sideskørter, letmetalfælgene er helt unikke (og står for en stor del af merprisen) og to dobbelte afgangsrør i hver side. Det ser godt ud og understreges yderligere af en næsten perlemorsagtig lakering.


Toyota GT86 i den særlige Toyota Racing Development version, prøvekørt på FDM Sjællandsringen, Klik på billedet og tag med på køreturen.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 


Model:

Toyota GT86 2,0 TRD

Listepris:

Kr. 643.871

Motor og transmission:

4 cyl. Boxer benzinmotor 2,0 l. 200 hk. 205 Nm/6400-6600 omdr./min. Torsen spærredifferentiale. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,6 sek./ 226 km/t/ 12,8 km/l /181 g/km

Længde:

4,24 m

Bagagerum:

243-811 liter

Diverse:

ABS. EBD. VSC og tractioncontrol. Xenon lygter. 5 airbags. 18” alufælge. 225/40-8 Michelin-dæk. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. 2 X Isofix. Regnsensor.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt