- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Corolla 1,6 Luna

Gedigen mellemklasse sedan


Tekst: Søren Clauding – februar 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Toyota opfandt Auris, blev en af de mest solgte model-linier nogensinde med et slag forvandlet til det, den i de seneste år reelt allerede havde været. Man tog blot skridtet fuldt ud og kreerede en af de mest gedigne mellemklasse sedan’er på markedet, Toyota Corolla.

 

Forinden havde Corolla også eksisteret som hatchback. Den rolle overtog Auris og så fik designerne lov til at optimere Corolla’en, så sedan’en kunne komme til at se rigtig ud. Nogen omtaler den som Corolla Sedan – men ”Sedan” tilnavnet kan man ligeså godt se bort fra, for Corolla er en sedan, pr. definition – indtil Toyota måtte finde på andet.

 

Harmonisk design

Den enegang havde Corolla godt af. For den nye Corolla er blevet en helt igennem gennemført sedan. Designet er i den grad i harmoni, at det ville være svært at forestille sig Corolla anno 2008 med tophængslet bagklap. Den nye Corolla er ikke bare en gedigen mellemklasse sedan, den er også en elegant bil som mange tilhængere af udvendigt bagagerum vil kunne trives rigtig godt med.



Den kører også som en ægte elegant personbil skal gøde det. Affjedringen er komfortabelt sat op, ikke så fast som de tyske sidestykker, men fast nok til at styrepræcisionen ikke påvirkes nævneværdigt af de kraftige storme, der har hærget Dannevang på det seneste. Den er stabil, velkørende og i øvrigt heller ikke særlig støjende.

 

Rummeligt bagagrum

Et vigtigt element ved en sedan er naturligvis det udvendige bagagerum. Toyota har valgt at montere bagagerumsklappen ved hjælp af såkaldte ”bagageknusere”, som er den populære betegnelse for stålbøjler, der ”ruller” ind i bagagerummet, når klappen lukkes og kværner alt, hvad de møder på deres vej. Det er ikke hensigtsmæssigt i sig selv, men fordelen er, at systemet er ret robust og bevægelsen er let og gedigen. Desuden er de i Corolla’en monteret helt ude i siderne af bagagerummet, så med en smule omtanke behøver de ikke knuse noget som helst. Indvendig i bagagerumsklappen savnes et håndgreb – det er til gengæld overraskende.



Selve bagagerummet er stort og regulært – og derfor let at pakke. Og så har Toyota, som en af de ganske få bilfabrikker, forsynet de nedfældelige bagsæderyglæn med låse, som kun kan betjenes, når bagagerummet er åbent. Det indebærer, at en indbrudstyv ikke har adgang til bagagerummet fra kabinen, hvilket dels forhindrer tyveri fra bagagerummet og dels – i fald at tyven er meget stædig og brækker bagklappen op (hvad der også er svært på grund af de før nævnte bøjler) – at forsikringsdækningen i de fleste tilfælde vil være bedre.

 

Mellem-udstyr

I kabinen er der udmærket benplads på bagsædet og det indvendige design er helt i harmoni med forventningerne efter at man har set på bilen udefra. Udstyret i Luna-versionen, som er mellem-niveauet, er pænt, men man skal dog være klar over at fordi Toyota bygger nogle af verdens mest

 

 


 

pålidelige biler, tager de sig også betalt i købs øjeblikket: listeprisen er omkring 265.000 kroner for den prøvekørte Luna-udgave med 1,6 liters benzinmotor.

 

Sikkerhedsniveauet er også forbilledligt. Ikke blot har Corolla opnået 5 stjerner i EuroNCAP testprogrammet, bilen har også hele raden af forbyggende hjælpemidler, uanset udstyrsvariant: Elektronisk Stabilitets program, Bremse Assistent, Anti-spind, Anti-piskesmældssæder, deformerbare pedaler, 4 airbags plus airbaggardiner, der også dækker bagsædepassagererne, samt airbag ved førerpladsen, selekraft begrænsere, 2 X Isofix beslag og meget mere.

 

Fornuftig driftsøkonomi

Desuden er driftsøkonomien ret fornuftig. Dels fordi en Toyota pr. definition aldrig går i stykker, dels fordi selv benzin-modellen kører næsten 15 km/l, endda også i praksis. Fartpræstationerne er glimrende, de 124 hestekræfter får Corolla’en op på 100 km/t på godt 10 sekunder og topfarten er tæt ved de 200 km/t.


 


Modelnavn:

Toyota Corolla 1,6 Luna

Listepris:

Kr. 263.398

Motor:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor (124 hk, 157 Nm/5.200 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk:

10,4 sek/195 km/t/14,5 km/l.

Længde

4,54 m

Bagagerum:

450 liter

Diverse:

ABS. ESP. EBD. BAS. TRC. 7 airbags. Aircondition. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for og bag. Sædevarme. 2 Isofix beslag.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt