- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Aygo 1,0 x-wave

Åben bil til spotpris


Af Søren Clauding – september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis en åben bil står øverst på drømmelisten, men pengene ikke rækker til en traditionel cabriolet, ja, i virkeligheden er der egentlig kun penge nok til en af de meget populære småbiler, så fortvivl ikke. Toyota har en løsning: Aygo x-wave.

 

Og det er nu ikke noget ringe alternativ. Den koster 115.000 kroner og skal man have den finansieret, kan Toyota også klare den sag: 20 procent i udbetaling, afbetaling over 8 år med 1,76 i variabel rente. Så forudsat renten ikke stiger for meget, er det til at komme i nærheden af for de fleste.

 

Foldekalechen gør en forskel

Toyota Aygo x-wave er naturligvis baseret på den almindelige, nye Aygo, der så dagens lys for første gang sidste år. Men naturligvis er det interessant at se, hvad der sker, når man har skåret hul i taget og i stedet installeret en foldbar kaleche.

 

Hvad køreegenskaberne angår, sker der ikke så meget, faktisk ingen ting, så vidt vi kunne mærke, og pladsforholdene er også stort set de samme, fordi foldekalechen – er det vel nærmest – netop folder sig i en bølge udvendigt og bag det store hul, der fylder det meste af loftet.

 

Forskellig fart

Så skinner solen ind, hvis den er på himlen, og det er der mange ”åben-bil liebhavere”, der sætter pris på. Foldekalechen skal man forholde sig til i to hastighedsniveauer: Lav fart/bykørsel og motorvejskørsel.



Toyota Aygo er pr. definition på grund af sin korte længde og beherskede motorkraft en bybil. Lever man og færdes man i byen, har man vel glæde af ikke bare at se men også at høre og til tider dufte bylivet. Det er en del af det, at være i byen. Hertil egner Aygo x-wave sig fremragende. Selv når taget er lukket, hører man byen udenfor, for lydisoleringen er naturligt nok ikke den samme som havde bilen haft fast tag. Det er en del af charmen.

 

Elektrisk betjening også ved motorvejsfart

Ved høj fart og lukket tag går det egentlig udmærket. Men åbner man taget, skal det ikke længere end tilbage i midtvejspositionen før der kommer en vis resonans i kabinen. Det kan reduceres ved at åbne de bageste vippe-ruder, hvorved en del af trykket ledes den vej ud. Men man er hjulpet af en vindskærm, der skyder op på åbningens forkant og fjerner de værste af turbulenserne.

 

Taget betjenes i øvrigt elektrisk og det tog på vores stopur under 10 sekunder at åbne eller lukke det – og det kan også gøres, mens man kører hurtigt på en motorvej. Det er ret genialt..

 

Meget for pengene

De 115.000 kroner, som man f.eks. kan se i forhold til prisen på den allerbilligste Aygo, er en beskeden merudgift. Den billigste variant koster 90.000 kroner, den har tre døre og et ikke alt for overvældende udstyr.

 

Med i de 115.000 kroner får man foruden foldekalechen aircondition, en stor næsten refleksfri skæm i midterkonsollen, et fornemt og klart visende bak-kamera, elektriske sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, tågeforlygter og fartbegrænser. En fartpilot funktion savnes, men indrømmet, det er mest begrænseren, man har brug for ved bykørsel og holder man speederen i bund med begrænseren slået til, virker det fuldstændigt som en fartpilot.


 

Multifunktionsskærmen.


Skærmen er i øvrigt et regulært multifunktionsdisplay, hvorfra mange af bilens elektriske funktioner kan betjenes og bestiller man Aygo x-wave med x-navi (navigation, hvis nogen skulle være i tvivl) er merprisen kun 4.200 kroner.

 

Budget og Garanti

Den prøvekørte bil var udrustet med 15” alufælge, som desuden kostede 5.800 kroner oveni. Alufælge er godt nok en del af x-wave udstyret. Men de standardudrustede fælge er mere traditionelle – ikke desto mindre er det måske ikke hér, det er mest oplagt at bruge sine penge. Især ikke hvis det især er af budgetmæssige årsager, man kaster sig oven en af de små biler.



Sidst men ikke mindst skal det nævnes, at alle nye Toyota’er har 3 års garanti i Danmark. Efter de tre år er det verdens største bilfabriks tradition for top kvalitet, der overtager ansvaret.

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 


Model:

Toyota Aygo 1,0 x-wave

Listepris:

Kr. 114.995

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 l benzinmotor. 69 hk. 95 Nm. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,3 sek./ 160 km/t/ 26,3 km/l /88 g/km

Længde:

3,46 m

Bagagerum:

168 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Tågeforlygter. 15” alufælge. 4 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Touchscreen. Højdejusterbart rat. Fartbegrænser. Aircondition. 2 X Isofix. Bluetooth og USB. Bakkamera.


Link til importøren


Fartbegrænseren.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt