- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Aygo MMT gear


Det manuelle gear, der selv skifter


Af Søren Clauding - november 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den lille Toyota Aygo er udviklet i samarbejde med Peugeot og Citroën. Bilerne er, bortset fra visse visuelle detaljer og udstyrspakker tilnærmelsesvis ens. Derfor kan man udmærket overføre erfaringerne fra de to biler til Aygo. Læs mere om de to andre her: Peugeot 107 Citroën C1.

 

MMT gearet har vi prøvet, netop på Aygo, og det er en væsentlig detalje, fordi MMT gearet af mange fejlagtigt sammenlignes med et almindeligt automatgear.

 

Det er det ikke og derfor bør det snarere sammenlignes med et manuelt gearskifte. Alene prisforskellen afgør forholdet: En Aygo med MMT gear koster 10.000 kroner mere end en tilsvarende Aygo med almindeligt manuelt gearskifte. Et automatgear vil sædvanligvis koste det dobbelte – og i øvrigt kræve en del af motoreffekten, hvorved bilens præstationer bliver ringere.

 

Dermed sagt, at et MMT-gear, som i øvrigt også kan fås til Toyota Yaris – ligesom andre bilfabrikker har udviklet tilsvarende gearskifte – er i bund og grund et manuelt gear. MMT gearet har blot en automatisk skiftefunktion, sådan at man ikke selv behøver at afgøre hvornår, der skal skiftes gear, man behøver ikke at træde på koblingen og man behøver ikke at betjene gearkassen. Gearskiftet sker hydraulisk.

 

Derfor er et MMT gear ligeså langsomt som et almindeligt manuelt gearskifte, hvor man først træder koblingen ned og derpå skifter gear og siden kobler til igen. I praksis har MMT gearet dog flere fordele.

 

For det første behøver man ikke slippe rattet – det er både en bekvemmelighed og en større sikkerhed, fordi en bil nu engang styres bedre med begge hænder på rattet.

 


Toyota Aygo er Toyotas mindste

I stedet for en traditionel gearstang betjenes MMT gearet ved hjælp af en gearvælger i midterkonsollen.


For det andet sker gearskiftet på det optimale tidspunkt, hvilket giver optimal benzinøkonomi – og det vil på Aygo sprog sige et ganske beskedent forbrug.

 

Ulempen er mest, at gearskiftet sker uforudsigeligt. Dvs. at man ligesom rykker frem med kroppen, når gearet skiftes, fordi den accelererende bevægelse uforudsigeligt hører op for siden at fortsætte, når der er skiftet gear. Skifter man selv gear, oplever man ikke det ryk i kroppen, fordi man er forberedt – og i øvrigt kan foretage gearskiftet mere blødt end MMT kan.

 

I praksis er en bil med MMT gear forsynet med en gearvælger. Skubbes den fremad, kører bilen baglæns, føres den tilbage kører man fremad og hvis man selv vil vælge, hvornår gearskiftet skal ske, skubber man den ud til venstre og derpå kan man igangsætte gearskiftet simpelthen ved at skubbe gearstangen fremad eller bagud.

 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt