- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Aygo 1,0 VVT-i x-cite

Mini bil med maxi udstyr og et feedt design


Af Søren Clauding – september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Aygo 1,0 x-cite i Motorradioen


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Minibilerne trives i Danmark, og så i den grad. Det danske afgiftssystem favoriserer de allerbilligste biler og derfor kan man i dag købe minibiler til langt under 100.000 kroner. Salget er godt nok lidt for nedadgående, fordi nummeret større, de såkaldte B-segmentbiler, er blevet kastet ind i kampen om kundernes gunst og gode pristilbud har betydet, at de lidt større biler har taget deres del af kagen. Hvordan i alverden kan man så sælge en af de allermindste for 144.000 kroner? Det korte svar er: Masser af udstyr, masser af elektronik og et fænomenalt udseende.

 

Det er nemlig det, Toyota gør med x-cite udgaven af deres mindste bil, Toyota Aygo. Tidligere på året lancerede verdens største bilfabrik en ny generation Aygo og for blot 90.000 kroner kan man købe Toyotas nye mini. Inklusive 6 airbags og 3 års garanti. Man får så godt nok kun en enkelt dør i hver side og udstyret er det helt basale. Sikkerheden og garantien, plus Toyotas ry for at producere biler, der ikke går i stykker samt et yderst velrenommeret forhandlernet er andre væsentlige købsargumenter. Og så ser den nye Aygo fantastisk ud.

 

Mindre

Pladsen, derimod, er ikke en købsfaktor. Der er mindre plads i en Aygo, som er i familie med Peugeot 108 og Citroën C1, end i trillingerne fra VW-koncernen, VW up!, Skoda Citigo og SEAT Mii, og biler som KIA Picanto og Hyundai i10 er også stærke konkurrenter på prisen. De er også større end Aygo & Co.

 

Hvorfor har de mindste på markedet (bortset fra Smart) så en chance? Vi gætter på at pladsen ikke har stor betydning for en Aygo kunde, som omvendt kan se fordelen ved at bilen er 10 cm kortere end f.eks. en up!. Vi gætter også på, at udstrålingen og Toyotas ry betyder rigtig meget.

 

Man får så meget andet

Og spørgsmålet er, om ikke det er det samme, der ligger til grund for, at nogle vælger at betale mere end 50.000 kroner oveni for bilen. Plads får man ikke mere af, men man får så meget andet.

 

Toyota x-cite er orange og sort. Hov… Er det ikke symptomatisk, at farvekombinationen næsten er det første, vi fortæller om selve bilen? Den har også frække sorte hel-blanke alufælge med orange navkapsel. Den har sort/orange interiør, det hele er gennemført. Står også godt til undertegnedes yndlings ur, der er sort med orange sekundviser og skive-elementer, og foret på den sorte jakke. Mode? Måske og hvis den ændres, kan man jo blot udskifte krydset og de andre farvede elementer på bilen med andre i en anden farve. Det er hurtigt og til at betale.


 


X ved det hele

Det blank-sorte pianolak går igen overalt, ikke mindst omkring det fine x-touch infotainmentsystem, den store 7” berøringsskærm som (i modsætning til den gamle Toyota Touch skærm) stort set er refleksfri og let at aflæse, også i solskin. Og så er sæderne betrukket med lækker sort læder. Eneste minus er, at sædevarme ikke er standard. Det SKAL det være i en sportslig luksusbil. For en sådan er præcis, hvad Aygo er udviklet til at være i x-cite versionen.


 


Grundmodellen i Aygo programmet er x-modellen. Den er veludrustet med el-ruder (foran, for bagtil har man alene muligheden for en vipperude som i andre småbiler – men det fungerer nu meget godt). Fjernbetjent centrallås er også standard, LED kørelys ligeså og en god kørehjælp som hill-start assist.

 

Masser af udstyr

I x-cite har bilen udviklet sig til også at byde på aircondition, Bluetooth forbindelse til smart-telefonen (fungerer fremragende og lynhurtigt), el-sidespejle med varme, fartbegrænser (egentlig OK, især i bykørsel, man kan godt leve uden fartpilot), omdrejningstæller, læderrat med mobil- og mediebetjening.

 

Og i forhold til lavere udstyrsmodeller har man foruden de nævnte fancy 15” alufælge, pianolakken indvendig, tågeforlygter, læderindtrækket og 7” skærmen også den såkaldte x-touch pakke, som inkluderer bakkamera (dog uden hjælpende linjer, der indikerer hvor man er på vej hen), et omfattende multimediesystem og ikke mindst MirrorLink, som kan genspejle mobiltelefonens skærmbillede på 7” skærmen i centerkonsollen, så man kan betjene smart-telefonen, fuldstændig som man kender den, blot fra bilens berøringsskærm.

 

På den prøvekørte model var også navigation. Det er ekstraudstyr til 4.200 kroner og fungerer bedre end f.eks. Google Maps.

 

Den kører udmærket og temmelig økonomisk

Hvordan den kører, sådan en Aygo? Det er jo egentlig mindre vigtigt, når man nu har forelsket sig i bilen, dens udseende og teknologi. Men bare rolig: Den kører ganske udmærket. Den lille 3-cylindrede 1-liters benzinmotor er optimeret, så den kører over 26 km/l, den støjer og vibrerer mindre end forgængeren, men Aygo er ingen hurtigløber. Den følger dog med i den bytrafik, som den er skabt til, og motorvejen klarer den også, hvis man har den fornødne tålmodighed.



Affjedringen er bedre i den nye Aygo end i forgængeren, den er mere stabil, hvad man især oplever ved høj fart, og den styrer mere præcist. Den er også mere komfortabel. Men en bil, som er så kort, kan man ikke forvente sætter dagsordenen for vejegenskaber. Den er på niveau med mange af konkurrenterne og nogle få er marginalt bedre – ingen nævnt, fordi det i bund og grund er op til føreren, hvad hun/han bedst kan lide. Til gengæld er den lettere at finde parkeringsplads til – og så ser den FEEEEED ud.

Læs også: Toyota Aygo First World Test 2014

 

Andre Toyota prøvekørsler >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Toyota Aygo. tekst og fotos følger snarest...

Kan også ses på YouTube >>>



Model:

Toyota Aygo 1,0 VVT-i x-cite

Listepris:

Kr. 143.395

Motor og transmission:

3 cyl. 1 ltr. 69 hk. 96 Nm. 5 M/T. Stop&Start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,3 sek./ 160 km/t/ 26,3 km/l / 88 g/km

Længde:

3,46 m

Bagagerum:

168 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Hill-holder. 15” alufælge. LED kørelys. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for.  El-sideruder med varme. Fartbegrænser. Aircondition. Højdejusterbart læderrat. Læderbetrukne sæder. Ratbetjent radio. USB og Bluetooth. Multimediesystem. 7” berøringsskærm. Bakkamera. MirrorLink Isofix. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

Bagagerumsdækkenet er fleksibelt, men fastgørelsen er lidt ustabil.

 

Handskerummet er af typen, hvor indholdet bliver dernede, når man åbner det. Nyt er at det kan lukkes - tidligere måtte man tilkøbe en handskerumsklap.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt