- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Avensis Touring Sports 2,0 D-4D T2 Premium

Langturstesten bestået med bravur


Af Søren Clauding – september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Avensis har, lige siden den første generation så dagens lys i 1997, været en udmærket, funktionel mellemklassebil. Og den omstændighed, at den er produceret af verdens største bilfabrik, borger for kvaliteten. Men ligeså meget kvalitet og funktion, der har fulgt med i den normalt også rimeligt prissatte japaner, ligeså meget har undertegnede undret sig over, at når Avensis virkelig kom ud på grænsen, hvad køreegenskaber angår og ved høj fart, havde den svært ved at være på linje med de bedste af konkurrenterne. Det er anderledes nu.

 

Det havde vi allerede på fornemmelsen i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye generation Avensis, der fandt sted i juni i år på schweiziske bjerg- og motorveje. Men hér må man kun køre 120 km/t. Den nye Avensis kører bedre end forgængeren, kunne vi fastslå, men ville den også bestå, når den blev bragt helt ud på grænsen ved hastigheder på 200 km/t og derover. Med en fart, hvor en bil virkelig skal kunne køre godt, hvis den skal bestå de moderne krav og forventninger.

 

Dansk prøvekørsel – i Tyskland

Da tiden var inde til en prøvekørsel i Danmark, efter at bilen i mellemtiden også er landet hos de danske Toyota-forhandlere, var det første vi gjorde, sådan næsten, at sætte kursen mod de tyske autobahns.

 

Processen inkluderede en tur gennem det danske motorvejsnet, og hér opførte Avensis’en i stationcarudgaven med 143 hestes BMW-dieselmotor i maskinrummet sig eksemplarisk. Den er endnu bedre end forgængeren, affjedringen er velafstemt, trods lavprofildæk er kørekomforten på toppen og dieselmotoren fra BMW var en god idé, for den er bedre end hvad Toyota selv hidtil har præsteret (og hos Toyota satser man som bekendt ikke mere så meget på dieselmotorer). Men alt det vidste vi i forvejen fra de internationale tests i Schweiz.



Vi fik konstateret, at ved dansk motorvejsfart, med mellem 110 og 130 km/t, nogen trafik og en god portion modvind, kørte vi 17-18 km/l iflg. onboard-computeren, og tallet passede meget godt, kunne vi konstatere, da vi tankede første gang.

 

Men målet var de tyske autobahns.

 

Udfordrende vejrforhold

Nu ville tilfældet – eller vejrguderne, hvilken indflydelse de så måtte have på tilfældet – at det regnede store dele af tiden i Tyskland. Men vi fik tilstrækkelig tid på trafikryddede, tørlagte ligeud-autobahn-strækninger til, med sikkerhed at kunne fastslå, at nu tangerer Toyota Avensis de bedste af konkurrenterne i det såkaldte D-segment, også hvad højfartsprøven angår. Det havde vi håbet på, for nu hænger tingene sammen, som man med rette kan forvente hos en virksomhed som Toyota.

 

Det betyder i praksis, at trods en vis sidevind er Avensis stabil, støjsvag og den styrer ret godt. Selv Touring Sports-udgaven (det betyder ”stationcar” på Toyota sprog) med sin større sideflade til at gribe vindstød, kørte upåklageligt, og ”vindstødstesten” over de danske broer og deres ofte kraftige sidevinde og turbulenser bag pylonerne bestod den med top-karakter.

 

Trods regn og stau blev målet nået

Brændstoføkonomien blev naturligt nok dårligere. Med mindst 50 kilometer ved over 200 km/t (ja, på vores Garmin navigator, der måler hastigheden med stor præcision vha. satellitforbindelsen, nåede den faktisk 210 km/t – mens bilens eget speedometer var et godt stykke på den anden side af 220), kunne vi holde den på den rigtige side af 15 km/l. Køreturen inkluderede endda adskillige omveje pga. ”stau” på autobahn’en, og regnen havde til tider rigtig godt fat.

 

Regnvejret afslørerede imidlertid en anden vigtig ting: Når kørebanen er sjaskvåd, har man brug for en mere tilgivende (læs: blød) affjedring end ved topfart på tør vej. Mange af de biler, der kører fænomenalt på plan, tør asfalt, kommer til korte i regnvejr og også når asfalten er ujævn. Sidstnævnte kørselsforhold er mere reglen end undtagelsen i den praktiske verden. Derfor er affjedringen på Avensis optimal til skiftende kørselsforhold og som sådan er bilen mere end godkendt. Den er faktisk rigtig god.


Selv på de 18" fælge, som er en del af Premium udstyret, med tilhørende lavprofildæk, havde Avensis godt greb i kørebanen i regnvejr.


Rummelig og funktionel

Hvad Toyota’ens øvrige egenskaber angår, holder ræsonnementerne fra den første oplevelse. Bagagerummet er stort, det er praktisk med plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene lægges ned, der er masser af plads i kabinen og de elektroniske hjælpemidler fungerer udmærket.


 

Handskerummet er stort og vipper udad, så man ikke sidder med indholdet i skødet, når Avensis'en accelererer.


Navigationen er let at læse på den stor skærm i midterkonsollen og skiltegenkendelse er en herlig ting, når man efter mange hundrede kilometer iblandt kan være i tvivl om, hvorvidt hastighedsgrænsen nu er ophævet eller der er kommet en ny. Den virkede ikke under alle forhold, regnen kunne godt drille og lysskilte har den det ikke godt med, men da tyskerne ofte kun ”reklamerer” med fartgrænser for hver 3-4 kilometer, er funktionen under alle omstændigheder en god sikkerhedsfaktor, fordi der ofte er mening med galskaben, når der er begrænsning på hastigheden.


Se også videoen fra prøvekørslen i Schweiz med en lidt anden motor...

Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye Toyota Avensis med 147-hestes 1,8 liters benzinmotor og Multidrive automatgear

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.

Læs også: Tillid er vejen til succes >>>

 

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


 


Model:

Toyota Avensis Touring Sports 2,0 D-4D T2 Premium

Listepris og Beskatningsværdi:

Kr. 459.990 + kr. 20.000 for Premium pakken. kr. 329.990.

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor, 2,0 l. 143 hk. 320 Nm/1750-2250 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,8 sek./ 200 km/t/ 21,7 km/l /125 g/km

Længde:

4,82 m

Bagagerum:

543-1609 liter

Anhænger:

1800 kg.

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. CBC. 18” alufælge. Tågeforlygter med kurvelys. Panorama glastag. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Bakkamera. P-assisten. Isofix. Toyota Touch 2 med 8” skærm. Bakkamera. Regnsensor. Skumringssensor. Toyota Safety Sense (aktivt bremsesystem, vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding). MirrorLink og Bluetooth, USB, AUX. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt