- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest:

Toyota Avensis Stationcar 2,0 D-4D T2 Touch

Dieselbil med fordele


Af Søren Clauding – august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Avensis test i Motorradioen >>>


Vi har for nylig prøvekørt Toyota Avensis Stationcar med den gammelkendte 1,8 liters benzinmotor, der yder 147 hestekræfter (læs testen af Toyota Avensis Stationcar 1,8 hér >>>). De funktionelle konklusioner er identiske for den her prøvekørte bil, den er nemlig samme model, men nu med en 124 hestes 2-liters dieselmotor i maskinrummet.

 

Ser man alene på fartpræstationerne, er der ikke den store forskel. De 100 km/t opnås på næsten samme tid og topfarten er den samme. Men oplevelsen, både af motor og biler anderledes.

 

30.000 dyrere

Og så er der brændstofforbruget, som nødvendigvis må være den vigtigste grund til at betale 30.000 kroner mere for en bil med samme egenskaber. D-4D, som Avensis hedder med dieselmotor, kører 46 procent længere på literen og da dieselolie fortsat er billigere end benzin, kan man forvente en klækkelig besparelse på brændstofbudgettet, hvis man kører mange kilometer. Samtidig vil man kunne have bedre samvittighed mht. ikke bare jordens olieressourcer men også CO2 udledningen, der i sagens natur også bliver mindre. 120 g/km er det officielle tal for dieselbilen.

 

Men der er også andre forskelligheder.

 

Stilfærdig og mere komfortabel

For det første agerer dieselmotoren anderledes. Det er takket være et markant større drejningsmoment, at fartpræstationerne ikke er væsens forskellige. Men lyden af en diesel er også anderledes, i hvert fald i accelerationsfasen, hvor den umiskendelige dieseltikken er uundgåelig. Ved konstant fart hører man imidlertid stort set ikke motoren.



Ved motorvejskørsel er dieselmotoren smidigere – man oplever en mere umiddelbar reaktion på speederen. Men affjedringen er anderledes, fordi dieselmotoren lægger mere vægt på forakslen. Ikke mindre end 115 kg er dieselvarianten tungere end benzinbilen. Det gør på den ene side Avensis’en mere stabil, på den anden side også mere komfortabel, fordi det tungere frontparti absorberer ujævnhederne bedre. Det gør sig også gældende ved almindelig landevejskørsel til dieselbilens fordel.

 

Økonomi, miljø og temperament

Undertegnede har dog en forkærlighed til benzinmotorer, og har måske lidt svært ved at acceptere merprisen for en lidt effektsvagere diesel.

 

På den anden side er det ude på marginalerne og derfor er man hurtigt tilbage ved, at det er driftsøkonomi og miljøbetragtningen - og måske også et spørgsmål om temperament, hvad man vælger.


 


Model:

Biltest: Toyota Avensis Stationcar 2,0 D-4D T2 Touch 6 M/T

Listepris:

Kr. 399.998

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 2,0 l. 124 hk. 310 Nm/2400 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,0 sek./ 200 km/t/ 21,7 km/l /120 g/km

Længde:

4,78 m

Bagagerum:

543-1609 liter

Diverse:

ABS. EBD og BAS. TRC og VSC+. 7 airbags. 16” stålfælge. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Toyota Touch med bakkamera. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt