- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Toyota Avensis Stationcar 1,8 T2

Behagelig all-rounder


Af Søren Clauding – august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er godt og vel et halvt år siden, at Toyota præsenterede den nye kraftigt faceliftede udgave af den populære mellemklassebil, Avensis. Vi har tidligere fortalt om den nye bil i forbindelse med de første globale prøvekørsler i området omkring Nice (læs First World Test Toyota Avensis hér >>> ). Men ét er, at prøve bilen over nogle hundrede kilometer på sydfranske landeveje, et andet er at leve med den i nogle dage og ikke mindst blæse den af på tyske autobahns.

 

Stationcarudgaven blev valgt, fordi danskere købere stationcars. De er rummelige, de er alsidige og når man som Toyota vælger, at opdatere en eksisterende model, har man fordelen af at alle børnesygdommene er elimineret. Det opleves i alle detaljer på en længere tur, hvor f.eks. den højt opslående, brede og korrekt formede bagklap ikke bare sikrer gode betjeningsmuligheder af det store bagagerum men også læ i regnvejr – og man skal være over 190 cm høj for at knalde hovedet ind i kanten på bagklappen, også hvis man vælger at gå ud til en af siderne.

 

God plads

Bagagerummet er regulært og stort. Det bør det også være i en bil, der måler 4,78 meter i længden. 543 liter er det officielle tal, som inkluderer et fladt rum under bagagerumsbunden. Men det mest overvældende er, når bagsæderyglænene lægges ned og efterlader et plant bagagerumsgulv, øges kapaciteten til over 1,6 kubikmeter – det er ret meget plads.



Bagsædepladsen, når sæderne benyttes til at sidde på, er tilstrækkelig, men heller ikke mere end det. Man sidder til gengæld ikke udpræget opret og det er behageligt på en længere tur.

 

Fornuftig kørselsøkonomi

Hvis man vil have den maksimale brændstoføkonomi, skal man selvsagt vælge en version med dieselmotor. Men med benzinmotor er man heller ikke dårligt stillet. Den prøvekørte variant var udrustet med den gammelkendte men optimerede 147 hestes 1,8 liters benzinmotor. Den udmærker sig bl.a. ved, at man kan køre den ret økonomisk, f.eks. kan man uden besvær køre i 6. gear ved bykørsel og derved er det lettere at ramme det fabriksangivne forbrugstal på 14,9 km/l ved blandet kørsel.



Ved varieret dansk motorvejsfart, en del landevejskørsel, bykørsel og ikke mindst et par hundrede kilometer autobahnkørsel med hastigheder på op til 200 km/t kørte vi iflg. den indbyggede kørecomputer med et gennemsnit på 12,5 km/l. Det er faktisk ret godt, også taget i betragtning at vi ikke søgte at køre specielt økonomisk.

 

Også god i byen

De mange landevejskilometer ændrede ikke på køreindtrykket fra Sydfrankrig. Til gengæld var det forbavsende så god hjælp man havde af bakkameraet (indgår i Toyota Touch systemet) ved parallel parkering og ved bykørsel var store sidespejle og godt udsyn kardinalpunkter i bag ubesværet kørsel.

 

På de tyske motorveje og ved høj fart var det mærkbart, at Toyota havde arbejdet på at forbedre kørestabiliteten. Den hidtidige Avensis var ikke den bedste ved høj fart. Den nye er blevet noget bedre. Den er stadig ikke verdens bedste hurtigløber, men det er den formentlig heller ikke tiltænkt at skulle være.

 

Allrounder

Forskellen på en Toyota Avensis og ikke mindst de tyske konkurrenter fra VW og Opel er nemlig en lidt blødere undervogn i Avensis’ favør. Den blødere affjedring giver ganske enkelt større kørekomfort ved moderate hastigheder (de danske motorvejshastigheder hører til i den kategori). Ved 200 km/t er styrepræcisionen imidlertid ringere – naturloven regerer stadig – men Avensis er alligevel en glimrende langtursbil og ved en marchhastighed på omkring 160 km/t glæder man sig over den gode kørselskomfort.

 

Det efterlader et samlet indtryk af Toyota Avensis Stationcar 1,8 som en god all-round bil, måske især for aktive danskere, hvor Avensis’en er familiens bil nr. 1 og måske endda også familiens eneste bil. T2 udstyret, som er mellemudstyret, er omfattende og prisen på 370.000 kroner helt acceptabel, ikke mindst taget i betragtning at Toyota-biler notorisk er blandt verdens mest pålidelige. Og vil man gerne komme lidt billigere til en Avensis Stationcar, kan den leveres med en lidt mindre motor og lavere udstyrsniveau til kr. 305.000.


Toyota Avensis test i Motorradioen >>>


 

 


Model:

Toyota Avensis Stationcar 1,8 Valvematic 6 M/T T2

Listepris:

Kr. 369.995

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor 1,8 l. 147 hk. 180 Nm/4000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,7 sek./ 200 km/t/ 14,9 km/l /155 g/km

Længde:

4,78 m

Bagagerum:

543-1609 liter

Diverse:

ABS. EBD og BAS. TRC og VSC+. 7 airbags. 16” stålfælge. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Toyota Touch med bakkamera. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt