- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Avensis 1,8 Sedan T2

Optimeret mellemklassebil fra verdens største


Tekst: Søren Clauding – juli 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den seneste generation af Toyota Avensis bygger videre på forgængerens succes, men man har optimeret funktionen på en række områder og det er den bestemt blevet bedre af.

 

Toyota har haft rimelig succes med forgængeren, som designmæssigt viste en helt ny retning. Hos den nye generation er designet strammet op, den er blevet mere potent, mere elegant og overbevisende end forgængeren.

 

Markant front

Frontpartiet er den mest markante nyskabelse, i hvert fald på den Avensis Sedan, som vi havde anledning til at stryge nogle hundrede kilometer ned af tyske autobahns med. Det virker umiddelbart ikke sådan, men finurlige konstruktører har formået, at skabe en front med masser af pondus, uden at have givet afkald på aerodynamiken. En cW værdi på 0,28 er rigtig flot og det mærkes, både hvad angår vejbeliggenhed, vindstøj og ikke mindst hvad angår brændstofforbruget.



Den prøvekørte variant havde den mellemstore 1,8 liters benzinmotor, der præsterer 147 hestekræfter, under motorhjelmen. Med en vægt på halvanden ton skulle man forvente en moderat benzinøkonomi, men sådan er det slet ikke. Officielt kører Avensis 1,8 Sedan 15,4 km/l. Og i praksis kørte vi 14,2 km/l. Det er intet mindre end imponerende, for vi lagde ikke specielt megen vægt på at skulle køre økonomisk.

 

Fartpræstationerne er pæne: 0-100 km/t på godt 9 sekunder og 200 km/t på toppen. Det kan man ikke klage over – især ikke med den benzinøkonomi.

 

Komfortabel

Optimeringen gælder i særdeleshed køreegenskaberne. Man transporteres komfortabelt og vindstøjen er minimal – så minimal, at vejstøjen, forplantet gennem 16” lavprofildæk, er den væsentligste støjfaktor. Affjedringen er forbavsende soft og det kompenseres der for gennem lavprofildækkene, så styrepræcisionen bliver god og sidevindsfølsomheden behersket.

 

Forgængeren var ganske enkelt mere urolig på vejen ved høj fart, så hér er der virkelig tale om en mærkbar forbedring. En del af forklaringen findes formentlig i en optimeret anvendelse af multilink baghjulsophænget.

 

God bagageplads

Rumudnyttelsen er god. Bagagerummet tilstrækkeligt rummeligt – men vi kunne godt have undgået bagageknuserne alias de bøjler, der holder bagklappen. På den anden side muliggør det optimal rumudnyttelse. Under bagagerumsgulvet er der plads til ekstra bagage eller et reservehjul. Og så skal man være opmærksom på, at bagagerummet ikke kan aflåses fra kabinen. Dvs. der er samme forsikringsmæssige dækning som i en hatch-back.



På bagsædet er der masser af plads på alle tre siddepladser, for Toyota har formået at skabe en tilstrækkelig stiv undervogn, uden at skulle optage pladsen midt i bilen med en slags kardan-tunnel. Mange biler har en


”kardan-tunnel”, selvom de ligesom Avensis er forhjulstrukne. Da benyttes tunnelen til kabelføring osv., og ikke mindst til at afstive undervognen – men her har Toyota fundet andre løsninger, til glæde for bagsædepassagererne.

 

På forsædet opleves alt meget funktionelt. I designmæssig henseende er instrumentpanelet adskilt fra dørpanelerne. Det er ikke så harmonisk som det ydre design, men det er bestemt pænt. Bestemt!



Ideel rejsebil

Som rejsebil er Toyota Avensis Sedan på toppen. Den er stabil, støjsvag og komfortabel. Den prøvekørte variant var iklædt ”T2 udstyr” (Toyota skelner nu mellem T1, T2, T3 og T4, hvor T4 er det ypperste udstyr). Det er ret omfattende og det er da kun, hvis man vil have de nyeste elektroniske hjælpemidler, at man skal studere listen over T3 og T4 udstyr nærmere. Prisen er på 345.000 kroner – helt i sin orden, ydermere når man ved, at Toyota altid scorer øverst, når det gælder kvalitet.

 

Toyota er ikke for ingenting blevet verdens største bilfabrik.

 


Model:

Toyota Avensis 1,8 Sedan T2

Listepris:

Kr. 344.874

Motor:

4 cyl. 1,8 l. benzinmotor. 147 hk – 180 Nm ved 4000 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

9,4 sek/200 km/t/

15,4 km/l /154 g/km

Længde:

4,7 m

Bagagerum:

509 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 16” fælge. 7 airbags. Multijusterbart læderrat og førersæde. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Fartpilot. Regnsensor. Varmetråd i forrude. Elektrisk p-bremse.


Link til importøren 



 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt