- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Luna

Kram for alle pengene


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

Fotos er på vej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor købe en Toyota Auris til en pris, der er højere end biler med tilsvarende specifikationer? Fordi en Toyota Auris er ”kram for alle pengene”.

 

Egentlig behøvede vi ikke skrive så meget mere, for det er uden sammenligning det aller vigtigste købs argument. Ikke mindst den testede ”mellem-variant” viser på alle punkter, at Toyota på godt gammel dansk er ”kram”. Gad vidst om man har det ord på japansk…

 

Det er af præcis sammen grund, at Toyota nu kun mangler en års produktion på 3000 biler for at blive verdens mest producerende bilfabrik. Nr. 1 er fortsat General Motors, men japanerne presser sig på. Ikke fordi det for Toyota i sig selv er et mål at blive størst – men det sker helt automatisk, når det, man frembringer, er så godt.

 

Den sportslige søster

Auris er den lidt mere sportslige søsterbil til Corolla. Den hører til i den kompakte mellemklasse, men de ydre linjer afslører fine pladsforhold, om end det ydre design ikke i sig selv er det mest ophidsende hér i verden.

 

Vi har tidligere prøvet versionen med 2-liters dieselmotor (læs her>>>) og overvejelserne er ikke anderledes, når det gælder 1,6 benzin’eren. Blot, at benzinmotoren giver en højere grad af stilfædig harmoni.

 

Støjsvag

Man mærker det marginalt på køreegenskaberne. Benzinmotoren er lettere end dieselmaskinen og kørslen fornemmes lettere, især når man bremser hurtigt ind i en kurve. Stabiliteten fornemmes ens, men støjforholdene giver benzin-udgaven mange plusser.

 

Det opleves lige fra det øjeblik, startnøglen drejes. Dæmpet og vibrationsløst springer 1,6’eren i gang øjeblikkeligt, selv under accelerationen er støjen minimal og ved fast motorvejsfart mærker man den næsten ikke – selvom benzin udgaven kun er udstyret med 5. gear modsat dieselversionens 6. Begrundelsen er en god portion lyd isolation i motorrummet men også motorophæng, der både tager lyd og vibrationer. Det er virkelig ”kram”.



Scorer bedre end diesel

Den megen snak om dieselmotorernes fortræffelighed holder et langt stykke hen ad vejen, men netop fordi benzinmotorerne – og her er Toyota maskineriet et glimrende eksempel – er mere civiliserede, mindre støjende og på mange måder mere harmoniske, skal der gode miljø- eller økonomieksempler til at dieselmotorerne opnår den bedste score.


 

 

 

 


Auris med 1,6 benzinmotor koster små 260.000 kroner, den kører over 14 km pr. liter benzin og kørekomforten er helt i top. På plussiden tæller ikke bare god kørekomfort og god kabineplads men også de utallige praktiske løsninger: det dobbelte handskerum med hylde, en lille hylder under forruden (som er ført længere frem i kabinen end hos mange af konkurrenterne), to rum i midterkonsollen og den elegante ”bro” midt i bilen mellem instrumentpanel og centerkonsol.

 

Nødreservehjul

Nødreservehjulet i bagagerummet giver vi også et plus – for et lappekit giver ikke mulighed for at fortsætte, hvis dækket er flænget på en ny, skarp granit kantsten.



Nødreservehjulet tager ikke meget plads og det er lettere at håndtere end et traditionelt reservehjul, om end man da efterfølgende må dæmpe sit temperament. Man kan ikke indhente det man er kommet bagud efter punkteringen, men videre kommer man!

 

På minussiden: Høj anskaffelsespris, men sparede værkstedstimer og færre ærgrelser kompenser helt og fuldt.


Modelnavn:

Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Luna

Listepris:

Kr. 254.819

Motor:

4 cyl. 1,6-l benzinmotor,(124 hk, 157 Nm/5200 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

10,4 sek/190 km/t/14,1 km/l. 166 g/km

Længde

4,22 m

Bagagerum:

354 liter

Diverse:

ABS, EBD, BAS, ESP, TRC. 7 airbags. Aircondition. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for og bag. Sædevarme. Dobbelt handskerum. Skuffe under passagersæde. Isofix beslag. 5 EuroNCAP stjerner.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt