- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Tesla Model S Performance

Model ”S” for ”succes”


Af Søren Clauding – december 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er historien ligeså interessant som bilen: Tesla Model S er en succeshistorie i Danmark, selvom den egentlig ikke burde være det. Men netop det, at bilen på alle måder er så interessant, er årsagen til, at den er blevet så stor en succes – vil vi i hvert fald vove at påstå, for bevis derfor har vi naturligvis ikke.

 

Men hvordan kan en bil, der løber tør for drivmidler efter 400 kilometers moderat kørsel og som koster et stykke på den anden side af en halv million kroner, ellers blive solgt i over 500 eksemplarer på blot et par år?

 

Uanset set om hypotesen er korrekt, er indicierne bag i hvert fald interessante.

 

I strid med janteloven

Tesla Model-S er blevet ligeså hurtigt kendt i den brede almenhed i Danmark, som bilen er blevet mange-mands eje. Dens unikke karakteristika og fabelagtige design har gjort sit dertil. Og et eller andet sted elsker vi danskere, i strid med jantelovens grundregler, netop den kombination. Kommer der er stænk af miljørigtig tankegang ind i overvejelserne, er vi fulde af respekt.

 

Det er præcis, hvad der gør, når det handler om Tesla Model S. I teknisk forstand er der tale om en el-dreven sports-limousine. Motoren i den prøvekørte baghjulstrukne performance-version er en 3-faset 4-polet induktionsmotor, der yder 421 hestekræfter. Den variant kan køre fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder og topfarten er 210 km/t. De mere moderate versioner har lidt færre hestekræfter og er lidt langsommere. Men for 537.000 kroner kan man få en 385-hestes version som skal bruge 6,2 sekunder op til de 100 km/t.

 

Firehjulstræk lige om hjørnet

Den prøvekørte variant koster slet ingenting, for den er under udskiftning og erstattes til foråret af en model med 224 hk på forhjulene og 476 hk på baghjulene. Den koster så til den tid 800.000 kroner, og kan i øvrigt køre 460 kilometer på en opladning – forudsat man kører konstant 105 km/t, men det kan jo nok være lidt svært med det fartpotentiale.

 

Når først pengene er betalt, skal man tanke lidt strøm engang imellem. Det gør man fra sin egen installation på bopælen, og kan man klare sig med at kunne køre de der 3-500 kilometer mellem hver opladning, er man ultraluksuøst transporteret for næsten ingen penge.

 

Kernen bag købet

Det er, tror vi, kernen bag ethvert køb af en Tesla Model S. Ingen bil på markedet byder på samme kørselskomfort, den er stort set lydløs, den styrer fabelagtig godt. Og da mange danskere kan betale for sådan en bil, fordi den er fritaget fra registreringsafgift, er succesen kommet i hus.

 

Det betyder i øvrigt ikke, at en Tesla-køber ikke betaler afgift til staten, når der sættes danske nummerplader på bilen, for der betales naturligvis moms, så 20 procent af købsprisen (inkl. moms) dirigeres direkte ned i statskassen – det er forholdsmæssigt ikke meget mere end der betales af de mange småbiler med konventionel teknik, som vi danskere køber så mange af. Efterfølgende er Tesla’en fri for ejerafgift, brændstoffet er meget billigt (gratis for ejeren, hvis der lades op fra en af Teslas efterhånden mange hurtig-ladestationer).

 

Suveræn oplevelse

Køreoplevelsen og oplevelsen i det hele taget er suveræn. Inden man stiger ind glider dørgrebene, som ellers ligger plant mod vognsiden, for eksempel ud, så man kan åbne dørene. Meget elegant.



I bilen er langt de fleste funktioner elektronisk styret. Førerens kontakt med bilen foregår væsentligst via en 17” stor centralt placeret skærm, hvorfra han også via internettet kan anvende de fleste af de faciliteter, nettet byder på (dog kan der ikke vises ”levende billeder” på centerskærmen, af sikkerhedsmæssige årsager) og nok så væsentligt: Teslas kontakt med bilen foregår via den samme internetforbindelse – for så kan fabrikken løbende opdatere bilens funktioner.



Eksempelvis forestod en opgradering af fartpiloten i den prøvekørte bil fra en almindelig hastighedsregulering til adaptiv hastighedsregulering. ”Isenkræmmet” er bilen født med – men en velfungerende software manglede. Den overføres automatisk via nettet og vupti, så har man en bedre bil.

 

Stor og rummelig

Model S målet små 5 meter i længden, den har bagagerum både foran og bagi, for med så megen plads og en forholdsvis kompakt elmotor er rummeligheden imponerende. Næsten 900 liter bagageplads disponerer man over, og med bagsæderyglænene lagt ned, får man 650 liter oveni.


 


En Tesla Model S er spækket med luksusudstyr. Man får med andre ord imponerende meget bil for pengene. Begrænsningen: Tja, det er ikke altid det letteste i verden af få den ”tanket op”. Men også det har Tesla taget hånd omkring. Man har etableret sit eget net af opladningssteder, så det i praksis er muligt at køre fra Nord-norge til Østrig med lynhurtig opladning for hver 200 kilometer. Det er oven i købet gratis, for Tesla betaler strømmen. I interviewet med Esben Pedersen fra Tesla i Danmark kan man få mere at vide herom.

 

Her er den ideel

Derfor er Tesla Model S i praksis en bil for dem, der hovedsagelig transporterer sig på anden måde, når de skal på langtur. Måske er det ikke ejerens eneste bil, måske foretrækker man at køre med det offentlige transportsystem på de længere ture eller at flyve. Egentlig er det jo genialt.

 

Om den danske stat går glip af indtægter ved, at der købes Tesla fremfor anden transport? Næppe, hvis den supplerer en konventionel bil, måske endda tværtimod, for elektricitet er afgiftsbelagt, og det er ikke moms på offentlig transport. Men det er transportpolitik, og det skal vi ikke kloge os på i denne omgang her på Motorsiden, blot klappe i hænderne og glæde os over, at der findes så enestående et køretøj som Tesla Model S.


Klik på billedet og tag med på en kort køretur i den elektriske Tesla Model S Performance. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

Tesla Model S Performance

Listepris:

Kr. 764.000. Varianten er dog udgående og erstattes i foråret 2015 af en model med træk på alle fire hjul. Prisen for denne er kr. 798.200.

Motor og transmission:

3-faset 4-polet induktions el-motor. 421 hk. 600 Nm/0-4400 omdr./min. Baghjulstræk. 85 kW batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

4,4 sek./ 210 km/t/ 502 km/ 0 g/km

Længde/Højde:

4,97/ 1,45 m

Bagagerum:

745+150/1645 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 8 airbags. 19” alufælge. Xenon lys. Fjernbetjent centrallås. Nøgleløs entry. Multijusterbart rat. 2-zone klimaanlæg. 17” touch screen med permanent internetopkobling og bakkamera. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 3 X Isofix. 5 EuroNCAP stjerner. Batterigaranti: 8 år ubegrænset km. 4 års mekanisk garanti.


 

Bagsædepladsen er fænomenal.

 

Lysdioder viser at der lades på fuld kraft...

 

Lader man på Teslas hurtigladere er strømmen gratis.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt