- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Suzuki Swift 1,2 Dualjet 5d Action

”Næsten lille bil” på toppen


Af Søren Clauding – august 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor købe en Suzuki Swift, når nu det er muligt at få en bil, der er endnu billigere (i øvrigt sælger Suzuki også en Alto til 70.000 kroner og en Splash til kr. 100.000). Nå, ja, vi ved jo godt, at man også giver afkald på noget, når prisen er lavere. I Suzuki tilfældet gælder det to vigtige forhold: Plads og udstyr.

 

Den billigste Suzuki Swift koster 110.000 kroner. Det er i det store hele samme niveau som andre ”næsten små biler” koster. Altså dem, der er lidt større end de helt små og helt billige biler på markedet. Sammenligner man med dem, er den store forskel, at man i en Swift får en 94-hestes 4-cylindret benzinmotor i stedet for en motor på omkring 70 hk, typisk med 3 cylindre.

 

Opad på prisstigen

Men man skal rykke lidt op ad, før man for alvor får svaret på hvorfor Suzuki Swift er attraktiv. Det er i øvrigt det, de fleste bilkøbere de gør. De tiltrækkes af en lav indstigningspris, når så først de er inde i beslutningsprocessen kan de jo godt se, at der måske nok er noget, man kommer til at mangle og derfor køber de fleste lidt mere end de måske som udgangspunkt havde tænkt sig.

 

Det er nu i øvrigt ikke så dumt endda, for de allerfleste, der køber en skrabet model, ærgrer sig efter kort tid over det, de ikke købte med, og de, der køber lidt dyrere, glæder sig over, at have en bedre og mere brugbar bil.

 

Vælg Swift med ny motor

I Suzuki tilfældet skal man se bort fra modellen til 110.000 kroner, med mindre det er den absolutte overgrænse for bilkøbet. Kan man betale mere, er det en rigtig god idé at stille skarpt på en af varianterne med den nye 1,2 liters motor, som Suzuki introducerede lige inden sommerferien (læs om Suzuki Swift med den nye 1,2 liters Dualjet motor hér >>>). Ikke kun fordi den nye motor er bemærkelsesværdigt bedre end forgængeren, men også fordi man får så meget mere brugbart udstyr for pengene.

 

Udstyrslisten tæller 7 airbags (dvs. også en knæairbag, placeret under rattet foran føreren), elektriske sideruder, fjernbetjent centrallås, aircondition ikke mindst, elektrisk justerbare sidespejle med varme, sædevarme, højdejusterbart læderrat og et todelt nedfældeligt bagsæderyglæn. Plus en ekstra dør i hver side, som både er bekvemt og traditionelt giver en forholdsmæssigt højere brugtbilspris, når man en dag måtte skulle sælge sin Swift.

 

Det er svært at forestille sig at skulle være uden det udstyr og de egenskaber, især når man først er begyndt at bruge det, og kun knæairbag’en og el-ruderne er også standard i den billigste udgave.

 

Meget udstyr for pengene

Lægger man siden LED kørelys, fartpilot og tågeforlygter oveni, er merprisen 7000 kroner og for 15.000 kroner yderligere får man også 16” alufælge, sorttonede ruder ved bagsæderne, et frækt hvidt tag og glinsende metallak. Så ender man op med en bil som den, vi hér har prøvekørt. Et alternativt er at få merudstyret for de 7000 kroner og så give afkald på de to ekstra sidedøre, så ville prisen på 128.000 kroner kunne bibeholdes, men i vores verden ud fra et økonomisk synspunkt er det en dårlig idé.

 

Egentlig kan man godt klare sig uden det ekstra udstyr, men springet fra den billige version til 110.000 kroner til den billigste med den nye motor er kæmpestort. Og sammenlignet med konkurrenter med tilsvarende udstyr om ligeså kraftig en motor, står Swiften også stærkt.

 

Den nye motor

Og hvordan er Swiften så med den nye motor, nu der var tid til at køre lidt flere kilometer i den. Det kan siges meget kort: Glimrende. Motoren er så harmonisk, at det føles lettere at køre økonomisk med den, den er lydløs og dermed også ret komfortabel.



Men det klare købsargument for en Suzuki Swift 1,2 Dualjet er: Man får en veldisponeret bil med gode køreegenskaber, en glimrende motor og et godt udstyr. I tilgift gives der 3 års garanti og så er der tale om en japansk bil, også det borger for kvaliteten.


Et lille PS: Efter at vi havde kørt Suzuki Swift Action har importøren lanceret en version med endnu mere udstyr: Swift Exclusive. Den koster 5000 kroner yderligere og for den ekstra betaling får man automatisk klimaanlæg (i stedet for manuel aircondition), nøglefri betjening af dørlåsene, elektriske sideruder også i bageste døre samt multijusterbart rat og et par andre mindre ting. Selvfølgelig er prisen så også krøbet op på 155.000 kroner, men igen: Man får meget bil og rigtig meget udstyr for det beløb.


Andre Suzuki prøvekørsler - se hér >>>


Suzuki Swift i Motorradioen


Suzuki Swift 1,2 Dualjet Action Gold >>>


 

 


Model:

Suzuki Swift 1,2 Dualjet 5d Action

Listepris:

Kr. 149.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. 90 hk. 120 Nm/ 4400 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,3 sek./ 165 km/t/  22,7 km/l / 100 g/km

Længde:

3,85 m

Bagagerum:

211-892 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 16” letmetal fælge. 7 airbags. Aircondition. Højdejusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Isofix. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt