- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Suzuki Splash 1,0 GLS Aircon

Fin funktion – prisen kommer an på…


Af Søren Clauding – januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er et godt stykke tid siden vi sidst satte Suzuki Splash under lup. Synd, for den har over samme periode sat sit præg på danske parkeringspladser i en sådan grad, at man mange steder skal benytte den fjernbetjente centrallås til at identificere den bil, man har nøgler til. Så mange er der.

 

Dengang var et af ankepunkterne i vores test, at den lille bil var udrustet med dieselmotor. Der findes også en udgave, ja flere udgaver med benzinmotor, den prøvekørte var udrustet med en nz lille 3-cylindret sag, der præsterer 68 hestekræfter og passer rigtig godt til bilen.

 

Og så har Suzuki også introduceret Splash i en særlig Aircon version, der desuden er udrustet med det såkaldte GLS udstyr. Og så er alt jo egentlig godt.

 

Fin lille maskine

Det er ikke fordi der er sket alverden med den lille bil siden introduktionen i 2008. Derfor er alle de funktionelle kommentarer, som man kan læse i vores test af dieseludgaven dengang stadig gyldige (læs om Suzuki Splash 1,3 DDiS GLS hér >>>). Men fordi man nu har en, faktisk ret fin lille benzinmaskine, der ikke vibrerer meget og i det hele taget ikke giver meget lyd fra sig, er helhedsbilledet blevet bedre.



Dens fartpræstationer er en anelse dårligere end dieselbilens og brændstofforbruget er det også. Til gengæld er bilen meget billigere og dieselversionen findes da heller ikke i programmet længere.

 

Samtidig er prisen faldet med 1000 kroner og man får aircondition med i købet, så herligheden er nu prissat til 127.000 kroner. Det ser jo egentlig ret godt ud.



Det med prisen…

Når begejstringen alligevel ikke overstråler gensynet med den lille bil, er det ikke fordi bilen er dårlig. Bestemt ikke. Det vidner de mange eksemplarer på parkeringspladserne også om. Men bilen er ikke helt ny og prisen er – trods aircon – ikke bemærkelsesværdig. GLS udstyret inkluderer dog hele striben af sikkerhedsmæssige elementer, herunder Isofix barnestolsbeslag, samt 15” alufælge, læderrat, pollenfilter, sædevarme og tågebaglygter. Det skal man naturligvis tage med i betragtning, når man vurderer bilens pris.

 

Hvis man anno 2012 vælger en Suzuki Splash, gør man det dog først og fremmest, fordi hjertet taler med og fordi Suzuki har ry for at bygge gode biler. Og så er 1,0 GLS Aircon et udmærket valg.

 

Aircondition fravælges ofte af købere af småbiler, fordi de måske ønsker en bil så billig som muligt. Men aircondition har den herlige evne, at udover at køle kabinen, når den er varm, affugter den også kabinen ned til temperaturer tæt ved frysepunktet. Det er nu meget rart, at man ved bykørsel kan affugte kabinen med recirkuleringen slået til, så man på én gang får varm, tør luft i kabinen, duggen fjernet fra ruderne og slipper for udstødningen fra busser og lastbiler og gamle udslidte danskerbiler, der kun er i drift pga. de danske afgiftsregler – eller fordi ejerne ikke har fået øjnene op for at der findes miljørigtige, sikre småbiler, som er til økonomisk at komme i nærheden af. Som f.eks. Suzuki Splash.


 

 

 


Model:

Suzuki Splash 1,0 GLS Aircon

Listepris:

Kr. 126.900

Motor og transmission:

3 cyl. 1 l. benzinmotor. 68 hk. 90 Nm v 4800 o/min.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

14,7 sek/160 km/t/

20,8 km/l 109 g/km

Længde:

3,72 m

Bagagerum:

178 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESC med TCS. EBA. 6 airbags. 15" alufælge Fjernbetjent centrallås. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Højdejusterbart læderrat. Sædevarme. Dobbeltbund i bagagerum. Isofix X 2. Nødreservehjul. Pollenfilter.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt