- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Suzuki SX4 1,6 CombiBack GLX

Ny strategi booster interessen


Tekst: Søren Clauding – juli 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Suzuki SX4 blev lanceret var den pr. definition en kompakt familiebil med terrængående egenskaber, ikke mindst fordi den kunne fås med firehjulstræk og rent faktisk klarede sig ret godt i terræn’et (læs hér>>>). Min siden har verden ændret sig, Suzuki har ændret strategi og det booster helt klart interessen hos bilkunderne.

 

Brændstofforbrug har fået høj prioritet. Og firehjulstræk koster brændstof. På det danske marked eksisterer Suzuki SX4 nu som CombiBack, uden 4X4 og uden den traditionelle off-road appeal, om end den fortsat kan leveres på andre markeder med firehjulstræk. Ingen dum idé, for SX4 har aldrig været en off-road’er, om end visse designmæssige features er bibeholdt.

 

Facelift

SX4 har nemlig også gennemgået et facelift. Det har gjort den mere dynamisk og mere moderne at se til. Den falder faktisk i øjnene nu, om end forskellen fortrinsvis er synlig i kraft af et nyt frontparti. Der er også foretaget ændringer i kabinen, men ellers er det mest på det funktionelle, at SX4 er blevet fornyet.

 

Modelprogrammet i Danmark omfatter i princippet kun én model, som så findes i forskellige udstyrsvarianter. Man kan alene købe den med en 120 hestes benzinmotor og hér er der også en forskel i forhold til forgængeren: 13 heste flere – samtidig med at benzinforbruget er blevet reduceret med 8 procent. Ikke så dårligt!



 

Langt på literen

Men det mest utrolige er, at den nye motor ikke bare er velkørt, meget smidig og vibrationssvag, den sikrer også, at forbrugstallene kommer tæt på specifikationerne. F.eks. kørte vi længere strækninger i bytrafik med et forbrug, der svarer til det officielt opgivne ved blandet kørsel, nemlig 16,1 km/l. Det foregik med forsigtig speederfod, men selv hvis man undlod at tage hensyn til forbruget, kom forbrugstallet sjældent under 14 km/l og det er bedre end det officielle tal. Forudsat at den indbyggede måler målte rigtigt – vi kunne ikke fastslå det med stor præcision over nogle få hundrede kilometer, men der var intet, der tydede på at tallet var forkert.

 

I kabinen har vi ikke tidligere haft problemer med benpladsen. Nu konstaterede vi behov for at førersædet kunne skydes nogle cm længere bagud. Det er naturligvis kommet bagsædepassagererne til gode, for hér er der udmærket plads – i særdeleshed bilens længde på 4,12 m taget i betragtning. Men det vil være klogt, hvis man har lange ben, at forholde sig til benpladsen på forsædet.

 

Problemet er også, at hvis førersædet kommer længere tilbage, har man måske behov for at rattet kan ”trækkes” med. Men det kan det ikke, for det kan alene indstilles i højderetningen.

 

Kombinationer

Den nye SX4 sælges under betegnelsen Combiback, som er en kombination af ”Combi”, som tyskerne plejer at kalde deres stationscars, og hatchback, som slet og ret er en bil med tophængslet bagklap. Det er helt klart, at Suzukis strategi er at sælge bilen indenfor rammerne af traditionelle termer.

 

Det gør imidlertid ikke SX4 særlig traditionel – hvilket er ret godt. Alle elementerne taget i betragtning: Kompakte ydre mål, stor anvendelig rummelighed, fine fartpræstationer kombineret med rigtig fine forbrugstal, et højt udstyrsniveau (som bl.a. inkluderer nøgleløs betjening) og sidst, men ikke mindst en meget fin prissætning (den prøvekørte variant med topudstyr koster 190.000 kroner) gør nemlig SX4 temmelig attraktiv for mange danske bilkøbere.

 

Og så kører den ganske udmærket. Dens frihøjde er ikke mindre end 17,5 cm, hvilket gør det muligt fortsat at køre på ujævnt terræn, og på mirakuløs vis har Suzuki opnået at kombinere en ikke særlig hård undervogn med et naturligt lidt højere tyngdepunkt – uden at det er gået ud over køreegenskaberne.

 



Model:

Suzuki SX4 1,6 CombiBack 5d GLX

Listepris:

Kr. 189.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor. 120 hk. 156 Nm/4000 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 185 km/t/ 16,1 km/l /143 g/km

Længde:

4,12 m

Bagagerum:

270 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Højdejusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås med nøgle betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt