- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Suzuki Celerio med anhænger

Jydepakke til hele Danmark


Af Søren Clauding – september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvor er det herligt, at leve i et land, hvor man kan tage lidt gas på hinanden uden at nogen føler sig stødt over det. At man kan ”lege med fordommene” om københavnere, sjællændere, fynboer og alle andre, jyder ikke mindst. Jyder har jo som bekendt alle en ”jydekrog” (anhængertræk) monteret på bilen, fordi ingen jyde med respekt for sig selv ikke er i besiddelse af en påhængsvogn – som man så kan bruge til, tja, det er vel kun fantasien og lovgivningen, der sætter grænserne.

 

Med andre ord: Hvis man gerne vil sælge biler til jyder, skal man kunne montere anhængertræk på bilen. Og det kan man sjældent på de ganske små biler. Det vidste man hos Suzuki, så da den danske importør introducerede den nye lille Suzuki Celerio her i foråret, sikrede man sig, at den blev godkendt til at kunne trække en anhænger på op til 400 kg.

 

Påhængsvogn og anhængertræk

Og så lancerede man ved samme lejlighed en særlig ”Jydepakke”. Jydepakken består af anhængertræk, monteret på bilen, samt en tilhørende anhænger. Merpris: 10.000 kroner på nær en 5’er, og det kan hele Danmark så glæde sig over, for især her i efteråret presser haveaffaldet sig på – og da en anhænger værdifuld.

 

Vi har tidligere prøvekørt Suzuki Celerio (læs prøvekørslen af Suzuki Celerio hér >>>), så disse linjer handler alene om Celerio med Jydepakke. I al sin enkelhed består den af en påhængsvogn og et aftageligt anhængertræk, dvs. man behøver ikke køre rundt med jydekrogen, når den ikke er i brug. Derved bibeholder man fordelen ved bilens korte længde f.eks. ved parkering, og man støder ikke skinnebenet på anhængertrækket, når man betjener bagagerummet.



Let at betjene

Krogen ligger i en pose under bagagerumsbunden og kan i øvrigt fastlåses, når den er monteret på bilen, så ikke alle og enhver kan stikke af med den. Det tager nemlig blot et par sekunder at montere og afmontere den.

 

Vi var overraskede over anhængerens størrelse. Ladet er 2 meter langt og kan lastes med tæt ved 300 kg. Traileren klarer altså ikke blot en ordentlig portion brombærkrat som på billederne, men også et komfur og en vaskemaskine – på én gang, oven i købet (altså uden brombærene…).



Uden læs mærker man alene anhængeren, når man kører over tværgående ujævnheder, som forårsager en lidt vippende bevægelse i bilen, fordi anhængeren gynger op og ned. Med læs falder anhængeren til ro og da er kørslen ganske rolig. Det er i øvrigt helt normalt, at biler med anhængere ter sig på den måde.

 

Glimrende benzinøkonomi

Vi kørte et par hundrede kilometer med anhængeren tom, et halvt hundrede kilometer med læs, og benzinøkonomien landede på tæt ved 23 km/l. Fremragende. Hastighedsbegrænsningerne bidrager dertil, for med maksimalt 70 km/t på landevej og 80 km/t på motorvej, havner man automatisk dér, hvor bilen kører langt på literen. Men sidder man alternativt fem velvoksne personer i bilen, er vægten ikke meget forskellig fra anhænger med læs, og det påvirker også benzinøkonomien.

 

Jydepakken er genial. Alle, der er i besiddelse af et almindeligt dansk kørekort til personbil, må køre med sådan en i den størrelse, og anhængeren kompenserer i den grad for den mangel på plads, der naturligt følger med, når man køber en mikrobil. Merprisen på 10.000 kroner bringer ikke engang en Celerio prismæssigt på niveau med en gennemsnitlig B-segment bil (nummeret større end mikrobilerne, der kategoriseres som A-segment biler). Med andre ord en rigtig billig måde at få en gevaldig masse ekstra plads på.

 

Længe leve den jyske inspiration!


Link til importøren


Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

Det er praktisk at anbringe et stykke træ under trækstangen på anhængeren, så den står vandret. Traileren har ikke næsehjul.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt