- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

SsangYong Rodius 2,7 Xdi Spirit

Autocamper 7 sæder


Maxibil til minipris

Tekst: Søren Clauding - september 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er stor, stor, stor…SsangYong Rodius. Man kan se med det blotte øje og målene bekræfter det: Den er 5,13 meter lang og stort set ligeså bred og høj som den er lang. Indvendig syner den næsten større end udvendig. Og prisen? Ret lav – hvis man køber Rodius i Camper-versionen.

 

Det danske afgiftssystem gør det nemlig muligt, at indrette Rodius som Camper. Vel at mærke, så den kan bruges som camper – ikke alene med det formål at få afgiften ned. Om man så vil det eller ej – summa summarum: en kæmpebil til blot 315.000 kroner eller 360.000 for den, vi har prøvekørt, som bl.a. var udstyret med læderindtræk, sædevarme og klimaanlæg i hele bilen – lækkert!

 

Plads til syv

Det handler ikke kun om størrelse, men også den måde, hvorpå størrelsen anvendes. Som udgangspunkt har SsangYong Rodius syv siddepladser. Det har den også efter ombygningen til camper – netop fordi den er indrettet som en rigtig luksusbil.

 

Hos den danske importør kalder man lidt i sjov Rodius for ”bussen”. Det er nu ikke helt ved siden af og ikke bare fordi den er stor, men også fordi midterste sæderække slet ikke er en sæderække, men to adskilte og individuelle sæder, der i øvrigt kan vendes 180 grader. Så der er på det nærmeste en lille gang ned gennem bilen til bagsædet, der også som i en bus har siddepladser i hele bilens bredde.

 

Camping-udstyret er gemt væk i en midterboks, der i originalversionen er en udtagelig transportkasse. Det gør ombygningen nem og indretningen stort set uændret.

 

Glem udseendet - til bagefter

Funktionen og brugsmulighederne er det centrale i en Rodius. Det skal man forholde sig til. Har man brug for sådan en bil, kan man bagefter forholde sig til dens udseende.

 

Det er nemlig ret karakteristisk, for nu at sige det mildt. SsangYong Rodius ligner en kæmpe combi-coupé lidt i stil med Audi A2. Et hældende agterparti, hvor man sædvanligvis ville finde en tophængslet bagklap, som afslutning på bilen.

 

Havestue

I stedet har SsangYong udstyret bagpartiet med en slags udbygning, en havestue, et udhus. Det ser ikke ud som noget, man har set før og vi kunne frygte, at det ville afholde en del mennesker, der har brug for en sådan bil, fra at købe den.

 

Virkeligheden er imidlertid, at mange ganske unge mennesker gav os tommelfingeren i vejret som en anerkendende gestus i testperioden. Den bil sad lige i øjet, mente de. Og det, der adskiller unge mennesker fra dem, der har været på jorden i længere tid, er måske lige præcis, at de kan kaste normerne bort og forholde sig til det, de ser, ud fra det, det er!

 

Plads til bagagen

Så: Er behovet der, så lev med udseendet. Det er slet ikke så umuligt endda – selve bagpartiet er ret elegant designet – og så giver det plads. Ikke bare til de syv sæder i kabinen men også til bagagen, som man typisk må lade blive hjemme, hvis man er syv, der skal køre en tur i en ”normal” 7-personers multibil.

 

At styre rundt med SsangYong Rodius er lidt af en udfordring. For i trafikken er den stor – men selvsagt meget mindre end de fleste varevogne og lastbiler. Så naturligvis er det ikke et problem – kun at der er visse snævre hjørner, det er sværere at komme omkring. Den er ret komfortabel, Den 5-cylindrede Mercedes dieselmotor på 165 hestekræfter er ret støjsvag (og økonomisk) og den trækker rimelig godt, men turboeffekten er lidt forsinkende på speederresponsen. Til gengæld er automatgear standard på den prøvekørte Spirit version – og automatgearet fungerer rigtig godt, hurtigt og præcist.

 


Centerinstrumenteringen er klar og overskuelig - også om natten.

Selv når Rodius er omdannet til sovebrug er der plads til bagagen.

 

Det usædvanlige design skal man tage for hvad det er - de unge giver det tomlen opad. Tankevækkende!

 

Et kæmpe soltag - når teltdugen er monteret har man ståhøjde midt i bilen.

 

De to separate sæder midt i bilen kan vendes 180 grader, så man kan se bagud.

 

Firehjulstræk er en option, som koster 30.000 kroner oveni. Det er det værd!


Usædvanlig undervogn

SsangYong Rodius kører lidt som en bus, men den har et glimrende vejgreb og høj styrepræcision, selvom sidevinden godt kan ruske lidt i den. Firehjulstræk er en option – til en merpris på 30.000 kroner og det kan godt anbefales, hvis man f.eks. har brug for Rodius som trækdyr. De gode køreegenskaber kan antagelig tilskrives, at SsangYong har gjort noget så usædvanligt som at bygge en undervogn med dobbelt wishbone hjulophæng foran og multilink ophæng bagtil. Det hører sig normalt kun til i sportsvogne eller biler med køreegenskaber som højeste prioritet.

 

Det er usædvanligt i en multibil – men SsangYong Rodius er ikke bare en stor bil – den er også en ret usædvanlig bil.

 

Model:

SsangYong Rodius 2,7 Xdi Spirit Aut. Autocamper 7 sæder

Pris:

Kr. 360.000

Motor:

5 cyl. 2,7 l. turbodiesel. 165 hk – 342 Nm ved 1800-3250 o/min. Automatgear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

13,5 sek/169 km/t/

10,8 km/l

Længde:

5,13 m

Bagagerum:

Uden sæder: ca. 2000 liter

Maks. anhængervægt:

2500 kg

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. Bremseassistent. 2 airbags. Højdejusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Sædevarme. Læderindtræk. Baksensor.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt