- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Smart-for-two CDi

Smart for to der vil


Tekst: Søren Clauding – juli 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Smart-for-two er ingen ny bil. Men den har i en årrække ikke været importeret til Danmark, primært fordi den var for dyr. Det er den ikke længere. Til en købspris for basis udgaven på 100.000 kroner er den på niveau med andre småbiler. Men der er en forskel, som er ligeså stor som Smart er lille: Den er et køretøj for to, der virkelig VIL have en Smart. Til samme pris eksisterer der adskillige alternativer på markedet, der er langt mere smarte, hvis man er flere end to eller simpelthen har brug for mere plads.

 

Smart køber man af flere årsager: Man kan påstå, at den er en Mercedes, fordi Mercedes står bag. Kvaliteten ser da også ud til at være i top. Man køber den også fordi den er temmelig driftsøkonomisk. Med en 45 hestes turbo-diesel kan man iflg. specifikationerne køre næsten 30 kilometer på en liter brændstof (i praksis nok nærmere de godt 20, i hvert fald i byen) og slipper ved samme lejlighed kun 88 g CO2 ud i atmosfæren. Samtidig med, at den er smart at se på – en faktor, som bestemt ikke må underkendes – byder den også på ganske fornuftige løsninger.

 

Kør den som en go-kart

På ét punkt falder den igennem: Dens køreegenskaber er ikke tidssvarende. Kører man den som en slags go-kart, går det nogenlunde. Men kørekomfort, retningsstabilitet og kurvesikkerhed er ikke på linje med f.eks. Toyota Aygo, Kia Picanto eller den nye Suzuki Alto.

 

Forklaringen er givetvis, at Smart ikke er skabt med det for øje og så har den en del år på bagen. Den er skabt som en lille bil og lille er den: Bare 2,7 meter i længden (det er 70 cm kortere end Aygo). Det gør det selvsagt lettere at finde parkeringsplads. Men en temmelig tung styring gør det ikke ubesværet at få den bugseret ind langs kantstenen. Og på tværs må man ikke holde – ikke i Danmark i hvert fald – for det er den trods alt for lang til.

 

Fin i trafikken

Motorvejsfart i sidevind er ikke noget for Smart-for-two. Heller ikke de ikke særlig velholdte danske gader. Men er asfalten fin trives Smarten. Hér er den i sit es. Ikke som hurtigløber, for den skal bruge næsten 20 sekunder på at nå 100 km/t, men den er fin i trafikken og et pænt drejningsmoment på 110 Nm ved relativt beskedne motoromdrejninger sikrer tilstrækkelig trækkraft ved lav fart.



Gearskiftet er en sag for sig. Et semiautomatisk sekventielt gear, som på ingen måde markerer sig ved at være hurtigt. Til gengæld tager det selv over og skifter op og ned, når der er brug for det, hvis føreren ikke er opmærksom på det. Det gør den del af køreoplevelsen aldeles ubesværet.

 

Hækmotor og baghjulstræk

Den kompakte form er bl.a. opnået ved at placere motoren bagtil. Bortset fra den korte akselafstand er baghjulstrækket medvirkende til at destabilisere kørslen, men mindre end man kunne frygte. Fordelen er ikke kun pladsbesparelsen men også, at man ligesom kører fra støjen og derfor er støjgener få i en Smart-for-two.



Pladsforholdende på de to forsæder er rigtig gode. Når man stiger ud, er følelsen pudsig – det er som om, at resten af bilen mangler – men størrelsen er givet vis blot en vane sag. Bagagerummet er også overraskende stort. Det åbnes via en todelt bagklap, hvor den øverste del er tophængslet og den nederste del slåes ned som en slags læsserampe.

 

Smart bagdør

Det har den fordel, at bagdøren ikke fordrer god plads bag ved bilen. Har

 

 


 

man knebet den ind langs en kantsten, udnyttet dens lidenhed og siden ville opdager, at man ikke kunne åbne bagklappen – det ville være ret surt. Det har man løst ved at dele den i to. Nederste del indeholder i øvrigt et særligt rum i hele bagklappens bredde – en god måde at skjule værdigenstande for nysgerrige indkik. Hensigtsmæssigt bl.a. fordi en Smart ikke har aflukkeligt handskerum.

 

Efter at importen er genoptaget er Smart-for-two blevet en bestseller. Prisen er vigtig, mange fascineres af den lille bil og det er ganske forståeligt, at Mercedes sælger alt, hvad de kan få indenfor landets grænser. Men den er et køretøj, hvor man mere end for så mange andre biler skal være klar på, hvad det er man køber. Ved man, at den opfylder ens behov er den rigtig smart – ellers er den det bestemt ikke!

 


Modelnavn:

Smart-for-two CDi

Listepris:

Kr. 99.900

Motor:

3 cyl. 0,8 l common-rail turbodiesel motor. 45 hk, 110 Nm/3600 omdr./min). Semiautomatisk gearskifte.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

19,8 sek/157 km/t/ 29,8 km/l. 88 g/km

Længde

2,7 m

Diverse:

ABS, ESP. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-ruder. To-delt bagklap.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt