- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Smart fortwo ED

Den optimale bybil


Af Søren Clauding – november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andre Smart prøvekørsler - find dem hér >>>


Tænk engang, hvis alle biler var lydløse. Tænk engang, hvis de ikke forurenede nærmiljøet. Tænk engang, hvis de kun fyldte det halve. Så ville de overbefolkede danske byer med København som skræmmeeksemplet være et ganske anderledes sted at være.

 

En bil, der kan opfylde de kriterier, findes. Den hedder Smart fortwo ED. ED står for Electric Drive – så den er med andre ord en elbil. Den måler 2,7 meter i længden – det er lidt over halvdelen af andre småbiler og en smule mindre end halvdelen af en almindelig mellemklassebil. Hvis alle kørte Smart, ville der være dobbelt så megen parkeringsplads til rådighed – sådan groft set, for selvfølgelig skal man fortsat have plads til at køre ind og ud på p-pladserne, kunne stige ud af bilen osv. Men regnestykket er nu ikke helt ved siden af.

 

To i bilen

Minusset er, at Smart ED kun har to siddepladser. Men er det nu også et minus? Når man ser sig omkring i byerne, er der kun 1-2 personer i de allerfleste biler. Et handikap, man ikke ofte mærker noget til, men når man som Smart ejer har brug for de ekstra siddepladser, ærgrer man sig naturligvis.

 

Det er der imidlertid også en løsning på. Man kan jo have en konventionel mellemstor bil holdende i garagen derhjemme (så længe man bor udenfor bymidten, i hvert fald), som man bruger, når man har brug for dens egenskaber – det kan også være at køre længere ture. Og så kan man bruge Smart ED til by-kørsel. Smart ikke sandt?

 

Afgiftsproblematikken

Der er imidlertid et måske endnu større minus: En Smart ED koster 200.000 kroner, inklusive normal moms på 40.000. Så den er altså ikke afgiftsfri, som nogen fejlagtigt tror at el-biler er. Der skal blot ikke betales registreringsafgift. Problemet er dog næppe de 200.000 kroner til Smarten, men den afgiftsbelastede pris, man skal betale for den anden bil i husholdningen – hvis idéen ovenfor med to slags biler skal opfyldes.

 

De fleste danske familier har med andre ord ikke mulighed for og ønsker formentlig heller ikke at lægge så mange penge i ”halvanden bil”, hvis man kan kalde det sådan. Ikke uden en eller anden form for politiske opbakning. Man kunne jo f.eks. få afgiftsrabat på den konventionelle bil, hvis man investerede i en elektrisk minibil.

 

Den politiske filosofi

Hvor staten så skal få sit provenu fra – hmm, måske kunne staten klare sig for mindre, måske kunne man hente pengene andre steder, hvis man mente det alvorligt, det der med at reducere støj og luftforureningen og skabe mere plads i byen. Eller, med andre ord ikke politisk at arbejde ud fra filosofien: ”Bilerne ud af byen”, men derimod ”De forurenende store biler ud af byen – ind med de små og rene”. Uden at skulle bringe mere politik ind i billedet, skal det fastslås, at det virker som om, at der er meget langt til den renere og mere natur-harmoniske verden, der snakkes så meget om. Ordet ”snakke” i stedet for ”tale” er valgt med omhu…

 

Tankevækkende i øvrigt, at under vores prøvekørsel af Smart ED, kunne vi udmærket finde parkeringspladser i bymidten, netop fordi bilen er så lille (se billedet ovenfor), men dér var ingen ladestander. Og dér hvor der var ladestandere, var andre større ikke-elbiler parkeret, for de kunne naturligvis ikke finde parkeringsplads andre steder. At de så parkerede ulovligt, var ejerne formentlig temmelig ligeglade med. Yderst tankevækkende.


Efter nogen tids venten blev en parkeringsplads reserveret for el-biler ledig. Den og pladserne ved siden af havde alle været besat af ikke-elbiler.


Kort om Smart ED

Læs vores tidligere prøvekørsel af Smart (Link til prøvekørsel af Smart fortwo hér >>>) og læg dertil: Smart ED er 185 kg tungere. Derfor er affjedringen mere komfortabel, fordi bilen ikke på samme måde stepper rundt oven på de mindre ujævnheder. Derfor er kørslen langt mere rolig. En rigtig god oplevelse.

 

Køber man Smart ED med et 22 kW fast charge lade-aggregat, til små 23.000 kroner oveni, kan man lade den op fra 20 til 80 procent af kapaciteten på en halv time – hvis man altså kan få tilgang til en fast charge ladestander. Det giver en rækkevidde på omkring 120 km. Fuldt opladet har man en rækkevidde på 145 kilometer, som i praksis nok lander lidt lavere, men faktisk ikke meget.

 

Fine fartpræstationer

Motoren præsterer i den seneste generation af de elektriske Smart op til 75 hestekræfter, som giver den fartpræstationer fuldt tilstrækkelige til bykørsel.

 

Støjen er minimal – men fordi motorstøjen er næsten ikke eksisterende hører man trafikstøjen. Hér burde Mercedes, der står bag produktionen af Smart, arbejde lidt mere støj komforten. Men der er en ny Smart på vej (den konventionelle udgave havde verdenspremiere på Paris Motor Show forleden), den er måske bedre. Det har vi endnu ikke haft lejlighed til at prøve.

 

Glimrende transmission

I sammenligning med den konventionelle Smart er især transmissionen en kæmpe fordel. Fordi bilen benytter en elektromotor, er der præcis og hurtig reaktion på speederbevægelserne. I den konventionelle bils semiautomatiske gearkasse kan det til tider være en sen død at vente på at hydraulikken skifter gear.


Bag bagsæderne er der i bagagenet mulighed for at lægge mindre bagage af vejen.

Smart fortwo ED i Motorradioen


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Smart fortwo ED - Klik på billedet og tag med på en køretur i den elektrisk drevne Smart.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>



Model:

Smart fortwo Electric Drive

Listepris:

Kr. 199.900

Motor og transmission:

Magneto-elektrisk motor. 75 hk. 130 Nm.

Præstationer acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Batterikapacitet/ Rækkevidde

11,5 sek./ 125 km/t/ 17,6 kWh /145 km

Længde:

2,7 m

Bagagerum:

220-340 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hillholder. 4 airbags. 15” alufælge. Højdejusterbart rat. Aut. aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder. Bagagerums afdækning.


Pladsen i Smart'ens bagklap er bedre udnyttet end pladsen i de danske byer.

 

Bagruden klappes op uafhængig af bagklappen. Smart for det gør det mindre pladskrævende at få adgang til bagagerummet.

 

Man skal beregne plads til opladnings udstyret i det beskedne bagagerum. Ligesom man skal medbringe sin lader til smart-telefonen.

 

 

Komfortudstyret i en Smart ED er på niveau med andre mindre biler. Der er dog lige et par usædvanlige instrumenter ekstra. Til venstre vises den aktuelle batterikapacitet (når tændingen altså er slået til). Til højre vises balancen mellem ladning og afladning.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt