- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Smart fortwo Coupé Diesel 54 HK Passion

Endnu smartere Smart


Af Søren Clauding – juni 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvet forskellige varianter af Smart Fortwo (læs bl.a. hér>>>). Nu er der endnu en på markedet og det bliver den ikke mindre smart af. Den nye Smart er udstyret med en 54-hestes dieselmotor, som gør det lille køretøj i stand til at køre 30,3 km/l uanset det foregår i byen eller på motorvejen.

 

Det sidste er nu egentlig uinteressant. For selvfølgelig kan Smart køre på motorvej, endda med et tempo på helt op til 135 km/t, så det er lige før der er garanti imod hastighedsbøder på motorveje – i hvert fald i Danmark om end kun på visse strækninger. Men det er ikke anbefalelsesværdigt at køre motorvejskørsel mere end højst nødvendigt. Den korte bil ter sig nemlig fortsat ikke specielt fremragende, når det går hurtigt.

 

Beregnet til bykørsel

Når hastigheden kryber ned på landevejsniveau – eller endnu bedre på byniveau – er sagen anderledes. Den er ikke umiddelbart bekvem – kører ikke anderledes end de øvrige modeller. Men det er tåleligt, fordi dens egenskaber er nogle helt andre end dem, man normalt forbinder med bekvem og komfortabel kørsel.

 

Smart er nem at smutte om hjørner med, den er let at finde parkeringsplads til, den er driftsøkonomisk, kvaliteten er Mercedes-kvalitet, men fremfor alt er den fortsat en eye-catcher, en smart bil, der helt og fuldstændigt lever op til sit navn. Og ”Fortwo” modellen har stadig, som navnet indikerer, alene plads til to personer i den lille kabine.

 

Passion

Udført i den særlige Passion udstyrs version nærmer man sig dog en eller anden form for luksusniveau. Se bare: Bagagerumsdækken, el-opvarmet bagrude, automatisk klimaanlæg, fire airbags og ikke mindst det såkaldte softtouch automatiske gearskifte.

 

Med det kan bilen selv skifte gear, når den synes det er nødvendigt, eller føreren kan gøre det ved at kippe til gearvælgeren. Men synes bilen, at det er nødvendigt at skifte gear, gør den nu alligevel, uanset hvad føreren måtte mene…

 

Økonomisk lille diesel

Og så er der den lille levende dieselmotor.

 

Den er en sød lille 800 ccm maskine med tre cylindre og en sjov, pludrende lyd. Den driver via de trækkende baghjul den lille bil op på det rasende tempo af 100 km/t på 16,8 sekunder. Men momentet er godt, alting taget i betragtning, og derfor er det først, når hastigheden kommer godt derop af, at man savner lidt power. Ved lav fart har man styrke nok, og er man hurtig ved lyskrydset i bycentrum, kan man let vinde kapløbet til det næste røde lys, hvis ens medkonkurrenter altså også vælger at overholde fartgrænsen.


 


Undervejs hører man ikke meget til motoren, for når man først er kommet udover de første meter, kører man jo så at sige fra lyden, fordi motoren er placeret ovenpå bagakslen, med et ordentligt lag isoleringsmateriale ovenpå. Og det hele koster altså ikke så meget – når bilen først er betalt – for 30,3 km/l er temmelig langt på literen.

 

Godt signal til omverdenen

Det er et godt signal at sende til omverdenen. Hvis omverdenen så også ved, at den lille sag med den nye motor og Passion-udstyret koster 190.000 på nummerplader, er det jo åbenlyst, at det ikke er på grund af behovet for en billig bil, at man kører Smart og så kan den jo kun være fordi, man gerne vil være miljøvenlig. Prisværdigt – også selvom grunden måtte være en helt anden. For det kan miljøet jo være helt ligeglad med.

 

Men smart er den, med det alu-agtige mat-grønne look (ekstraudstyr til 11.000 kroner), de fine 15” alufælge og bredere dæk bagtil end fortil. Og opsigt vækker den fortsat, selvom Smart er blevet solgt i rå mængder siden man genintroducerede den i Danmark og satte prisen på den billigste variant ned til 100.000 kroner.


 

 

 


Model:

Smart fortwo Coupé Diesel 54 HK Passion

Listepris:

Kr. 187.002

Motor og transmission:

3 cyl. Common-rail turbodiesel 0,8 l. 54 hk. 130 Nm/ 2250 omdr./min. 5-trins softtouch automatisk gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

16,8 sek./ 135 km/t/ 30,3 km/l /86 g/km

Længde:

2,7 m

Bagagerum:

220-340 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 4 airbags. 15” alufælge. Højdejusterbart rat. Aut. klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder. Bagagerums afdækning.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt