- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Skoda Superb Combi 1,6 TDi GreenLine Ambition

Skodas rummelige og økonomiske luksusliner


Af Søren Clauding – juli 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke den letteste sag i verden at kombinere rummelighed med god brændstoføkonomi. Men VW-gruppen har gjort det med de store miljø-optimerede luksuøse mellemklassebiler. I Skodas tilfælde hedder bilen Skoda Superb 1,6 TDi GreenLine. Og skal den være rigtig rummelig hedder den også Superb Combi – combi er Skodas ord for stationcar.

 

Så bliver den virkelig rummelig. Bagagerummet alene tilbyder 633 liter ”normal” bagageplads. Den kan så øges til ikke mindre end 1865 liter, når bagsæderyglænene lægges ned. Det er rigtig meget plads og en indikation af, at en stor del af denne plads befinder sig foran bagsæderyglænene – noget der bare i den grad bekræftes, når man stiger ind på bagsædet. Er man 1,80 cm i højden og er en del af højden varetaget af lange ben, har man mere end en håndsbredde mellem forsæderyglænet og knæene – oven i købet med et forsæde indstillet til selvsamme langbenede chauffør. Det er intet mindre end suverænt.



Mere rummelig end nogen anden

Skoda Superb Combi er da også en stor bil. 4,84 meter måler den i længden. Men kabinepladsen er bedre end det er set i nogen anden bil med samme ydre mål. Søsterbilen, VW Passat er også stor, men den er 6 cm kortere end Skoda’en og det kan ses både på bagsædepladsen (som dog stadig er noget af det bedste i klassen) og bagagerummet. I Passat’en kan bagagepladsen ”kun” øges til 1730 liter.

 

Det til trods for, at Skoda’en er lidt billigere end Passat’en. Udstyret er heller ikke identisk og dette skal ikke ende i en sammenligningstest, men man kan blot fastslå, at Skoda ingeniørerne har gjort et rigtig godt stykke arbejde og skabt en usædvanlig rummelig bil.

 

Ret komfortabel

De har hvad pladsen angår med andre ord også skabt en usædvanlig komfortabel bil. Heldigvis følger køreegenskaberne med. Ikke mindst fordi den ret velkørende Passat har delt ud af sine fortræffeligheder gennem undervognskomponenter, så Superb til forveksling kører som en Passat. Og det er både komfortabelt, styresikkert og stabilt. En del af forklaringen ligger også i at en GreenLine har sænket undervogn. 1,5 cm lyder ikke af meget, men det gør køreoplevelsen noget fastere. Det samme gør dæk med lav rullemodstand, men begge dele er sammen med regenerering af bremseenergien plus andre mindre mærkbare elementer medvirkende til den gode brændstoføkonomi.

 

I motorrummet finder man en 105-hestes 1,6 liters TDi commonrail turbodieselmotor. I princippet er det samme motor, som findes i f.eks. Seat’s Leon Ecomotive, og det overraskende er, at selvom 105-hestes dieselen skal trække den noget tungere Superb, er manglen på motorkraft ikke udtalt. Man bruger godt nok 12,6 sekunder på at nå de 100 km/t, men fordi det maksimale drejningsmoment indtræder allerede ved 1500 omdr./min og bibeholdes helt op til 2500 omdr./min. savnes der ikke motorkræfter ved bykørsel.



Overhalingskræfter

Ved dansk landevejsfart, hvor en overhaling ikke må overstige 80 km/t, er der tilstrækkeligt med kræfter til en fornuftig overhaling. Men kører man blot syd for den danske landegrænse, skal man planlægge overhalinger på landevej en smule mere, inden man giver sig i kast med dem.

 

Brummeriet fra maskinen er ikke helt i overensstemmelse med forventningerne til en stor, luksuøs mellemklassebil. Det er brændstofforbruget heller ikke, men det tæller på positiv-siden. Skoda Superb Combi GreenLine kører nemlig ikke mindre end 22,7 kilometer på en liter dieselolie, og det er selvfølgelig dens force, det er dertil den er skabt.

 

Økonomien i en GreenLine

Listeprisen er 374.000 kroner og den billigste Superb Combi koster 314.000 kroner, så vælger man en GreenLine version er det fordi brændstofforbruget og miljøhensynet giver en mindst ligeså god følelse som en superkomfortabel køreoplevelse. Til samme pris kan man eksempelvis købe en 125 hestes 1,4 TSI med et højere udstyrsniveau eller en 160-hestes 1,8 TSI med lidt mindre udstyr.

 

Men man skal være opmærksom på, at ved almindelig dansk bykørsel, de maksimale 50 km/t er det helt umuligt at køre i topgearet, som er 5. gear. 4.gear fungere heller ikke for godt, omdrejningstallet er ganske enkelt for lavt. For at have den nødvendige smidighed til at følge trafikken skal man ned i 3. gear og så er vi ikke helt sikre på, at der kan holdes så god en brændstoføkonomi. Derfor er Skoda Superb GreenLine, så god som den ellers føles i byen, nok mere i sit es på de lange motorvejsstræk.

 

Skoda Town- og stationcar

Sidst men ikke mindst et par bemærkninger til det seneste Superb design. Vi har før sammenlignet det nye Skoda design, især frontpartiet, med de amerikanske Lincoln Town Cars. Det er amerikansk luksus på højt niveau og i Superb-tilfældet bliver denne sammenligning endnu mere udtalt, fordi den har næste samme størrelse som amerikanerne. Det skal bestemt ikke være ked af hos Skoda…

 

Stationcarfunktionen er optimeret ved at bagklappen slår rigtig højt op, bagagerumsdækkenet af rullegardintypen kører i en skinne, så det er 100 procent heldækkende, og man åbner det ved blot at trykke på kanten, så glider det først hen i en midterposition, trykker man en gang til, glider det helt væk. Det er meget funktionelt. Det eneste, der ikke virker specielt luksuøst er det gumme-greb, som man benytter, når bagklappen skal lukkes, men det er typisk Skoda og findes også i andre modeller.

Skoda Superb GL test i Motorradioen >>>


 

 


Model:

Skoda Superb Combi 1,6 TDi GreenLine Ambition

Listepris:

Kr. 374.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 105 hk. 250 Nm/1500-2500 omdr./min. 5 trins man. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,6 sek./ 190 km/t/ 22,7 km/l /114 g/km

Længde:

4,84 m

Bagagerum:

633-1865 liter

Diverse:

ABS. EBD. DSC. 17” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. AUX.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt