- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Skoda Roomster 1,9 TDi Comfort


Skoda Roomster vinder på designet


Tekst: Søren Clauding - januar 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ting er givet: Skoda Roomster er anderledes. Den ser anderledes ud, den fungerer anderledes – på en positiv måde. Men hvad køreegenskaberne angår, er de nu ikke dem, der falder mest i øjnene.

 

Så lad os lige få dem overstået: Skoda Roomster kører pænt, rimelig underholdende, når man lige har fået bilen ind under huden. Og 1,9 liters turbodieselmotorens 105 hestekræfter og pæne momentkurve gør sit til, at den ikke er kedelig. Man sidder ret lavt og derved er tyngdepunktet også ret lavt – sat i forhold til Roomsterens højde. Men man skal ikke køre for hurtigt gennem kurverne, for det er knap så underholdende. Sidevinden har et vist tag i Roomsteren, men det er til at leve med.

 

Det gælder principielt alle biler af samme slags – Citroën Berlingo, Fiat Doblo og tilsvarende køretøjer med oceaner af plads pakket sammen på en ganske beskeden flade.

 

Ekstraordinær

Skoda Roomster er imidlertid anderledes, ikke mindst fordi den ser anderledes ud. Fortil er den mest neutral – hér ligner den en Skoda. Men sidedesignet er ekstraordinært med to døre adskilt i niveau, så det både bryder linieføringen og samtidig letter indstigning og giver formidable lysforhold på bagsædet.

 

I den prøvekørte Comfort version var der oven i købet panorama glastag. Godt nok ikke med elektrisk panel som i Peugeot 307 SW. Til gengæld kan man hér dirigere lysindfaldet hvorhen i kabinen man ønsker det ved hjælp af et manuelt delvis gennemsigtigt skydepanel. Det er en løsning, som ikke er set før.

 

Rummelig

Bilen er 4,2 meter lang og der er fantastisk god benplads på bagsædet – samtidig med at bagagerummet kan indeholde 450 liter. Det kan endda øges til 530 liter, hvis man vil afgive lidt af benpladsen. Hemmeligheden bag de gode kabineforhold ligger naturligvis i Roomsterens højde. Man sidder forholdsvis opret, men det er på ingen måde ubehageligt. Der er desuden også blevet plads til et reservehjul.

 

Det er designet og pladsen, der er det alt dominerende i en Roomster. Det er naturligvis også derfor, den har navnet. ”Speedster”, ”roadster” og lignende navne signalerer bilernes sande jeg – det gør Roomster også – og måske skulle man give den tilnavnet ”designster”.

 

Økonomi

Men med mindre man ser på brændstoføkonomien, vil vi nok ikke være tilbøjelige til at kalde den ”economyster”. Næsten 300.000 kroner for luksusudgaven med 1,9 liters diesel er en pæn pris. Man kan købe en Roomster til blot 200.000 – men så får man kun en 70-hestes 1,2 liters benzinmotor under hjelmen og det virker af lidt for lidt.

 

Til gengæld byder Comfort-Roomsteren på et usædvanligt udstyr. Foruden panorama glastaget er klimaanlæg standard. Og spændende ting som p-sensorer, midterarmlæn mellem forsæderne med småtingsrum i – på samme måde som kabinen i øvrigt er fyldt med småtingsbokse og rum.

 

Drejelys

Og så har den drejelys. Det er tågeforlygterne, der er sådan designet, at lyset drejer med rundt i kurverne. Et stort plus, når det er virkelig tåget og vanskeligt at få øje på forhindringerne rundt om hjørnet.

 

En anden udstyrsdetalje er alufælge, der virkelig bidrager til Roomsterens udseende.


Det ligner en sø - men er i virkeligheden Roomsterens panorama glastag. 

Det udvendige design gør den rummelige Roomster meget anderledes.

 

Indvendig er der rigtig god plads og mange gode funktionelle løsninger. Det lyse indtræk er dog næppe det rigtige til den aktive børnefamilie.

 

Drejelygter på frontspoileren - tågelys der drejer med og øger sigtbarheden i tåget vejr.


 

Hvis 300.000 kroner er meget for luksusmodellen, bøder det lidt på bankkontoens indeståender, at dieselmotoren gør det muligt at køre 18,5 km/. Det er langt for en bil i Roomsterens størrelse og med dens præstationer, for ud over at det faktisk er muligt at køre så økonomisk i praktisk, er en acceleration til 100 km/t på 11,5 sekunder ganske kvikt.


 

Model:

Skoda Roomster 1,9 TDi Comfort

Listepris:

Kr. 294.000

Motor:

4 cyl. 1,9 l commonrail turbodiesel. 105 hk. 240 Nm

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

11,5 sek/185 km/t/

18,5 km/l

Længde:

4,20 m

Bagagerum:

450-430 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 6 airbags. Cruise control. Sædevarme. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Isofix. Panorama glastag

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt