- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Skoda Octavia Combi Elegance 2,0 TDI 150 hk DSG

Endnu mere bil for pengene


Af Søren Clauding – februar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skoda Octavia Combi i Motorradioen


Den store forskel på Skoda Octavia og de tre øvrige modeller fra VW-gruppen, baseret på den såkaldte MQB platform, er størrelsen. Octavia er ganske enkelt større end de tre andre og den kører ikke nævneværdigt forskelligt fra dem. Som stationcar – Combi – er pladsfordelen endnu mere udtalt.

 

Men der er én ting til: Stationcarformen klæder Octavia’en. Man har nemlig ikke taget skridtet fuldt ud og givet den et afskåret bagparti, men til gengæld afrundet det pænt og derved opnået et harmonisk vel afbalanceret aerodynamisk korrekt udseende. Det går en smule ud over bagagekapaciteten, men med 610 liter i bagagerummet, under det fuldstændigt heldækkende bagagerumsdækken, og 1740 liter til rådighed, når bagsæderne lægges ned, er man mere velstillet med Octavia Combi end med de fleste andre stationcars.

 

Brugsrigtigheden

Eneste minus er, at når bagsæderyglænene lægges ned, forsvinder sæderne ikke ned i vognbunden og derved er bagagerumsgulvet fra bagsædernes ryglæn til bagklappens inderside ikke plant, der er niveauforskel midtvejs – men det har jo så ikke rigtig noget med rummeligheden at gøre, kun brugsrigtigheden.


 


Og hvad det angår, er Octavia Combi udmærket skabt. Der er smårum i siderne af det regulære bagagerum, bagklappen er stor og kan standses i forskellige niveauer, når den åbnes, så også personer, der ikke er så høje, har en chance for at få den ned igen, og giver dermed gode læsseforhold. Når bagsæderne skal bruges til at sidde på, disponerer man over tre gode siddepladser og vælger man, kun at anvende de to, har man et bredt midterarmlæn, hvor der foruden armlæns-delen også er blevet plads til kopholdere.

 

Lægges hele armlænselementet ned, fungerer det som en skilem, så man kan have lange genstand (der jo ikke kun behøver at være ski) ned midt igennem bilen. Gennemtænkt og godt lavet.

 

Harmonisk vægtfordeling

Hatchback-versionen og Combi-udgaven er lige lange. Men Combien er 17 kg tungere end Hatchback og de kilo må nødvendigvis ligger ude bagtil. Det er ikke meget, men da den prøvekørte version også havde den tunge dieselmotor i maskinrummet, som er i nabolaget af 100 kg tungere end benzinudgaverne (lidt afhængig af hvilke man sammenligner med, men mindst 75 kg tungere er den), ligger der en lille kompensation i mervægten derude bagtil. Hvis man så oven i købet fylder lidt mere i bagagerummet, forskydes vægten bagud, og derved opnår man en god balance i bilen, til Combi’ens fordel, når den har dieselmotor fortil.

 

Kørekomforten er en smule højere med den tungere dieselmotor, som afbøder de mindre ujævnheder bedre end med de cirka 100 kg færre på forakslen, så alt i alt er kombinationen af diesel og stationcar god – også fordi man må formode, at stationcaren vil blive læsset mere og derfor har brug for større drejningsmoment.

 

Økonomien

Økonomisk lider dieseludgaven til gengæld. Med det behagelig og effektive DSG dobbeltkoblings automatgear, 150-hestes dieselen og Elegance udstyret er Octavia Combi prissat til 343.000 kroner. Med samme udstyr, DSG-gear men med den effektive 140-hestes TSI benzinmotor er prisen 311.000 kroner. Ejerafgiften er omkring 2.500 kroner højere for dieseludgaven, fartpræstationerne ikke meget forskellige og ikke mindst er brændstofforbruget næsten ens. 22,2 km/l kører diesel-versionen mens TSI-udgaven når 20 kilometer på en liter.



Dertil kommer, at selvom dieseludgaven er yderst støj- og vibrationssvag, er benzinmotoren endnu mere attraktiv og fordi den også har turbolader, er momentet ikke væsentlig ringere.

 

Elegance-udstyret giver store valgmuligheder i kabinedesignet og omfatter f.eks. fjernlys assistent, træthedsovervågning af føreren, regnsensor, opbevaringsrum under passagersædet og p-sensorer bag, men det er især klimaanlæg i stedet for manuel aircondition, som i de billigere udstyrsversioner, der gør en forskel i den sammenligning.

 

 

Skilemmen.

 

Posekrog.


Model:

Skoda Octavia Combi Elegance 2,0 TDI 150 hk DSG

Listepris:

Kr. 343.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 320 Nm/1750-3000 omdr./min. DSG-gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,7 sek./ 213 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

610-1740 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 16” alufælge. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. P-sensorer. Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt