- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Skoda Fabia Combi GreenLine 1,2 TDI CR 75 hk

Forbedret i mange hjørner


Af Søren Clauding – maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er næsten fire år siden vi sidste gang prøvekørte en Skoda Fabia Combi GreenLine (læs testen af Skoda Fabia Combi GreenLine 2008 hér >>>), og forventningerne til de gennemgribende revolutionerende forbedringer var beherskede. Imidlertid er der sket en række forbedringer, som gør at det er et noget anderledes produkt, man får udleveret, hvis man i dag ønsker at køre en ”grøn” Fabia. Og egentlig også, sådan set lidt fra oven, et glimrende eksempel på udviklingen henover perioden.

 

Skoda Fabia Combi GreenLine er den miljørigtige stationcarudgave af Fabia. Der findes ingen udstyrsvarianter – til trods for at Fabia faktisk kan få i en hel række forskellige udgaver. Men ikke GreenLine, den er en variant i sig selv. Den ser stort set ud som for fire år siden. Men under huden er der sket ændringer. For det første har man udskiftet maskineriet, så man har fået 5 færre hestekræfter og et ringere moment.

 

Skulle det nu være en forbedring?

Hvad angår de traditionelt målte fartpræstationer, nej! Den er lidt langsommere op til de 100 km/t og topfarten er en smule lavere, men det er marginalt. Ved de lavere hastigheder er der derimod ingen forskel at føle, rent fartmæssigt. Til gengæld er støjniveauet forbedret, det samme gælder vibrationerne, men vigtigst: det officielle forbrugstal er steget med ikke mindre end 5 km/l, fra 24,4 til 29,4 km/l. Samtidig er CO2 udledningen reduceret fra 109 til 89 g/km. Det er meget fine tal.



En del af den officielle besparelse skyldes, at den nye model også har stop/start. Og nu genindvinder man desuden bremseenergien. Men ellers er der fortsat tale om en bil med en 15 mm sænket undervogn og en reduceret luftmodstand sammenlignet med standardmodellerne. Den har dæk med lav rullemodstand, som givetvis også er blevet forbedret over perioden og standardudstyr er 15” alufælge.



Bedre udstyr

I det hele taget er udstyret bestemt ikke blevet ringere. Læderrat er standard, dæktrykskontrol, som man kan sikre sig, at man hele tiden har minimal rullemodstand, og hill-holder til start op ad bakke følger med i købet til en listepris, som – og det er ret bemærkelsesværdigt – endda er en smule lavere end i 2008. 194.000 kroner er Skoda Fabia Combi GreenLine prissat til.

 

Blandt andre forbedringer skal nævnes lidt mere bagageplads. Bagagerummet rummer nu 505 liter og med bagsæderne lagt ned kan det forøges til 1485 liter. Det er rigtig meget bagageplads og også omkring 50 liter mere end søstermodellen, Seat Ibiza kan tilbyde i stationcarudgaven.

 

Fabia Combi billigere

Hvad de øvrige egenskaber angår, holder testen fra 2008 fortsat. Og det er værd at bemærke, at man ikke behøver spendere små 200.000 kroner på en Fabia Combi, hvis det er funktion og ikke udstyr man ønsker. Man kan også købe en variant til bare 130.000 kroner, så får man blot 60 heste med i maskinrummet og brændstofudgiften nærmer sig den dobbelte, fordi den kun kører 18,2 km/l og det er benzin, den kører på.


En smart detalje er en langsgående elastik, som fastholder dokumenter i dørlommen.

 

Lyt til radioindslaget om Skoda Fabia Combi GreenLine >>>


 


Modelnavn:

Skoda Fabia Combi GreenLine

Listepris:

Kr. 194.000

Motor/ transmission/ dæk

3 cyl. 1,4 l turbodiesel. 75 hk. 180 Nm v. 2000 omdr./min. 5 gear. Stop/start.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk:

14,3 sek/ 172 km/t/ 29,4 km/l/ 89 g CO2/km

Længde

4,24 m

Bagagerum:

505-1485 liter

Diverse:

ABS, ESP, MSR, ASR. Hill-holder. 6 airbags. El-justerbar forlygtehøjde. To-delt handske rum med køl. Halvautomatisk aircondition. Multijusterbart rat. Fartpilot. AUX og USB. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle med varme. El-ruder for. Sædevarme. Isofix beslag. Kørecomputer.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt