- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest

Skoda Fabia Combi Style 1,2 TSI 90 hk

Fabelagtige forbedringer


Af Søren Clauding – marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skodas nye generation Fabia er bygget på store dele af Volkswagen-gruppens MQB undervogn. I kombination med nyt design fra inderst til yderst giver det en helt ny oplevelse. Der er tale om Fabiagtige, undskyld, fabelagtige, forbedringer…

 

Vi har set nærmere på Skoda Fabia Combi, dvs. stationcar-udgaven. For med de høje danske afgifter, vil vi danskere som regel gerne have mest mulig bil, dvs. plads, for pengene. Og i Fabia Combi får man næsten dobbelt så meget bagageplads som i hatchback udgaven (550 liter kontra 330). Dermed genfødes den nye generation Fabia Combi med en længde på 4,26 meter, så den fortsat er en af de allermest rummelige biler i kompaktklassen. Bagagerummet er i forhold til forgængeren 45 liter større.



Bagagepladsen i øvrigt

Hvis plads betyder alt, er det et godt købs argument. Man skal dog ikke overse det faktum, at benpladsen på bagsæderne ikke er i særklasse – bagagerumspladsen kommer et sted fra og det går lidt ud over langbenede bagsædepassagerer. Og når bagsæderyglænene lægges ned, opnår man godt nok 1395 liter bagageplads i alt, men det er 90 liter mindre end i den udgående model. I praksis mærker man dog næppe den store forskel, for bagklappen åbner højt, og tilgængeligheden er fremragende. Bagagerumsgulvet er dog ikke i niveau med de nedfældede bagsæder.



Pænere og mere voksen

Det hele kompenseres der for gennem det nydesignede interiør og det fine udvendige design. Nu ligner Fabia’en storebror Octavia, og den lighed, kan den og dens ejere være glad for. Fabia er blevet pænere, mere elegant, mere voksen og den har samtidig mange pudsige funktionelle løsninger som f.eks. 7 kopholdere, spredt rundt om i kabinen. Materialevalget på f.eks. instrumentbordet kunne dog godt være mere eksotisk.

 

Man må imidlertid ikke glemme, at der er tale om en bil, som for den billigste udgaves vedkommende er prissat til 149.000 kroner. Den prøvekørte variant med Style-udstyr og den nye effektive 1,2 liters TSI motor i aluminium koster kun 194.000 kroner. Merprisen på de 45.000 kroner er godt givet ud.

 

Ny og velfungerende platform

Fælles for bilerne, uanset motor og udstyr er undervognen. Den er til dels også fælles med Octavia, og for den sags skyld VW Golf, SEAT Leon og Audi A3. Det er den meget fleksible såkaldte MQB platform, som er grundlaget for de nævnte modellers fine køreegenskaber, og dele af platformen har også Fabia, som den første model i den størrelse fra VW-Gruppen i øvrigt, fået gavn af. Dermed overhaler Fabia f.eks. den meget roste Polo fra søstermærket Volkswagen, hvad køreegenskaber angår.

 

Cirka 50 procent af elementerne fra MQB-platformen har nemlig fundet vej ind i Fabia’en, sådan lidt afhængig af hvordan man regner det ud, og i kombination med 40 procent fra den tidligere forbedrede såkaldte akaPQ26 platform og 10 procent fra den oprindelige PQ25 platform har man skabt den optimale sammensætning.

 

Tillidsskabende køreegenskaber

Resultatet er voksne og tillidsskabende køreegenskaber. Fabia er også udrustet med elektronisk differentiale spær, som er med til at stabilisere bilen gennem kurverne og til at sikre at motorkræfterne føres hen til det af de trækkende hjul, der har mest vejgreb, altså typisk venstre forhjul, når man drejer til højre og omvendt.

 

Vi kunne måske godt have tænkt os 15” fælge i stedet for de 16” fælge, der følger med i Style udstyret, men det er mest af komfortmæssige grunde. De mindre ujævnheder i kørebanen mærkes nemlig – og det er der mange, der sætter pris på – men det påvirker komfortoplevelsen, når man kører rundt på ujævne danske provinsveje.

 

Fine præstationer

Den Euro 6 godkendte TSI-motors 90 hestekræfter giver gode fartpræstationer og en udmærket brændstoføkonomi. 0-100 km/t klares på 11 sekunder, som føles hurtigere, formentlig fordi turboladeren booster drejningsmomentet, så det rammer maksimum allerede ved 1400 motoromdrejninger i minuttet. Det er ret tidligt i accelerationsforløbet og det giver mange kræfter fra samme øjeblik, man sætter i gang.

 

Motorens støjforhold er ikke dens stærkeste side. Men den er fleksibel, letkørt og fungerer godt sammen med den manuelle 5-trins gearkasse, som byder på et præcist og letgående gearskifte.



Udstyret

Foruden den kraftigere motor (basisudgaven, Active, præsterer 75 hk) er udstyret den væsentlige grund til at betale 45.000 kroner mere for bilen. Splitbagsæde, det elektroniske spærredifferentiale, front-assistent (som måler hvad der sker foran bilen og aktiverer bremserne, hvis der er en påkørsel i farvandet – siden må føreren så selv tage over) er standard.

 

Og lægger man Style-udstyret oven i, får man endvidere bl.a. de nævnte 16” alufælge, sædevarme, tågeforlygter, p-sensorer bag, fartpilot med –begrænser, el-sidespejle, al-ruder for og bag samt aircondition.

Skoda Fabia i Motorradioen >>>

Radioindslag vil kunne genhøres på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Derefter slettes de.


Andre Skoda prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

 


Model:

Skoda Fabia Combi Style 1,2 TSI 90 hk

Listepris:

Kr. 194.000

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzin 1,2 l. 90 hk. 160 Nm/1400-3500 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,0 sek./ 185 km/t/ 21,3 km/l /107 g/km

Længde:

4,26 m

Bagagerum:

550/1395 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Hill-holder. 16” alufælge. Tågeforlygter. Opvarmede sprinklerdyser. 6 airbags. Front-assistent. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Sædevarme. P-sensor. Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt