- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Leon FR 2,0 TDI

Drømmemotor i drømmebil


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seat Leon er mange danskeres drømmebil. Den er en af de smukkeste biler på markedet og den er blevet utrolig populær, ikke mindst i udgaverne på gule nummerplader.

 

Seat er Volkswagen koncernens Folke-racer. I motorsportsmæssig sammenhæng har man satset på Seat mærket i WTCC, dvs. verdensmesterskabet for standardvogne, og sidste år debuterede Seat med historiens første diesel-racerbil.

 

Drømmemotor

VW er nemlig god til det der med dieselmotorer. Det går også igen i Leon 2,0 TDI, for her er der regulært tale om en drømmebil med drømmemotor. Så god er maskineriet.

 

Måske er en del af grunden, at VW – og dermed også Seat – gennem en årrække har sværget til den såkaldte pumpe-dyse teknik. I stedet for et fælles spor (common-rail) har hver cylinder sin egen lille pumpe, der sprøjter dieselolie igennem hver sin lille dyse. Det er en kostbar og ret avanceret teknik, men den er med til at give meget stor præcision i forbrændingen, fordi trykket er langt større end i de motorer, der anvender common-rail teknikken.



I praksis kan det måles ikke bare gennem 170 smidige hestekræfter, men også i form af et drejningsmoment på 350 Nm allerede ved 1800 motoromdrejninger pr. minut. Derved har man masser af kræfter i samme øjeblik højre foden bevæger sig nedad og det er bestemt også noget, Seat entusiasterne falder for.

 

Formula Racing

Den prøvekørte udgave var endvidere den såkaldte FR version. FR betyder Formula Racing og det indebærer bl.a., at Leon’en har fået strammet undervognen op, den har fået påmonteret store alufælge med lavprofildæk og ligner en rigtig racer.



Samtidig er den en ret praktisk bil. Et stort og regulært bagagerum, god plads på bagsædet, både til benene og i højden. Det sidste er overraskende, fordi Leon designet er temmelig kileformet. Det oplever man anderledes ved forsæderne eller rettere lige inden man stiger indenfor. Pga. af kileformen skal man på det nærmeste dukke sig for at krybe ind i kabinen – det giver også en fornemmelse af sportsvogn eller racerbil, biltyper der som regel også udmærker sig ved at være vanskelige at komme ind og ud af.



Klar til god køreoplevelse

Fortil er der sportssæder med en god sidestøtte både oppe omkring kroppen og nede omkring lårene, så det er fornuftigt, at prøvesidde en Leon FR en ekstra gang, inden man investerer, så man er sikker på at sidde optimalt. I øvrigt kan læderrattet justeres både i højden og i længderetningen.


 

Når man er på plads, er man klar til en god køreoplevelse. Skudt ud af en kanon når man 100 km/t på 8,2 sekunder og topfarten når man først ved 214 km/t. Stiv sidevind påvirker ikke Leon FR i nævneværdig grad og især indstyringen i kurverne efter en hurtig og præcis nedbremsning er fortræffelig.



 

Lydsvag og økonomisk

Lydoplevelsen er racer-agtig under accelerationen og ikke specielt dieselagtig. Ved konstant fart og i sjette gear hører man til gengæld ikke meget til maskineriet. Brændstoføkonomien er pæn, ikke mindst motorydelsen taget i betragtning. 17 km/l i gennemsnit – det er der ikke mange biler med så stort et kraftpotentiale, der har. CO2 udledningen er moderat og så er det værd at notere sig, at Leon 2,0 TDI også er forsynet med dieselpartikelfilter i form af en keramisk katalysator, der både fjerner sodpartiklerne og de uforbrændte kulbrinter i udstødningen.

 

Prismæssigt er Seat Leon FR med den kraftige dieselmotor godt placeret: 356.000 kroner på hvide nummerplader og 225.000 på versionen uden bagsæder, oven i købet inkl. moms. Det er et godt køb, for man får en rigtig god bil for pengene.

 


Model:

Seat Leon FR 2,0 TDI

Listepris:

Kr. 355.845

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l pumpe-dyse turbodiesel. 170 hk – 350 Nm/1800 omdr./min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

8,2 sek/214 km/t/

16,7 km/l 160 g/km

Længde:

4,32 m

Bagagerum:

341 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 17” alufælge. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt