- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Leon Van 1,9 TDI Ecomotive

Det øko-økonomiske motiv


Tekst: Søren Clauding – maj 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Øko er in. Gulplader er out. Men ikke længe endnu. For kombinationen af gule nummerplader på mindre biler og lavt brændstofforbrug skal sælge biler. I hvert fald ifølge Seat.

 

Derfor findes Seat Leon Ecomotive ikke alene som personbil med hvide nummerplader men også i en prisbillig van-version. Den skal nok slå an, for man sparer både penge og passer på miljøet.

 

Højere gearing

Det, man har gjort, er ikke som mange af konkurrenterne, at montere et ekstra gear oven i de fem med det formål at køre længere på literen. Næh, man har kombineret den i forvejen ret brændstofeffektive 105-hestes 1,9 liters diesel med højere gearing i 3., 4. og 5. gear. Det giver mulighed for i gennemsnit at køre 22,2 km/l – oven i købet i praksis. Det sparer brændstof, afgift og skåner miljø og ressourcebeholdning.



Seat er ikke den eneste fabrik, som har lavet det lille kunststykke. Men andre plejer at kombinere det med dæk, der yder lavere friktion. Sådanne dæk medfører alt andet lige at vejgrebet også er ringere, bremseevnen mindre og køreglæden elimineret.

 

Det sker ikke i Seat Leon Ecomotive. Her er alt andet lige. Kun gearingen er forøget i de højere gear og på grund af maskineriets store moment over et bredt omdrejningsområde oplever man ikke manglende kræfter. Det er rigtig godt gået.

 

Ikke lutter roser

Accelerationen i 1. og 2. gear er helt fin. Men selvsagt dæmpes udfoldelserne i de tre øverste gear. I bytrafik forsvinder en stor del af gevinsten, for man kan ikke køre i 5. gear ved 50. km/t. Da roterer motoren stort set i tomgangsfart, det giver en frygtelig lyd og store vibrationer. Løsningen er at geare ned, men så må man også geare forventningerne til brændstofbesparelse ned.

 

Seat Leon Ecomotive er altså først og fremmest en pæn mellemklassebil til bilejeren med rigtig stort kørselsbehov. Ikke alene for at opnå besparelsen ved dieseldrift men også fordi besparelsen ikke er stor ved almindelig bykørsel. Ikke at bilen bliver forslugen – blot er besparelsen ret beskeden.

 

Langtursbil

Men som langtursbil er den da også glimrende. Som van disponerer man over rigtig god bagageplads, man har de samme fordele som personbilen fra forsæderyglænet og fremad og ikke mindst: med sorttonede sideruder bagtil ser Leon’en rigtig trendy ud.



 

Det sidste er ikke uvæsentligt, for mon ikke den store succes, Seat har oplevet i Danmark, især skyldes designet. Kombineret med de gule nummerplader gik tingene op i en højere enhed. Det gælder fortsat. Se engang på økonomien:

 

Billig

Seat Leon Ecomotive er prissat til 153.990 kroner INKL. moms (momsen udgør kr. 25.477) – det er ca. 85.000 kroner under den tilsvarende hvidpladebil. Vægtafgiften er stort set den samme som ejerafgiften for hvidplade-bilen. Men: der skal betales 5040 kroner i såkaldt ”misundelsesafgift”, hvis bilen benyttes til privat kørsel. Det tal er med til at øge kilometerkravet, hvis regnestykket skal ende favorabelt. Dertil kommer at Leon’en få formodes at tabe mere i værdi end hvidpladebilen, i hvert fald procentuelt.

 

Tilbuddet er godt, hvis man har behovet. For bilen er et fint alternativ til andre og mindre biler, der også kører langt på literen. Den både kører godt, ser godt ud og har god funktionalitet. Hvad mere kan man forlange…

 


Model:

Seat Leon 1,9 TDI Van Ecomotive

Listepris:

Kr. 153.990

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l pumpe-dyse turbodiesel. 105 hk – 250 Nm/1900 omdr./min. Dieselpartikelfilter. 5 gear

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,0 sek/186 km/t/

22,2 km/l 119 g/km

Længde:

4,32 m

Bagagerum:

1203 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 6 airbags. Dækkontrolsystem. Multijusterbart rat. Sportssæder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. El-ruder for.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt