- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Leon Cupra

Image og reality


Tekst: Søren Clauding - juli 2007

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er ingen fornuftsgrunde til en Seat Leon Cupra. Bevares, den er designet på grundlag af en almindelig og ganske fornuftig Leon. Men med 240 hestekræfter under hjelmen går fornuften fløjten.

 

Det er også meningen. For Cupra serien har egentlig kun ét formål: Branding, som det hedder på godt udenlandsk. Men med en god portion reality indbygget. For den bil kan mere end brande – den kører også knald godt.

 

Leon Cupra er en racerbil. Så godt som. En bil, der skal gå hånd i hånd med Seats engagement i Verdensmesterskabet for standardvogne (WTCC) og for den sags skyld også det danske standardvognsmesterskab (DTC). Seat er aktiv på begge fronter og med store succes – lige nu fører det spanske mærke den danske serie.

 

Landevejsracer

Racerbilen trives på racerbanen. Cupra skal trives på offentlig vej – men med så meget race som muligt. Det er lykkedes.

 

240 hestekræfter er mange. Rigtig mange. Og præstationerne svarer til effekten. 0-100 km/t på 6,4 sekunder og stort set det halve for at bremse det hele ned igen. Topfart på næsten 250 km/t har man ikke behov for i Danmark. Heldigvis ligger de tyske Autobahns ikke så langt væk.

 

Aktiv sikkerhed

For det er klart, at hopper man med på Seats brand-vogn, er det fordi man kan lide et spark bagi. At der så følger store sidegevinster med, er en anden men ikke uvæsentlig sag. Seat Leon Cupra kan køre stærkt lige ud, men den kan også køre stærkt i svingene. Meget præcist, meget direkte. Det har man stor gavn af i en kritisk situation i trafikken. Man kan i bogstaveligste forstand styre udenom ulykkerne.

 

Teknisk set er der tale om en 2-liters turbo benzinmotor, en sænket (14 mm) og ret opstrammet undervogn og en bestykning af bremser, dæk og aerodynamiske hjælpemidler, der både får den til at ligne racerbilen men også til at køre ret meget som den.



 

Køreoplevelsen

Oplevelsen er: Yderst præcis speederrespons. En lidt tøvende transmission – men det er marginaler i forhold til det aller ypperste, der er tale om. Et for en benzinmotor voldsomt og jævnt moment og stort set intet turbolag (drejningsmomentet er konstant omkring 300 Nm i hele omdrejningsområdet fra 2200 til 5500 omdr./min). Det giver ikke bare et spark bag i – det giver et stadigt skub indtil maks-omdrejningerne sætter en naturlig begrænsning.

 

Cupra’en styrer fint ind i kurverne. Forhjulstrækket driver den til understyring, hvis man er for bestemt på gassen, men balancen gennem kurverne er fremragende.

 

Superb vejgreb

Dækkene er ikke overvældende brede – 225 mm. Men den omstændighed, at de er monteret på 18” fælge og er 40 procent ultra lavprofil, giver det kontante vejgreb. Men slippet, når udskridningen begynder, er moderat og let at håndtere. Hér viser den velafstemte undervogn sig fra sin bedste side.

 



Og så var der bremserne: 17” skiver giver ikke bare maksimal bremseeffekt i næsten én uendelighed, de giver også føreren stor føling med nedbremsningen, så den kan doseres præcist og gennem kurverne medvirke til at styre bilen optimalt. Men pas på: Selvom herlighederne er lette at gå til, kræver de en vis rutine. Derfor burde enhver Leon Cupra kun sælges inklusive et obligatorisk kørekursus på en racerbane (fulgt af et ligeså

obligatorisk løfte om, ikke at praktisere færdighederne på landevejen) – med mindre køberen kan dokumentere, at det ikke er nødvendigt!

Den agressive front forbinder visuelt Cupra'en med racerbilerne.

 

Racerbilsinventar: Sportssæder, læderrat og pedaler i sports design.

 


For resten, den koster jo også penge, sådan én. Men efter omstændighederne ikke så mange: 400.000 kroner. Og så går den i øvrigt 11,6 km/l – men det kræver, at man styrer sig rigtig meget og det er ikke nemt…

 


Model:

Seat Leon Cupra 2,0T FSI

Listepris:

Kr. 396.708

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. Turbolader. 240 hk – 300 Nm/2200-5500 omdr./min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

6,4 sek/247 km/t/

11,6 km/l

Længde:

4,32 m

Bagagerum:

341 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder.


Cupra'en kan udmærket benyttes i hverdagen. Indrettet på samme både som standard Leon'en.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt