- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Leon 1,6 TDI Ecomotive Style Copa

Seat Leon lever i bedste velgående


Af Søren Clauding – december 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selvom Seat Leon ligner sig selv – og i øvrigt stadig byder på det fancy design, som var med til at gøre den til en succes ved introduktionen i sin tid – har den undergået en række forbedringer, som indebærer, at den fortsat er konkurrencedygtig og tidssvarende.

 

Grundliggende deler Seat Leon teknik med VW Golf, og det er jo ikke det værste i denne verden. Men ikke mindst designet gør den meget anderledes. Kort sagt er Seat designerne blevet udstyret med en Golf og skabt en visuelt spændende bil ud af den. En bil som er iøjefaldende, dynamisk og anderledes.

 

Miljø-optimeret

Og så har teknikkerne sidenhen forbedret på bilen, men de grundliggende konklusioner er fortsat de samme (læs de tidligere tests hér: Seat Leon Ecomotive 2008, Seat Leon TDI 2006, Seat Leon FR 170 TD 2008, Seat Leon 1,4 TSI 2010). Anderledes ved den prøvekørte version var, at Leon’en nu desuden er miljø-optimeret, hvilket også ejerens bankkonto nyder godt af. Og så var den påhægtet det såkaldte Copa-udstyr, oven i det medfødte Style udstyr, som giver bilen et gevaldigt løft.

 

I motorrummet befandt der sig en ny 105-hestes 1,6 liters dieselmotor, som officielt gør det muligt at køre 26,3 km/l. I praksis lidt mindre, men med forsigtig speederfod er man ikke så langt fra det officielle tal, hvilket antageligt hænger sammen med, at bilen er udstyret med 5-trins manuel gearkasse og altså ikke ”kunstigt” opnår gode landevejspræstationer gennem et 6. gear, som sjældent benyttes i praksis.

 

Kræfter nok

Man kunne frygte, at den dynamiske bil med de gode køreegenskaber ville lide under en relativt svag maskine. Men takket være en eminent motor-maping, som strækker det maksimale drejningsmoment på 250 Nm over 1000 omdrejninger, allerede fra 1500 og dermed helt op til 2500 omdr./min. oplever man langt mere power i praksis end på papiret.

 

Det er da også muligt at nå de 100 km/t på blot 11,5 sekunder og mon ikke 190 km/t på toppen rækker for de fleste. Selv ved dansk motorvejsfart er der god trækkraft til overhalinger. Og fornøjelsen ved at vide, at den officielle udledning af CO2 er begrænset til 99 g/km, trods bilens størrelse og formåen, er nu dejligt tilfredsstillende.



Luksusbil til 280.000 kroner

Maskineriet brummer naturligt nok, men ikke meget, og det nye stop/start system virker fortræffeligt. Dermed underbygger motoren den luksus-oplevelse, der følger med en udstyrsmodel. Den billigste variant med samme motorstørrelse koster 245.000 kroner. Style-varianten koster 270.000 og så får man Copa-udstyret oveni for blot 10.000 kroner, hvilket er næsten 18.000 kroner under normalpris.

 

Får 280.000 kroner får man altså en bil, der kan køre 26,3 km/l, koster 1320 kroner i årlig ejerafgift, og indeholder en bred vifte af udstyr, der inkluderer 16” alufælge, BiXenon lygter med kurvelys (tågelygten i højre side lyser, når man svinger til højre og tilsvarende i venstre side ved venstresving), 2-zone klimaanlæg, sædevarme, lys- og regn-sensorer, parkeringssensorer, nedblændeligt bakspejl, BlueTooth, mediesystem med DAB-radio og ikke mindst indbygget touch-screen navigation. Det er en bil, der tilgodeser både pris, design, funktion og sund fornuft!


 

 


Model:

Seat Leon 1,6 TDI Ecomotive Style Copa

Listepris:

Kr. 279.900

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 105 hk. 250 Nm/1500-2500 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,5 sek./ 190 km/t/ 26,3 km/l /99 g/km

Længde:

4,32 m

Bagagerum:

441 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. BiXenon forlys. Opvarmede sprinklerdyser. Dæktrykskontrol. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt