- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Leon 1,4 TSI Reference

Smuk, fræk og dynamisk


Tekst: Søren Clauding – marts 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der kører mange Seat Leon rundt på de danske landeveje. De fleste af dem har gule nummerplader, fordi Seat var hurtig til, indenfor rammerne af den tidligere afgiftslovgivning at få bilerne ombygget, så de var virkelig prismæssigt attraktive.

 

Det gjorde dem til topscorere, for hele sjælen i en moderne Seat er udtrykt gennem moderne, ja næsten banebrydende design og ikke mindst gode køreegenskaber. Noget der utvivlsomt scorede højt hos enlige eller par uden børn, hvor farven på nummerpladen og de manglende bagsæder ikke havde nogen betydning.

 

En anden bil

I dag er afgiftsreglerne nogle andre og derfor er der ingen prismæssig grund til at give afkald på bagsæderne i en Leon. Som sådan er der tale om helt andre biler, om end mekanikken er den samme.

 

Konklusionerne fra vores tidligere tests gælder som sådan stadig (find dem hér>>>), men nyt er det, at Seat Leon nu også kan fås med en 1,4 liters TSI motor, der yder 125 hestekræfter og giver mulighed for at køre 16,1 kilometer på en liter benzin, det er faktisk ret godt.



Powerfuld og lydløs

Motoren er smidig, powerfuld og giver også gode fartpræstationer (0-100 km/t på 9,8 sekunder og 197 km/t på toppen), samtidig har den alle benzinmotorens dyder: Den er støjsvag, vibrationssvag og lettere at håndtere, fordi det store moment, som mange sværger til ved en dieselmotor, er erstattet af et mere moderat moment på 200 Nm, som dog allerede indtræder ved 1500 motoromdrejninger og stort set er til rådighed i hele arbejdsintervallet op til 4000 omdr./min.

 

I den seneste årgang har Seat arbejdet målrettet med støjdæmpningen og det er virkelig lykkedes at skabe en yderst stilfærdig og samtidig både kvik og spændende bil. Der lå stadig sne og var glatte veje, da vi prøvede Leon’en og fik derigennem et klart billede også af ESP-systemets funktion og det understregede, hvad vi måske nok havde konstateret i forvejen, men ikke i så udtalt en grad, at den seneste generation af Volkswagens ESP er noget af det bedste, der findes af den slags…

 

Plads og pris

En Seat Leon er 10 cm længere end søstermodellen, Volkswagen Golf. Pladsen bruges fortrinsvis til at skabe det kileformede karrosseri, lidt til


 

 


bagagerummet, hvorunder der ville være plads til et reservehjul, hvis man ønskede det og mere benplads på bagsædet.

 

Og prisen: 243.000 kroner for den såkaldte Reference udstyrsvariant og med 1,4 TSI maskinen… det er lige før at den ville kunne hamle op med tidligere tiders gulplade priser….


Model:

Seat Leon 1,4 TSI Reference

Listepris:

Kr. 242.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l TSI benzinmotor. 125 hk, 200 Nm v. 1500-4000 omdr./min.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

9,8 sek/197 km/t/

16,1 km/l 148 g/km

Længde:

4,32 m

Bagagerum:

341 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 16” alufælge. Aircondition. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Isofix. Dæktrykssensor. Sædevarme.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt