- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Ibiza Cupra 1,4 TSI DSG

Væver lille racer


Tekst: Søren Clauding – april 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er smuk – og som Cupra er den også fræk at se på. Seats mindste er baseret på VW Polo, som i forvejen kører temmelig godt. Når man styler den om, ændrer undervognen, forsyner den med DSG gear og en 180-hestes TSI motor, så har man en lille racerbil.

 

Visuelt er Cupra-versionen af Seat Ibiza markant anderledes end udgangspunktet. Anden front, sideskørter og en usædvanlige bagspoiler under kofangeren, som strømliner luften, når den ledes ud bag bilen og reducerer de turbulenser, der altid opstår bag en bil og ofte skaber mere luft”modstand” end den luftmængde, som forenden bryder igennem.



 

Kunstværk

Men frem for alt er den smuk. Falder man for sportslige biler, kan man ikke undgå at lægge mærke til Seat Ibiza Cupra. Den er virkelig et lille kunstværk. Det trapez-formede udstødningsrør er en detalje, som understreger designernes fine arbejde.

 

Det hjælper også på den visuelle oplevelse, at den lille bil på bare fire meter er udstyret med 17” alufælge med 45 procent 215 mm brede lavprofildæk. Men al det tjener ikke kun et æstetisk formål, det handler også om funktion.

 

Også den del af projektet er lykkedes. Køreoplevelsen er om muligt større end den visuelle. Den lille buldrende 1,4 liters TSI-motor, som er pumpet op til de nævnte 180 hestekræfter, præsterer også et imponerende drejningsmoment på 250 Nm over et omdrejningsinterval – og hold nu fast – på 2000-4500 omdr./min. Det skal så tilføjes, at før de 2000 omdrejninger sker der ikke meget og dér oplever man en smule turbotøven, men når først turboladeren er oppe i fart er Cupra’en omdannet til en kanonkugle.



 

Velafbalanceret

Man får god hjælp af 7-trins DSG gearet, som bl.a. sikrer umærkeligt skifte og ikke forstyrrer balancen i bilen ved hurtig kurvekørsel. Det er vigtigt, for en lille bil er ikke pr. definition så stabil i de hurtige kurver. Ibiza Cupra’en klarer det nu udmærket, men hvis man med manuelt gear ville skulle skifte gear midt i en hurtig kurve, ville det næppe være helt uproblematisk. DSG gearet klarer det så hurtigt, at bilen slet ikke får tid til at overveje at blive ustabil.

 

Styrepræcisionen er forbilledlig, men lavprofildækkene gør også deres til at sikre, at bilen rammer præcis dér, hvor man styrer den hen. En anden faktor er det elektroniske differentialespær, som fastholder trækkraften på forhjulene, uanset det ene måske mister vejgrebet et øjeblik. En lille bil er som skabt til snævre kurver, så det er næsten overflødigt at sige det, men hér boltrer Ibiza Cupra’en sig som en rallybil på Monte Carlo rallyets snoede bjergveje.

 

Købes for at køre

En bil som Seat Ibiza Cupra køber man for at få en ultimativ køreoplevelse. Derfor gør det ikke så meget, at adgangen til bagsædet er ret besværlig, fordi man har bort rationaliseret de bageste sidedøre. Det har ikke den store betydning, for pladsen på bagsædet er alligevel så ringe, at man kun nødtvunget fonder på at sætte sig derind.

 

 


Bagagerummet er omvendt helt standard, hvilket betyder rummeligt, regulært og anvendeligt, så Ibiza Cupra’en kan bestemt bruges i dagligdagen. Forrest har man skålformede sportssæder, er relativt slankt læderrat og et interiørdesign, der oser af sport og optimisme.

 

Sjovt nok er kørekomforten, til trods for den opstrammede undervogn, temmelig god. OK, en fast bil, men så heller ikke mere end det. Og økonomisk bliver man helt optimistisk: 300.000 kroner for at komme i besiddelse af bilen og siden bare 1010 kroner halvårligt i ejerafgift – for med blød speederfod kan man køre i praksis 13-14 kilometer på en liter benzin.


Model:

Seat Ibiza Cupra 1,4 TSI DSG

Listepris:

Kr. 302.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l TSI turbo-benzinmotor. 180 hk 250 Nm v. 2000-4500 omdr./min. 7 gear. DSG. Elektronisk differentialespær.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udl:

7,2 sek/ 250 km/t/

15,6 km/l /148 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

284 liter

Diverse:

ABS m EBD. ESP med ASR. Hill holder. 6 airbags. Justerbar forlygtehøjde. Multijusterbart læderrat. El-ruder for. Klimaanlæg. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt