- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Ibiza 1,4 TDi 5d


Ideel som pendlerbil


Tekst: Søren Clauding - december 2006

Fotos: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En lille bil med 3-cylindret dieselmotor til små 180.000 kroner. Sådan en må være sat i verden med et eneste formål: At transportere dens ejer til lavest mulig pris – altså en typisk pendlerbil for de, der hver eneste dag har brug for at blive transporteret måske 80-100 kilometer ud og ligeså langt hjem, så billigt som muligt.

 

Det lever Seat Ibiza med 3-cylindret 1,4 liters dieselmotor op til. Det gør den ikke blot fordi den i gennemsnit kan køre 21,3 km/l og tæt ved de 30 km/l ved konstant landevejsfart, men også fordi den byder på en række fordele undervejs.

 

Commonrail

Men motoren først:

 

Der er tale om en commonrail turbo dieselmotor. Den yder 70 hestekræfter, men nok så væsentligt: den præsterer et drejningsmoment på 155 Nm. Det er vigtigt, for uden det moment vil den være dræbende at køre langt i. Nu er den tværtimod kvik under overhalinger og hurtig ude af starthullerne – ingen racer, men bestemt en bil, man kan holde ud i længden.

 

Støjsvag

Samtidig er den støjsvag. Ikke når den er kold og startes op – så lyder den nærmest som en traktor. Men når den er varm, og det bliver den hurtigt, vibrerer den stilfærdigt og den er på ingen måde trættende. Væsentligt på en langtur.

 

Fordelen ved Ibiza som pendlerbil er ikke kun driftsøkonomien. Det er også bilens størrelse. For nok er den lille, men så lille er den heller ikke. Lad være med at køre mere end to, når der skal køres langt. Men handler det om at aflevere ungerne i skolen, inden man selv begiver sig ud på turen til arbejdspladsen, er der ingen problemer. Og to sidder ret bekvemt. Føreren især, fordi førersædet kan justeres rigtig godt.

 

Bagageplads

Bagagerummet er heller ikke beskedent. Små 300 liter giver mulighed for at handle ind omkring sin arbejdsplads, så man ikke behøver stresse hjem for at klare det i sidste øjeblik inden butikkerne lukker. Der er oven i købet plads nok til en tur omkring lavprisvarehuset…

 

Fine detaljer som overhalingsblink, der springer i gang med et enkelt vip med blinkerkontakten og standser efter fem blink, gør overhalingerne undervejs til en fornøjelse.

 

 


Førerpladsen er behagelig og funktionel - og der er god plads.

Seat Ibiza 1,4 TDI er ideel for den, der skal køre langt - billigt. Den 3-cylindrede commonrail turbodieselmotor spinder som et klokkeværk, når først den er varm - og den kører næsten 30 km/l ved konstant landevejsfart.

 

Bagagerummet har plads nok til indkøb på vej hjem.

 


Gode køreegenskaber

Det samme gør de glimrende køreegenskaber. Sidevindsfølsomheden er behersket og retningsstabiliteten fin. Og affjedringen er tilstrækkelig fast til at stabilisere bilen og tilstrækkelig blød til at gøre kørslen komfortabel. ESP er oven i købet standard.

 

Dertil kommer, at Ibiza 1,4 TDI, som er dens fulde navn, naturligvis også kan bruges til de korte ture. Men den skal køre langt for at retfærdiggøre økonomien. Ellers byder Seat på andre varianter som f.eks. en 83-heste 3-dørs benzin variant til blot 144.000 kroner. Den kører 15,6 km/l – så der skal virkelig køres langt før dieselmaskinen kan retfærdiggøres. Men har man behovet er det ikke så ringe en løsning endda!


Model:

Seat Ibiza 1,4 TDI 5d

Listepris:

Kr. 177.989

Motor og transmission:

3 cyl. 1,4 l. commonrail dieselmotor, 140 hk/155 Nm

Præstationer: 0-100 km/t/  topfart/ brændstoføk:

14,8 sek./ 166 km/t/ 21,3 km/l

Længde:

3,98 m

Bagagerum:

267/960 liter

Div. udstyr:

ABS. EBD. ESP. 4 airbags. Fjernbetjent centrallås. Højdejusterbart forsæde. Pollenfilter.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt