- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Altea XL 1,9 TDI PD Stylance

Elegant og stor


Tekst: Søren Clauding - maj 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seat Altea har virkelig slået an herhjemme. Den er smart at se på, den kører godt – og så kan den fås på gule nummerplader til en ren spotpris sammenlignet med prisen for biler i samme størrelse på hvide plader.

 

I et samfund, der i stadig stigende grad består af enlige, er det en kærkommen og for mange mennesker nødvendig økonomisk assistance, hvis de vil fungere i samfundet på lige fod med dem, der har nogen at dele udgifterne med. Som sådan har gulplade filosofien pludselig fået en ny dimension.

 

Vokseværk

Det har Seat og flere andre lukreret på. Men der er altså også dem, der har brug for ekstra siddepladser. Hvis de ville købe en Altea ville de hurtigt opdage, at bagagepladsen ikke harmonerer med antallet af siddepladser. Og hvad gør man så? Seat har løsningen: Man hiver da bare Altea’en lidt i enden, så den bliver 18,7 cm længere. Det lyder ikke af så meget, men virkeligheden er, at der er en verden til forskel og nu kan hele familiens bagage komme med på tur.

 

Samtidig ændrer man baglygtedesignet og bagklappens form. Summa summarum: Mere plads og en endnu mere elegant, tidssvarende og smart bil. Der er dømt succes på forhånd.

 

Fornuftig pris

Oven i købet er prisen til at komme i nærheden af. Seat Altea XL koster 240.000 kroner, den dyreste 370.000. Prisforskellen har mest med teknik og lidt med udstyr at gøre. Dieselbilerne er dyrere, men de er også ret gode, som f.eks. den prøvekørte version med 1,9 liters turbodiesel. Vi var i tvivl om motorstørrelsen, for der findes også en 2-liters variant. Den lille yder 105 hestekræfter, den store 140. Men takket være et utrolig brugbart momentforløb føles de 105 hk af mere.

 

Præstationsmålingerne afslører, at 100 km/t nås på 12,6 sekunder og den kan køre 183 km/t på toppen. Men nok så væsentligt: Den går 18,5 kilometer på en liter dieselolie.

 

Keine hexerei

Men er Altea XL så ikke blevet en ren magnumbil? Med sine 635 liters bagagerumsvolumen overstiger den de fleste rummelige mellemklassebiler. Men en magnum bil er den ikke, for XL måler 4,47 meter i længden – det er mindre end de fleste mellemklassebiler. Forklaringen ligger selvsagt i at den store bagagerumskapacitet kun opnås, når bagsæderne er i forreste position – men selv i den position er der overraskende god benplads. Forklaringen på det er, at forsæderne er placeret så højt, at bagsædepassagererne let kan få fødderne ind under forsæderne og det giver ganske enkelt større bevægelsesfrihed.

 

Bagagerummet er i sig selv regulært, bagagerumsdækkenet fungerer let og smidigt og bagklappen åbner højt – men den er temmelig tung at smække i.

 

Pænt udstyr

Udstyrsniveauet er pænt – der kan vælges mellem 2 pakker: Reference (basisudstyr) og Stylance. Forskellen er rundt regnet 30.000 kroner og væsentlige ingredienser i Stylance udstyret er 2-zone klimaanlæg i stedet for aircondition, regnsensor, flere sædeindstillinger, alufælge og et bedre lydanlæg. Men sikkerheden er ens på begge varianter, hvad der bl.a. har scoret 5 stjerner i EuroNCAP crashtesten.

 

En stor del af pladsen i Altea XL findes i højden. Det mærker man også under kørslen. Naturligt nok, for et højere tyngdepunkt giver knap så præcise kurveegenskaber. Det har Seat modvirket gennem en relativ fast


Bagpartiet er shinet op og mere elegant end på den almindelige Altea

Seat Altea XL er populær - ikke mindst på grund af et moderne dynamisk design.

 

Pladsforholdene er unikke. Både i bagagerummet og i kabinen.

 

Førerpladsen er overskuelig og moderne.


 

dæmpning men ikke, som man kunne have ventet, gennem en kraftig krængningsstabilisering. Resultatet er, at Altea XL er ganske komfortabel, den styre udmærket – men engang imellem skal man passe på, ikke at lade det sportslige design få følelserne til at løbe af med en. For en racerbil er XL’eren altså ikke.

 

Højden indebærer også et forholdsvis højt vindstøj niveau – men det har Seat arbejdet aktivt på at reducere ved bl.a. at lægge vinduesviskerne ind under A-stolperne, så de ikke kan ses fra kabinen (ret elegant) og ikke forstyrrer vindens passage henover bilen. ESP er i øvrigt standard.


 

Model:

Seat Altea XL1,9 TDI PD Stylance

Listepris:

Kr. 320.553

Motor og transmission:

4 cyl. 1,9 l. commonrail turbodiesel, 105 hk/

Præstationer acceleration/ topfart/

brændstoføk:

12,6 sek./ 183 km/t/ 18,5 km/l

Længde:

4,47 m

Bagagerum:

635 liter

Div. udstyr:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-ruder for og bag. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Pollenfilter. Re-cirkulering af kabineluften. Dæk kontrolsystem. Tagræling. Isofix. Nødreservehjul. Regnsensor.

 

Link til importøren>>>

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt