- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Seat Altea XL CR 1,6 Ecomotive Reference

Økobil med bunker af plads


Tekst: Søren Clauding – marts 2010


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XL siger næsten det hele: Seat Altea XL er den ekstra store version af den almindelige Altea. Tilnavnet ”Ecomotive” er måske mere uforståeligt, men på almindelig dansk betyder det, at bilen er optimeret af hensyn til miljø – og dermed lukrerer også ejerens bankkonto.

 

Vi har tidligere prøvekørt Seat Altea XL (læs hér>>>), og konklusionerne står stadig til troende. Den store forskel er, at Ecomotive versionen nu kører 22,2 km pr. liter dieselolie. Effektmæssigt er den nye 1,6 TDI motor ligeså god som den 1,9’er, vi tidligere har beskrevet: 105 hestekræfter og fartpræstationerne er også helt identiske.



Øko-optimering

Den store forskel ligger med andre ord i motorstyring, optimering af gearing, dæk osv. Bl.a. er den udstyret med et velfungerende stop-start system, som gør, at motoren går i stå, når man sætter i frigear f.eks. ved rødt lys, og så går i gang igen, når man kobler ud og sætter i gear. Det er svært at få til at fungere uproblematisk sammen med en dieselmotor, som typisk ryster lidt mere i startfasen, men det har Seat løst udmærket.

 

Og så er Seat Altea XL blevet billigere.

 

Den XL’er, vi lige har set efter i sømmene, koster 280.000 kroner i Reference udstyrsversionen (basisudstyret), det er 10.000 kroner mindre end 2007-udgaven, men der er heller ikke på andre fronter sket de store ændringer.

 

Gavner øko og økonomi

Sandt at sige er en ny øko-motor vel også nok. For til den nye købspris og med en markant forbedret brændstoføkonomi er den nye årgang Seat Altea XL både i overensstemmelse med de krav, hensynet til miljø og økologi har stillet os overfor, og med det behov, vi efter finanskrisen har for mere bevidst omgang med vores penge. Det gør med andre ord ikke noget at vi både sparer penge og tager miljøhensyn.

 

Især ikke fordi den nye diesel er en behagelig oplevelse. Den er ikke udpræget støjsvag, men heller ikke meget støjende, og momentet er lige i underkanten ved lave motoromdrejninger (til trods for at specifikationerne melder om top-moment allerede ved 1500 omdr./min), men det klares naturligvis ved at skifte gear lidt oftere.

 

Og så har Seat revideret opgivelserne omkring bagagekapaciteten til nu at være 532 liter (op til 1,6 kubikmeter med nedfældede bagsæderyglæn) – vi gætter på, at man tidligere har medregnet det rum, der nu indeholder et nødreservehjul. Men uanset hvad: Det er stort og regulært, det sidste ikke uden betydning, fordi det gør det nemt at pakke.


 


Model:

Seat Altea XL 1,6 Ecomotive Reference

Listepris:

Kr. 279.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. commonrail turbodiesel, 105 hk/250 Nm (1500-2500 omdr./min). DPF.

Præstationer acceleration/ topfart/

brændstoføk:

12,6 sek./ 183 km/t/ 22,2 km/l

Længde:

4,47 m

Bagagerum:

532 liter

Div. udstyr:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Aircondition. El-ruder for og bag. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Pollenfilter. Re-cirkulering af kabineluften. Tagræling. Isofix. Nødreservehjul.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt