- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Altea Freetrack 2,0 TDI 170 hk

Smart fritidsbil


Tekst: Søren Clauding – juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seat har været rigtig god til at bygge biler i kreative, dynamiske designs og opfindsomheden synes ikke at kende nogen grænser. Freetrack udgaven af Altea har endnu flere muligheder end originalen og er ideel til familien med aktiv fritid der ikke mindst ønsker en smart indpakning.

 

Årsagen er, at den i forvejen ret rummelige Altea får tilført nye muligheder i kraft af en større frihøjde og i den prøvekørte version også firehjulstræk. Designet er stylet med off-road i tankerne. Ydermere er prisniveauet ret fornuftigt især set i lyset af den udstråling og den signalværdi Altea Freetrack har i forhold til omgivelserne. Små 460.000 kroner for den prøvekørte model og godt 380.000 kroner for modellen med træk alene på forhjulene.

 

Lettere off-road

Altea Freetrack er ikke en off-road’er eller terrængående bil. Den er ikke tænkt sådan og heldigvis for det. Dem er der mange af på markedet og de har ikke alle lige komfortable køreegenskaber på plan asfalt – hvor de fleste af dem befinder sig aller mest. Altea Freetrack kører glimrende på plan asfalt, komfortabelt, rimelig lydsvagt og det er da kun det højere tyngdepunkt, der gennem kurverne minder en om, at den ikke er en almindelig lav personbil.

 

Kører man hurtigt, mærkes det, men Altea Freetrack er ikke købt for at køre race – selvom de 100 km/t kan nås på under 9 sekunder!

 

God frihøjde

Frihøjden er omkring 19 cm. Men i praksis er den 22-23 cm. Midtvejs og på tværs under bunden sidder en delt vanger-lignende genstand, som sænker den ”officielle” frihøjde. Havde den ikke været der, ville Altea Freetrack have frihøjde som en off-road’er. Som bekendt er der tre ting, der især har betydning, når man bevæger sig væk fra asfalten: Frihøjde, firehjulstræk og dækmontering.



Sidstnævnte er fra fabrikken regulær asfaltdæk. De kan ikke meget i terræn’et, men det variable firehjulstræk tvinger hjulene til at hjælpe hinanden. Der er tale om et system med Haldex-kobling, som indebærer øjeblikkelig tilkobling af firehjulstrækket, når der er brug for det. Det er effektivt og økonomisk.

 

Driftsøkonomi

Driftsøkonomien har en vis betydning med stadig stigende brændstofpriser. Altea Freetrack med den 170-hestes VW pumpe-dyse turbodiesel, som den prøvekørte variant var udstyret med, kører 14,7 km/l. Det er pænt men ikke enestående. En Freetrack er trods sine 4,5 meter en stor bil på over 1600 kg egenvægt.



 

Indretningen er rigtig fin. Under den store bagklap forsvinder bagagerumsdækkenet ved at man presser kanten en anelse nedad. Under bunden ligger reservehjulet (tak for det) pænt pakket ind i tæppebeklædning, som maksimerer pladsen omkring hjulet, så den kan benyttes som udvidet bagageplads. Bagagerumsnet er i øvrigt standard på topudgaven.



Variabel bagagekapacitet

Bagagekapaciteten er variabel. Mindst 490 liter med bagsædet i bageste position. Dermed også sagt, at det delte bagsæde kan skubbes fremad, ryglænenes hældning kan reguleres og foldes – og dermed kan bagagerumskapaciteten tilpasses det aktuelle behov. Et minus er det, at sæderne er temmelig tunge at møblere rundt med.



I topmodellen er der tænkt på passagererne på mange måder. Der er en hel stribe fralægningsrum oppe under loftet, der er underholdningsanlæg (DVD-afspiller) med trådløse hovedtelefonerne, måske til børnene, der typisk synes det er død kedeligt at se på landskabet fare forbi. Men skærmstørrelsen er dog beskeden, så i barnehovedhøjde er det svært at følge med i detaljerne. Solnet i vinduerne omdanner bagsædet til biografsal med ”flyborde” på forsædernes ryglæn.


 


Model:

Seat Altea Freetrack 2,0 TDI

Listepris:

Kr. 456.188

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. Turbodiesel. 170 hk – 350 Nm/1800 omdr. /min. 6 gear. Haldez 2. generations firehjulstræk. Dæk: 225/50-17.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ benzinøk/ CO2:

9,7 sek/201 km/t/

14,7 km/l /179 g/km

Længde:

4,49 m

Bagagerum:

490 liter

Diverse.

ABS. EBD. EBA. ESP. ASR. 6 airbags. Dæktryksensor. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Isofix. Fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Regnsensor. Parkeringssensor.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt