- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Seat Altea 2,0 FR DSG

En Golf GTI - bare billigere


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drømmer du om en VW Golf GTI med 200 hestekræfter og DSG gear – men synes, at prisen er en anelse for høj, så tag en Seat Altea 2,0 FR i stedet for. Den ser godt nok anderledes ud, men undervogn, motor og transmission er den samme og så er den 78.000 kroner billigere end ”originalen”.

 

Ikke at Seat Altea er en kopi-bil. På ingen måde, for Seat har skabt sit helt eget designmæssige udtryk. Og Altea modellen er da også noget mere MPV-agtigt end Golf’en. Kan man lide det, har man brug for det, ja, men hvorfor så ikke spare de 78.000?

 

Sat op til race

200 hestekræfter placeret på en vel afstemt undervogn, sat op til ”race” er en ren fornøjelse, hvis man har lysten. Med DSG gearet er det næsten som at sætte sig foran en play-station og køre race. Virkeligheden er godt nok langt mere bekræftende – eneste begrænsning sættes af færdselslovgivningen. Det er også hårdt nok, for det super hurtige DSG-skifte får man kun glæde af to gange, så kører man for hurtigt, med mindre man altså lukker FR’en ud på en tysk autobahn eller deltager i en af de mange track-days, der arrangeres i årets løb.

 

DSG gearet er et hydraulisk gearskifte, som elektronisk styret skifter gear, når der er brug for det - eller skifter sekventielt med et vip på gearstangen eller padle-skiftet bag rattet. Et normalt hydraulisk gearskifte er ligeså sløvt som morgen trafikken på vej ind til storbyen. DSG-gearet er konstrueret ved hjælp af en dobbelt kobling, sådan at der i virkeligheden allerede er skiftet til næste trin, inden der er brug for det. Når man så skal et trin højere op, skifter transmissionen kobling og på brøkdele af et sekund er man i et nyt gear. Det går stort set ligeså hurtigt som i en Formel 1 racer.


 


Ret hurtig

Helt så hurtig er Altea’en da heller ikke, men mon ikke det rækker for de fleste at køre for stærkt på under 10 sekunder (0-100 på 7,7 sekunder) og kunne klare 220 på toppen, når den tyske asfalt er lagt ud under de 225 mm brede 45 procent lavprofildæk spændt fast på de smarte 17” fælge. Før eller siden bliver man jo nødt til at bremse igen og det sker uhyre præcist, godt assisteret af 312 mm skivebremser for og 286 mm bag.

 

Et vip på bremsepedalen på vej ind i en kurve skaber en anelse overstyring og så er det bare, at lade hestekræfterne klare resten på vej ud af kurven. Er man i tvivl, om hvordan tingene skal håndteres, får man også hjælp af elektronikken: Er bilen ved at skride ud, giver det et lille ryk i rattet, det ligesom begynder at dreje af sig selv – og så er det bare med at gribe den bevægelse, rattet har gang i og videreføre den. Så går det nok alt sammen!



 

Bremse-viskere

Er der vådt derude, får man også hjælp. Et system, kaldet BSW, tørrer med jævne mellemrum skivebremserne fri for vand, når viskerne er slået til og sikrer optimal nedbremsning i samme øjeblik, man rører ved bremsepedalen.

 

Med andre ord: sat op til race er en Altea FR næsten det samme som en civiliseret racerbil. ”FR” betyder da også Formula Racing og det mener Seat selvfølgelig et eller andet med…



 

Le Mans erfaring

Ligesom med undervogn, bremser og DSG nyder Seat også gavn af at være en del af Volkswagen koncernen, når det gælder motor teknik. FSI – altså direkte indsprøjtning i turbomotorens forbrændingskammer – er bl.a. gennemtestet af Audi i 24-timers Le Mans og det oplever man under speederfoden som en meget præcis respons på enhver bevægelse. Med til at maksimere køreoplevelsen er et eminent drejningsmoment på 280 Nm i hele området fra 1800 til 5000 omdr./min.



 

Hele herligheden koster bare 388.000 kroner og så er der sikkert nogle, der vil mene, at man hurtigt bliver ruineret, når man også vil køre i bilen. Men det er slet ikke tilfældet. Med mindre man kører hurtigt hele tiden, kan man køre 12,3 km pr. liter benzin og med hjælp fra DSG-elektronikken er det lettere at opnå, fordi den konstant sikrer, at man er i det rigtige gear.

 


Model:

Seat Altea 2,0 FR DSG

Listepris:

Kr. 396.708

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. Turbolader. 200 hk – 280 Nm/1800-5000 omdr. /min. 6 gear. Hydraulisk gearskifte med dobbeltkobling

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ benzinøk/ CO2:

7,7 sek/220 km/t/

12,3 km/l /194 g/km

Længde:

4,33 m

Bagagerum:

510 liter

Diverse.

ABS. EBD. EBA. ESP. BSW. Dæktryks sensor. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Isofix. Fartpilot. Regnsensor. Sædevarme. Sportsundervogn.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt