- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Toledo Style 1,2 TSI Start/stop 110 hk

Klassisk elegance i moderne snit


Af Søren Clauding – december 2015    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er et par år siden vi sidste gang gik under lakken på SEAT Toledo (læs om SEAT Toledo 1,6 TDI hér >>>). Men tiden står som bekendt ikke stille og for VW koncernen har efteråret ikke mindst været ret turbulent. Men heldigvis for SEAT er netop den 1,2 liters TSI benzin turbomotor, som ligger i den her prøvekørte Toledo variant ikke omfattet af uregelmæssighederne. Heldigt, for den er en ganske fin motor, som kommende Toledo kunder kan have stor glæde af.

 

Efter afgiftsnedsættelsen er prisen reduceret til 184.430 kroner, det er godt nok en beskeden nedsættelse på 2.500 kroner, men i forhold til den prøvekørte bil ret irrelevant, fordi SEAT i forvejen havde hængt for omkring 60.000 kroner ekstraudstyr på bilen, så den lander på godt 240.000 kroner.

 

Meget bil for pengene

Og den pris er faktisk ret fin, for man får temmelig meget bil for pengene. Vi skal ikke her komme så meget ind på det indretningsmæssige og køreegenskaberne, det har vi gjort tidligere, men blot fastslå, at et bagagerum på 550 liter i en bil, der måler 4,48 meter i længden og endda har god plads til bagsædepassagererne er ret unikt. Og så er den lidt lettere på forenden, den kan også mærkes.



Og så er det meget udstyr med til at klæde bilen på, så den funktionsmæssigt er på niveau med det, de elegante ydre linjer lægger op til.

 

Avanceret motor

Motoren først: Der er tale om en 4-cylindret 1,2 liters turbo benzinmotor med vandkøler, som siden de første motorer af slagsen er blevet stadig effektiviseret.



Resultatet er anno 2015 ikke bare en fin benzinøkonomi – med sine 110 hestekræfter er 20,4 km/l et udmærket tal – men også en stor smidighed, især når man er kommet op over de 2000 omdr./min. Samtidig med, at såvel støj som vibrationer holdes på et lavt niveau. Det giver god kørselskomfort og en dejlig motorgang. Desuden er fartpræstationerne fremragende: 100 km/t nås på under 10 sekunder og topfarten er 200 km/t. Godt, at den motor slap for videre tiltale.

 

Og så er der udstyret:

Standard i Style versionen er bl.a. 16” letmetalfælge, klimaanlæg inklusiv køl i handskerummet, 2. generation af den let læselige 6,5” skærm i midterkonsollen, fartpilot og tågelygter med statisk kurvelys.

 

Derudover havde SEAT udrustet den prøvekørte bil med bakkamera (udmærket, for udsynet bagud er ikke bilens største fortrin), Front Assist, som bidrager til at undgå frontal kollision, indbygget navigation, Full LED, som giver et fantastisk lys fremad, nøglefri betjening (hvor nøglen blot skal befinde sig i f.eks. førerens lomme eller håndtaske), p-sensorer, regn- og lyssensorer og ikke mindst SEAT Full Link, som eksempelvis muliggør spejling af en smarttelefon og adgang til telefonens funktioner via skærmen i midterkonsollen.


Andre SEAT prøvekørsler – find dem hér >>>


Biltest: SEAT Toledo 1,2 TSI

Klik på billedet og tag med på en køretur i SEAT Toledo med 110-hestes TSI motor.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Model:

SEAT Toledo Style 1,2 TSI Start/stop 110 hk

Listepris:

Kr. 184.430

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 l TSI turbobenzin. 110 hk. 175 Nm/1550-4100 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 200 km/t/ 20,4 km/l /110 g/km

Længde:

4,48 m

Bagagerum:

550-1490 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 16” alufælge. Tågelygter med kurvelys. Elektrisk lyslængde regulering. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart rat. Klimaanlæg med køl i handskerummet. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt