- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Leon ST X-Perience 2,0 TDI DSG 184hk

Luksuøs og alsidig oplevelsesbil


Af Søren Clauding – marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mange mennesker har brug for en bil til transport fra punkt A til punkt B. Det kan så ske mere eller mindre luksuøst, mere eller mindre hensigtsmæssigt, miljørigtigt eller økonomisk. Og så er der dem, der har brug for en bil til lidt mere end bare transport, for hvem også oplevelser spiller en stor rolle, deriblandt oplevelser, bilen skal hjælpe dem til at få. Til dem er SEAT Leon ST X-Perience en ny og rigtig relevant mulighed.

 

Hvis SEAT Leon ST X-Perience skal kategoriseres, kan vi vælge, at kalde den en cross-over. Hér vil vi hellere være mere konkrete og fortælle, hvor den adskiller sig og udmærker sig, logisk nok i forhold til en almindelig Leon.

 

ST for Stationcar

For det første er den en Leon ST. ST kan oversættes til Station Car, altså en bil med større rummelighed. Bagagekapaciteten i bagagerummet alene er 587 liter og med bagsæderyglænene lagt ned, øges den til lige under 1,5 kubikmeter.

 

ST’en måler 4,54 meter i længden, og der er også udmærket benplads på bagsædet, så ikke mindst bagsædepassagererne har noget ud af, at ikke al pladsen bag forsæderne går til traditionelt bagagerum.



Leon ST har vi været inde på før (læs f.eks. prøvekørslen af SEAT Leon ST Style 1,4 TSI Act hér >>>), og de indretningsmæssige og funktionelle egenskaber er ens. Men da hører ligheden også op.

 

Forøget frihøjde

For det første har Leon ST X-Perience 2,8 cm mere frihøjde end den almindelige Leon ST. Det er i sig selv en glimrende egenskab, hvis man har tænkt sig at køre andre steder end på almindelig plan asfalt eller gerne vil frem, når sneen ligger tykt på landevejen. Faktisk er halvdelen af en offroaders basisegenskaber givet af den forøgede frihøjde.

 

Det kan mange af deltagerne i de berømte offroad rallies som f.eks. Dakar tale med om, for hér deltager mange biler med to-hjulstræk og de klarer sig udmærket også i ørkensandet, bl.a. fordi de alle har en stor frihøjde.

 

Firehjulstræk

Men naturligvis øger firehjulstræk fremkommeligheden, og derfor har Leon ST X-Perience også træk på alle fire hjul. Der er tale om et elektronisk styret permanent firehjulstræk, hvor følere fodrer computeren, der derpå regulerer kraftfordelingen til de fire hjul afhængig af de aktuelle kørselsforhold og behov.

 

Men ikke nok med det. Den prøvekørte X-Perience havde også VW-gruppens udmærkede 6-trins DSG dobbeltkoblingsgear, som sikrer lynhurtige og præcise gearskift, og er fremragende til, også at håndtere kraftoverførslen til de fire hjul i den rette mængde på det rette tidspunkt.

 

Racerbilspræstationer

Og sidst, men ikke mindst, har SEAT lagt en 184 hestes 2-liters dieselmotor ud i maskinrummet, og den sikrer om ikke andet, at der er kræfter nok og at man har næsten racerbilsagtige præstationstal: 0-100 km/t på 7,1 sekund.



Den sikrer imidlertid én ting til, og det er måske helt centralt for en bil som Leon X-Perience: At føreren får en god oplevelse også ud af sin bilkørsel. Aktive mennesker sætter ofte pris på at have kræfter nok og muligheder ud over det almindelige, og det er præcis, hvad der følger med til de 412.000 kroner, sådan en oplevelsesbil byder på. Og den fornøjelse må man ikke underkende i forsøget på at gøre alt til rationel funktion.

 

Luksus og funktion

Som sådan bliver det både en luksuøs oplevelse at køre Leon X-Perience og også en praktisk oplevelse, når man kan trække sin anhænger henover en våd græsmark eller man kan køre hen over markerne, når det er det, der er brug for. Og alene det, at have solidt greb i underlaget og stor stabilitet ved kørsel på almindelig plan, men måske også våd asfalt, er alle pengene værd.

 

På negativsiden tæller, at med mindre man er meget blid med højre-foden, er igangsætningen fra nul km/t noget brutal. Men det er vel et spørgsmål om vane.

 

Godt udstyr

Oven i det kommer så det faktuelle, bl.a. mængden af udstyr i en Leon ST X-Perience: Skitplates og skørter hele bilen rundt, 17” alufælge (den prøvekørte bil var udrustet med 18” alufælge – vi er sikker på at 17” er mere komfortabelt), tågeforlygter med statisk kurvelys, el-ruder for og bag, 2-zone klimaanlæg og meget mere. Vi savner p-sensor, men taget i betragtning, hvor meget man får for pengene, er det vel til at leve med.


Ratkansen har sit eget XP-emblem


Sidst, men ikke mindst. Foruden det gode vejgreb og de mange kræfter er affjedringen forbavsende valafstemt. Udfordringen er, når man øger frihøjden, at man må ty til for hård affjedring, for at reducere krængningstendenserne. I Leon ST X-Perience har man opnået en god kombination af komfortabel affjedring og stabilitet. Man har oven i købet, i sammenligning med en lavere personbil, som f.eks. en almindelig Leon, opnået bedre køreegenskaber og vejgreb, når underlaget er ujævnt. Det er faktisk blevet ret godt.

Andre SEAT prøvekørsler - find dem hér >>>


SEAT Leon ST X-Perience i Motorradioen


Klik på billedet og tag med på en køretur i SEAT Leon X-Perience.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

SEAT Leon ST X-Perience 2,0 TDI DSG 184hk

Listepris:

Kr. 411.900

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 184 hk. 380 Nm/1750-3000 omdr./min. 6 DSG. Permanent 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,1 sek./ 224 km/t/ 20,4 km/l /133 g/km

Længde:

4,54 m

Bagagerum:

587/1470 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Hill-holder. 17” alufælge. Tågeforlygter med kurvelys. Opvarmede sprinklerdyser. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt