- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Leon ST Style 1,6 TDI 105 hk

Elegance og plads går hånd i hånd


Af Søren Clauding – april 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Køber man en stationcar, er det som regel fordi man har behov for mere plads i den praktiske hverdag. Ofte bliver stationcars pænere og mere harmoniske end f.eks. sedans eller traditionelle hatchbacks. Men de bliver sjældent elegante. Det er ikke desto mindre hvad SEAT har opnået med ST-udgaven af SEAT Leon.

 

Udgangspunktet er da heller ikke det ringeste, og SEAT er heller ikke gået på kompromis med ønsket om at bygge en elegant bil. Derfor er søstermodellen, VW Golf Variant, en smule større, både i længde og i bagagekapacitet. Det er dog marginalt. Funktionsmæssigt er der ikke den store forskel på de to biler, men visuelt er Leon ST den klare vinder – den er iøvrigt også 3 cm lavere end Golf’en.

 

Meget mere plads

ST varianten er 30 cm længere end Hatchback-versionen af SEAT Leon (læs f.eks. vores prøvekørsel af SEAT Leon 2,0 Style hér >>>). Det er en markant forskel og den tilgodeser primært behovet for bagageplads.

 

Plads alene gør det naturligvis ikke. Pladsen skal også være intelligent brugbar. Derfor er det ikke uvæsentligt, at også akselafstanden er forlænget, sammenlignet med 5-dørs versionen. Det giver andre proportioner i kabinen og skubber selvfølgelig også til vægtbalancen i kabinen.



Praktisk plads

Desuden har konstruktørerne optimeret praktikken. Bagsæderyglænene kan lægges næsten plant i niveau med bagagerummets bund, de kan løsnes via et greb i hver side af bagagerummet, der er ski-lem indbygget, så man kan transportere lange genstande, og i midterarmlænet på bagsædet, der skjuler ski-lemmen, er forsynet med to kopholdere. I hvert fald i den prøvekørte Style-udgave.

 

Bagagerumsbunden kan tages ud eller sænkes efter behov, der er endda blevet plads til et nødreservehjul, og i alt disponerer man over små 600 liter bagageplads. Det er meget i en bil, der kun måler godt 4,5 meter. Dertil kommer, at der i Style udgaven er en opbevaringsplads placeret under førersædet.



Køreegenskaberne er fastholdt

Når en bil forlænges, ændres køreegenskaberne. Men det er ingen voldsom ændring, der opleves for ST’en. MQB-platformen er den samme og selvfølgelig fornemmer man længden i bilens evne til at komme omkring især de snævre hjørner, men det er kun noget man lægger mærke til hvis man skal…

 

I motorrummet på den prøvekørte bil lå VW-gruppens 105-hestes dieselmotor. Den er smidig, økonomisk (ikke mindre end 26,3 km/l) og trækvillig, moderat støjende – men: Bilen lægger op til flere kræfter og med bagagerummet, fyldt er motorkraft ikke det værste man kan tilkøbe. Leon ST findes med dieselmotorer på både 110, 150 og 184 hestekræfter plus fem benzinmotorer, så der er nok at vælge imellem inden man skriver under på slutsedlen.



Omfattende udstyr

Style udstyret er omfattende og inkluderer 2-zone klimaanlæg, fartpilot, tågeforlygter med statisk kurvefunktion, el-ruder både for og bag og meget andet. Derved kryber prisen op på godt 270.000 kroner. Det er dog blot 8000 kroner mere end for 5-dørs varianten, og den billigste Leon ST kan fås for blot 200.000 kroner. Men nok så vigtigt: Det er omkring 40.000 kroner billigere end den nogenlunde tilsvarende VW Golf Variant. Tankevækkende, fordi det udover den visuelle oplevelse kun er mindre detaljer til forskel (f.eks. har Leon’en ikke sikkerhedsseler, der kan justeres i højden på B-stolpen).

 

Testbilen var også som ekstraudstyr udrustet med panorama-soltag. Det er et regulært soltag, som kan åbnes elektrisk. Og prisen er 10.000 kroner lavere end prisen for det samme soltag i Golf variant. Bestiller man Leon ST med soltag, må man dog affinde sig med, at der altid vil komme lys ind fra taget – der findes et panel, som kan trækkes for, men det er delvis gennemsigtigt. Vi gætter på, at det er for at hindre fugtansamlinger mellem tag og inder-panel, som man iblandt oplever i andre biler.

SEAT Leon ST i Motorradioen


 

 

 

 


Model:

SEAT Leon ST Style 1,6 TDI 105 hk

Listepris:

Kr. 270.780

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 105 hk. 250 Nm/1500-2750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,1 sek./ 191 km/t/ 26,3 km/l /99 g/km

Længde:

4,54 m

Bagagerum:

587/587-1470 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. CBC. Hillholder. 16” letmetalfælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Bluetooth. Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt