- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Twizy Technic

Et frisk pust i mere end én forstand


Af Søren Clauding – september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Twizy i Motorradioen


Det var ikke uden omtanke, at de første international prøvekørsler af den særprægede Renault Twizy fandt sted på Ibiza (læs den første prøvekørsel af Renault Twizy hér >>>). Hér passede aktionsradius og køreformål – og ikke mindst vejret – perfekt til den lille køreting. Anderledes er det, at begive sig rundt i den i en dansk storby.

 

Er man opmærksomhedssøgende, er Renault Twizy en glimrende eyecatcher. Her får man fuld valuta for pengene. Det gør man også, hvis man vil have lave transportomkostninger. Lidt mere forbeholden er vi dog overfor rækkevidden.

 

Officielt kan man køre 100 kilometer på en opladning, i praksis siger Renault 80. Vores praktik var nærmere et sted mellem 60 og 70 kilometer, og så skulle der ikke bruges megen strøm på den opvarmelige forrude for at slippe af med duggen, hvad der ellers viste sig at kunne tage lidt tid uden en tør klud ved hånden.

 

Direkte på Facebook

Når det så er sagt, er Twizy fortsat et sjovt transportmiddel. Den er et frisk pust i trafikken, og med asiatiske turister på oplevelsestur i den danske hovedstad, kan man være sikker på at blive foreviget på Facebook eller andre sociale medier.

 

Den er i det hele taget et frisk pust også i mere bogstavelig forstand. For fravælger man, at anskaffe sideskærme som udbygning til dørene, en slags plastik ruder, til 5000 kroner, hører frisk vind og en ligeså frisk shower med til hverdagens oplevelser i en Twizy, på vejrmæssigt ustadige efterårsdage. En Twizy fordrer vejrbevidst påklædning – men den er mindre fordringsfuld end f.eks. en knallert eller en motorcykel.

 

Man sidder ikke udpræget godt i en Twizy, men efter forholdene forbavsende godt ”bagi”. Rygstøtten er forkert, i hvert fald for undertegnede, og de ikke altid lige jævne danske asfaltveje gør nemt en Twizy-tur til en rystende oplevelse. Den egner sig ikke til hovedpine.



Parkerer overalt

Fordelene er imidlertid uomtvistelige: længden på 2,34 meter forøger antallet af parkeringspladser væsentligt. Bredden på 1,24 meter ligeså, for dørenes vertikale åbning indebærer, at det alene er føreren og passagerens kropsstørrelse, der afgør hvor nemt man stiger ind og ud af en Twizy. Man kan ikke have meget bagage med i en Twizy – det vil nogle givet vis også opfatte som en fordel. I alt disponerer man over et rum på 21 liter, som knapt kan håndtere en fyldt indkøbspose.

 

Ind og ud på parkeringspladserne kommer man på et øjeblik. Servostyring indgår dog ikke i pakken, og der skal arbejdes lidt ved lav fart. En Twizy har ingen bagrude, men man kan tilkøbe en p-sensor for blot 2600 kroner og de penge er godt givet ud. Dens lille 17-hestes elektromotor arbejder hurtigt Twizy’en op i fart, men løjerne hører op, når man rammer 80 km/t.

 

Det er ikke den helt store stressfaktor på en dansk motorvej, for foreløbig ser det ud som om de andre bilister i højere grad bruger deres krudt på at synes, at Twizy’en er sjov og det kompenserer for at den en gang imellem er lidt i vejen. Affjedringen er så bestemt, at kørslen er noget ukomfortabel, men det kompensere Twizyen for gennem sin charme og ikke mindst de lave driftsomkostninger. Har man først købt en Twizy, opkræves der ikke længere skatter på køretøjet.

 

Priskonkurrence

Den alvorligere side af sagen er, at købsprisen efterhånden er ved at blive indhentet af slagtilbud på markedet for konventionelt drevne køretøjer. Renaults egen Dacia Sandero kan købes for en pris, der ikke er meget højere end Twizy. Den billigste koster små 60.000 kroner og der skal blot et par døre med bestemt ikke tætsluttende vinduer til, at en Twizy bliver dyrere end Sandero'en.

 

Og så er infrastrukturen ikke på plads endnu. Derfor kan man kun få opladet en Twizy meget få steder, men det arbejdes der på at få ændret. Man kan også anskaffe en wall-boks til montering på husmuren derhjemme. Anskaffer man den hos firmaet Clever, og vælger man at leje den, er prisen stort set den samme som det, man får i afgiftsrabat fra staten, når husholdningens øvrige strømforbrug kan adskilles fra opladningen af køretøjet.

 

En Renault Twizy er ikke perfekt til danske vejrforhold. Men den er sjov og det er al ære og respekt værd, at Renault udbyder et køretøj, som gør op med konventionerne og markerer sig som et frisk pust i trafikken.


Sidste nyt: Renault Twizy kan nu lades på de 700 ladestandere, som er tilknyttet E.ON. Jo, det går hurtigt i den verden, det er til at blive helt elektrisk af...


 


Model:

Renault Twizy Urban

Listepris:

Kr. 58.400 ekskl. batteri

Motor og transmission:

Synkron el-motor. 17 hk. 57 Nm. Baghjulstræk. Aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

0-50 km/t: 6,6 sek./ 80 km/t/ 100 km/ 0 g/km

Længde:

2,34 m

Bagagerum:

31 liter

Diverse:

Varme i forruden. Iflg. den danske importør er Twizy i Danmark defineret som en quadrocycle og det er tilladt at køre den med såvel MC-kørekort som førerbevis til bil.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt