- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Mégane 1,6 Expression

Smuk fornyelse


Tekst: Søren Clauding – februar 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault har med Mégane modellen afprøvet sine kunder i den sidste halve snes år. Man har i designmæssig sammenhæng vaklet mellem det mere outrerede og det ret kedelige. Nu er man landet i midten og resultatet er blevet knaldgodt. På én gang er den nye Mégane både elegant og funktionel, tidløs og moderigtig, karakterfuld og afvæbnende. Godt gået Renault.

 

Mégane hører fortsat til i den kompakte mellemklasse med en længde på 4 meter og 30 centimeter. Men den er ikke skabt med det for øje, at få mest muligt stuvet ind på mindst mulig plads. Æstetikken i designet har spillet kraftigt med og det oplever man både i så karakteristisk en ting som udsynet gennem forruden, hvor man på den ene side ikke ser nævneværdigt til vinduesviskerne og samtidig i begge sider oplever en markering af bilens frontparti. Noget mange bilister måske sætter pris på – men som i øvrigt ikke underbygges af, at man kan se, hvor den forreste del af fronten befinder sig – men det er langt fremme, skal vi hilse at sige…

 

 

Kabinen

Kabinedesignet er mindst ligeså smukt som den ydre linjeføring. Men det er ulogisk hvor ringe benplads, der er til bagsædepassagerne. Havde bilen været japansk, kunne man have givet en plausibel forklaring, men SÅ små er franskmænd da heller ikke.


 


En del af forklaringen ligger i en ret god bagagekapacitet. Bagagerummet er stort og beregnet til at bruge, med fastsurringskroge til bagagen, ekstra net under bagagerumsbunden og minsandten: Et reservehjul er det også blevet plads til. Formildende omstændigheder sat i forhold til bagsædepladsen. Bestemt!

 

Understyringskontrol

Det funktionelle opleves også i kraft af effektivt matteret instrumentpanel, der ikke tillader en eneste reflekterende solstråle at forstyrre førerens øjenkontakt med kørebanen.



Og hvad kørehjælpemidler angår, går Renault også nye veje: Understyringskontrol er i hvert fald ikke særlig almindeligt.

 

Hvad det så går ud på? Jo, såmænd: Hvis man kører hurtigt igennem en kurve, men ikke er i nærheden af skridgrænsen, vil den forhjulstrukne Mégane forsøge at styre ud af kurven (= understyring). Ved hjælp af ESP og ABS systemet bremses der let på de relevante hjul, hvorved understyringstendensen mindskes. Det virker næsten umærkeligt, men er man bevidst om det, forekommer det en smule underligt. Ikke dårligt – men usædvanligt.

 


 

Kører godt

Køreegenskaberne er i øvrigt ret gode. Styrepræcisionen er høj, balancen er OK, affjedringen er lidt soft – måske for blød efter mange danske hoveder – og for blød til egentlig sportslig kørsel. Det er da heller ikke lagt op til, for dertil er motoren (100 hk) ganske enkelt for kedelig. Den er meget civiliseret, meget lydløs – men kedelig. Ønsker man mere power, kan man så bare bestille en 130 hestes 1,4 liters turbo (merpris inkl. lidt ekstra udstyr: 50.000 kroner).

 

Der er selvsagt også grænser for hvor meget man kan optimere en bil efter alle kundetypers ønske. Renault har valgt linje og det hele udstrålet en god harmoni. Dertil kommer en overraskende konkurrencedygtig prissætning. 222.000 kroner for den prøvekørte  Expression version – men man kan købe den stort set ligeså udstyrsrige Authentique for 210.000.

 

Ekstraudstyr

Lad jer i øvrigt ikke snyde af billederne i denne test. Testbilen var påhængt for 60.000 kroner i ekstraudstyr – lækkert, men man kan sagtens leve uden drejelygter, el-soltag osv., og de 60.000 oveni tager ligesom lidt af pusten ud af det attraktive i basisprisen. Bemærk i øvrigt, at dieseludgaverne er rimelig prisattraktive – mere end det sædvanligvis er tilfældet.

 


Modelnavn:

Renault Mégane 1,6 Expression

Listepris:

Kr. 221.900

Motor:

4 cyl. 1,6 l 100 hk, 5 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

10,9 sek/190 km/t/15,4 km/l. 159 g/km

Længde

4,30 m

Bagagerum:

405 liter

Diverse:

ABS, EBD, ESP, TRC. Understyrings kontrol (UCL). 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart rat. SmartCard. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle med varme. El-ruder for. 5 justerbare nakkestøtter. Sædevarme. Isofix beslag.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt