- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Mégane Sport Tourer 1,9 dCiExpression

Elegance i højsæde


Tekst: Søren Clauding – juni 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Mégane Sport Tourer er stationcarudgaven af den elegante Renault Megane, som vi tidligere har prøvet (læs hér>>>). Og selvom en stationcar sædvanligvis vil opleves som mere funktionel end en traditionel hatchback, er Sport Tourer versionen bestemt ikke blevet mindre elegant. Tværtimod. Især det skulpturelle bagparti er usædvanlig vellykket.

 

Den elegante bil er hverken overstor eller byder på for lidt bagageplads. Man har formået indenfor 4,57 meter at få plads til et 524 liter stort bagagerum – der er oven i købet rum til reservehjulet nedenunder bagagerumsbunden – og med en usædvanlig lav læssehøjde, er det meget nemt at udnytte den store rumkapacitet bag bagsæderne.

 

Adskillelse

En elegant løsning på løsflyvende genstande i et bagagerum, som ikke er fyldt, er at den bageste del af bagagerumsbunden kan klappes op i en 90 graders vinkel og derefter har man adskilt bagagerummet i to dele, hvor indkøbsposer o.lign. glimrende kan placeres helt bagtil, lige indenfor bagklappen. Over bagagerummet er et heldækkende rullegardinsdækken, som hindrer nysgerrigt indkik.

 

Bagklappen er stor, det giver fine læssemuligheder, men den er også ret tung…

 

Og det med pladsen: Træerne vokser ikke ind i himlen. På bagsædet er der ikke plads nok. Det rækker til korte ture, men Mégane Sport Tourer er en udmærket bil til langture, blot ikke med velvoksne bagsædepassagerer.

 

Trivsel på forsædet

På forsædet trives man væsentlig bedre. Instrumentpanelets elegante design harmonerer helt med bilens flotte ydre linjer, men forstyrres i det prøvekørte eksemplar af en GPS-skærm, som skyder umotiveret op gennem instrumentbordet. En pudsig ting er, at vinduesviskerne stort set ikke er synlige fra forsæderne, men ude fortil ser man bilens forskærme poppe op. Så har man så at sige noget at sigte med, når man kører bilen!



 

Generelt er der lagt mere vægt på design end på funktionalitet og rummelighed. Men ikke i en sådan grad, at der ikke er funktionalitet med i købet, som det lige er påvist. Der er også udmærket fralægningsplads rundt om i kabinen.

 

Fast affjedring

Sådan som vi husker Renault Mégane er Sport Tourer fastere i affjedringen. Det kan skyldes den tungere dieselmotor og behovet for at kunne læsse mere ind på bagperron’en. Det kan have fået designerne til at stramme affjedringen lidt op.

 

I alle tilfælde oplever man gode faste køreegenskaber, en præcis styring og kun moderat sidevindsfølsomhed.



 

Støjen fra den 131 hestes kraftige dieselmotor er lige i overkanten. Det ødelægger den elegant harmoniske oplevelse. Men dens præstationer er ikke at kimse af. 100 km/t på under 10 sekunder og over 200 km/t på toppen – samtidig med, at bilen på papiret kan køre næsten 20 km på en liter dieselolie. I praksis er tallet noget lavere, men på den rigtige side af de 15 km/l.


Model:

Renault Megane Sport Tourer 1,9 dCiExpression

Listepris:

Kr. 286.400

Motor og transmission:

4 cyl. 1,9 l common-rail dieselmotor. 131 hk. 300 Nm v. 1750 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 205 km/t/ 19,6 km/l /135 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

524 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. Kørecomputer. Multijusterbart rat. Tagbøjler. El-justerbare sidespejle m. varme. Sædevarme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Isofix.

 

 

 

 

Puden i nakkestøtterne kan også justeres.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt