- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Renault Mégane Sport Tourer 1,5 DCi Expression

Plads og udstyr for alle pengene


Af Søren Clauding – december 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault har ambitiøse mål. I 2013 skal man forbedre sin markedsandel i Danmark med 1 procentpoint og tilsvarende rykke en eller to pladser op på listen over de største bilmærker herhjemme. Den nye Renault Clio skal stå for en væsentlig del af løftet, Twingo skal også bidrage og med an aggressiv prispolitik, får de øvrige modeller deres andel af opgaven.

 

Det kan de danske bilkøbere kun glæde sig over. Også dem, der har brug for en større bil end Clio. F.eks. sælges Renault Mégane Sport Tourer 1,5 DCi Expression nu til 240.000 kroner hvor listeprisen tidligere var kr. 278.000. En klækkelig besparelse, som foruden god plads også inkluderer ret meget udstyr. Den bil handler disse linjer om.

 

Ultra økonomisk diesel

Renault Mégane Sport Tourer har vi tidligere prøvekørt. Det ligger et par år tilbage og udover et moderat facelift er der ikke sket så voldsomt meget siden da. Og dog: Visse bemærkelsesværdige nyskabelser er det blevet til, den største skal man ud i motorrummet for at stifte bekendtskab med. Der er nemlig installeret en 110 hestes 1,5 liters DCi turbodieselmotor, der gør det muligt at køre ikke mindre end 28,6 km/l (det officielle EU-normtal). Oven i købet kan man tilbagelægge 31,3 km/l, hvis man bliver på landevejen.



Motoren er med til at underbygge den gode økonomi i Megane Sport Tourer og medfører eksempelvis, at der kun skal betales 740 kroner i ejerafgift om året. Det er et usædvanlig lavt beløb. I kontrast dertil står den billigere variant med samme udstyr og en 110 hestes benzinmotor. Den koster 204.000 i anskaffelse og siden kører den kun 14,5 km/l.

 

Smidigt alternativ

Renault dieselen er ikke bare økonomisk, den er også et smidigt alternativ til en benzin-variant. Den er ingen raket, men kan dog nå de 100 km/t på 12,4 sekunder og man kan flintre derud af med 190 km/t. Men Mégane Sport Tourer lægger heller ikke op til sportslig kørsel. Den relativt store vægt fra dieselmotoren på forenden af køretøjet stabiliserer det især ved høj fart og sidevindsfølsomhed er der ikke meget af.

 

Den er en regulær stationcar med rigtig god plads. Den måler 4,57 meter i længden og rummer 524 liter i bagagerummet, som kan øges til 1,6 kubikmeter, når bagsæderne tages i brug til bagagen. Bruges de til at sidde på, forstår man lidt af hvor pladsen kommer fra, for der er moderat benplads på bagsædet.



Fine finesser

I bagagerummet mødes man af en fin finesse, idet den bageste del af bagagerumsbunden kan klappes op og hægtes i siderne af rummet, hvorefter pladsen frem til den store bagklap kan bruges til f.eks. indkøbsposer og andre genstande, der helst ikke skal vælte.

Udstyrslisten i Expression varianten er omfattende og inkluderer bl.a. klimaanlæg, regnsensor, fartpilot med –begrænser, elruder for og bag, tagbøjler, tågelygter både foran og bag, 16” alufælge og tagbøjler, som er praktiske, hvis der opstår pladsmangel i kabinen.

 

 

 

 

 

 

Renault Mégane ST i Motorradioen >>>





Model:

Renault Mégane Sport Tourer 1,5 DCi Expression

Listepris:

Kr. 239.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,5 l. 110 hk. 260 Nm. 6-trins man. Gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,4 sek./ 190 km/t/ 28,6 km/l / 90 g/km

Længde:

4,57 m

Bagagerum:

524-1600 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt