- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Mégane Grand Scénic:

En bil til brug


Tekst: Søren Clauding – maj 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afgiftsregler, besparelser eller ej. Det er som om man lige nu glemmer, at biler først og fremmest vælges ud fra de behov, de skal løse. Renault Mégane Grand Scénic er et godt eksempel herpå. Priserne efter den ventede afgiftsændring er ikke beregnet endnu, men prisen for en Grand Scénic bliver næppe meget forskellig fra den nuværende. Finansieret over otte år vil det stort set ikke kunne mærkes i familiebudgettet, derfor er ”før-afgiftsændrings-prisen” på 320.000 kroner for den prøvekørte version med 105-hestes dieselmotor nok meget lig den pris, bilen fremover koster i Danmark.

 

Oven i købet kan Grand Scénic også fås for blot 265.000 kroner, hvis man vil give lidt køb på motortype og udstyr. Sat i forhold til familiebudgettet er prisen også ganske fornuftig. For to voksne og tre børn i forskellige aldre vil næppe særlig begejstrede for alternativt, at skulle vælge to småbiler, som alt andet lige bruger mindst ligeså meget brændstof, hvis man kører i to biler i stedet for én for at få plads til det hele.

 

Kompakt og rummelig

Det hele kan nemlig med lethed være i Grand Scénic. Som navnet antyder, er det den forvoksede udgave af Mégane Scénic – men så stor er den heller ikke. 4,5 meter i længden, men med rigtig velproportionerede pladsforhold i kabinen.

 

Ikke mindst bagagerummet er kolossalt. 800 liter siger specifikationerne og rummet har man let adgang til gennem den store bagklap, der slår højt op og endda kan vippes en ekstra tand, hvis man har brug for det. Indenfor er der glideskinner, så bagagen nemt kan skubbes på plads.



Variationsmuligheder

Bagsædepladsen er samtidig rigtig god med rigelig plads til lange ben – selvom forsæderne også er indstillet til langbenede personer. Den lodrette siddeposition er noget af forklaringen. Bagsædet er inddelt i tre – hvoraf det midterste er lidt smallere end de to yderste, men de kan individuelt foldes fremad så bagagepladsen kan optimeres efter hvor mange personer, man er i bilen.



Funktionaliteten helt i top med kraftige flyborde monteret bag på forsæderyglænene. De kan bruges og vrider sig ikke, som man ser det hos flere af konkurrenterne. I gulvet foran bagsædepassagererne er der ekstra rum, som ikke frister indbrudstyve og tilsvarende er der mange gode fralægningspladser – så mange, at man undrer sig over at der er blevet plads også til de obligatoriske airbags. Og det er der – for ellers ville Grand Scénic ikke have fået fem stjerner i EuroNCAP.

 



 

Elektronik

En del af Grand Scénics funktion er elektronisk baseret. Bl.a. tændingen, som aktiveres ved hjælp af et smart-card. Det skydes ind i en sprække, hvorefter bilen startes på en startknap. Når smart-card’et ikke er i brug fylder det dejlig lidt i bukselommen eller håndtasken, simpelthen fordi det er helt fladt.

 

Renault har valgt centerinstrumentering til Grand Scénic. Ikke noget, vi normalt er særlig begejstrede for, fordi det føles unaturligt at lade øjnene vandre nedad til højre væk fra kørebanen, når man skal orientere sig. Omvendt er instrumenteringen placeret helt oppe under forruden – det kompenserer lidt for ”øjevandringen”.



 

Kik bagud

Til gengæld burde Renault have udstyret bilen med større sidespejle. De er simpelthen for små og det er helt almindeligt, at den type biler har rigtig store sidespejle. Går det helt galt, kan man jo bruge det lille kontaktspejl over bakspejlet – som dog mest er beregnet til at holde øje med begivenhederne på bagsædet…

 

Køreegenskaberne favoriserer høj kørekomfort. De 105 dieselheste gør heller ikke Grand Scénic til en racerbil, så når ikke det ligefrem er stormvejr, har man ikke brug for fast affjedring. Krængningen er imidlertid beskeden – det er med til at give gode kurveegenskaber – og støjniveauet er ikke højt. Kombineret med et sjette gear bliver langturen helt bekvem og også overkommelig i pris. Bilen kører næsten 14 km/l (hvilket holder i praksis) og den kører endnu længere, hvis man er på langtur indenfor de danske hastighedsgrænser.

 


Model:

Renault Mégane Grand Scénic Comfort 1,5 dCi

Listepris før forventet afgiftsændring

Kr. 319.997

Motor:

4 cyl. 1,5 l. turbodiesel common-rail. 105 hk – 340 Nm ved 2000 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

12,4 sek/178 km/t/

13,8 km/l

Længde:

4,5 m

Bagagerum:

800 liter.

Diverse:

ABS. ESP. EDS. ASR. Automatisk parkeringsbremse. 6 airbags. Multijusterbart rat. Automatisk klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Sædevarme. Isofix. Solgardiner ved bageste sideruder.


 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt