- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvor er den smukke bil grim med vinterhjul uden hjulkapsler. Gør det aldrig igen!


Biltest: Renault Megane CC 1,4 TCe Privilege

Tøsebil til piger og drenge

 


Tekst: Søren Clauding – december 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeremy Clarkson fra BBC’s TopGear har ikke været sen til at udnævne Renault Megane CC til en tøsebil. Respekt for det, for Clarkson har sikkert svært ved at se sig selv bag rattet i en Megane CC. I hvert fald den seneste generation, for der er tale om en elegant, stilren og også ganske velfungerende bil.

 

At prøvekøre en Coupé Cabriolet i vintervejr er måske lidt en halsløs gerning. På den anden side: Set med danske øjne er det om ikke vinter det meste af året da i hvert faldt så koldt, at det kun er ganske få dage henover året at bilen vil være cabriolet. Resten af tiden vil man køre med taget lukket. Så det er slet ikke irrelevant. Tværtimod.

 

Rammeløse sideruder

Det knaser og brager da også en smule, når man åbner de rammeløse døre, og ruderne ikke rigtig vil give slip på taget, fordi frosten binder. Men med lidt forsigtighed og på længere sigt sikkert også lidt silicone, går det udmærket. Og når man først er steget indenfor, er man som i en lukket sportslig bil. Uanset man stiger ind fortil eller på bagsædet.

 

Forbavsende nok er der plads på bagsædet. Ikke meget, ikke i overflod, men i modsætning til andre CC’er er der en smule benplads og moderat plads op til loftet. Gad vist om det er fordi en pige ikke kan køre uden at have alle veninderne med?



God bagageplads

Uanset hvad er der fornuft i at have et bagsæde, man også kan benytte i praksis. Det samme gælder bagagerummet. Når taget er i brug – og det er det som nævnt det meste af året – disponerer man over et stort bagagerum på 415 liter. Det bliver så halveret, når det elektriske foldetag er på plads og bilen forvandlet til cabriolet. Men selv de 210 liter er udmærket bagageplads for sådan en bil.

 

Virkeligheden er, at en Renault Megane CC er en bil for både hun’er og han’er. Den er nemlig også ganske velkørende. Med den 1,4 liters TCe 130 hestes turbobenzinmotor, der var monteret i den prøvekørte ”Privilege” udstyrsvariant, har man gode fartpræstationer, om end de 100 km/t på små 11 sekunder ikke klassificerer den som udpræget sportslig og de seks gear er med til at holde benzinforbruget nogenlunde i ave. Men kun nogenlunde.



Blødt affjedret

Affjedringen er relativt blød. Det gør måske i højere grad CC’en til en cruiser. Men da den samtidig har gode styreegenskaber og i vintervejret på vinterdæk viste sig at være temmelig stabil og velkørende, kan man udmærket udnytte bilens fartpotentiale.

 

Megane CC er baseret på den almindelige Megane (læs om Sport Tourer varianten her>>>), men udover et frontparti, der siger Megane og et instrumentpanel, der gør det samme, tænker man ikke meget på Megane, når man sidder bag rattet af en CC. Fornemmelsen af luksuøs sportsvogn er så udpræget at det også ville være synd andet. Og den underbygges af, at der i foldetaget var indbygget et panoramaglastag, så den næsten føles åben, selvom den er lukket - når ikke taget altså ikke er dækket af sne.



To plus et par venner/veninder

En pigebil, Jeremy. Skudt forbi. En bil til hele familien – bestemt ikke. Men til to plus et par venner (veninder) i ny og næ: Lige i øjet.

 

Prisen: 440.000 kroner for den kraftige og udstyrsrige version. 400.000 for udgaven med lavere udstyr og 110 hestekræfter. Den dyre giver mere funktion og køreglæde for pengene, men prisen er da heller ikke lige præcis lav.

Og en sidste ting: Hvor er den smukke bil grim med vinterhjul uden hjulkapsler. Gør det aldrig!


 

 

 

 


Model:

Renault Megane CC 1,4 TCe Privilege

Listepris:

Kr. 439.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l turbo benzinmotor l. 130 hk. 190 Nm/2250 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 200 km/t/ 13,7 km/l /169 g/km

Længde:

4,49 m

Bagagerum:

210-415 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. EBA. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sportssæder. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. P-sensor


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt