- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Grand Scénic 1,6 dCi 130hk 7p Expression

Billigt på langtur i klassens mest økonomiske

 


Af Søren Clauding – november 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fyld bilen op og kør 2500 kilometer. Transportpris: 228 kroner pr. person. På den måde bliver bilturen ikke bare prismæssig konkurrencedygtig med fly, den distancerer i den grad det højtflyvende alternativ. Men det kræver en bil, der kan – og det kan en Renault Grand Scénic 1,6 dCi med plads til 7 personer.

 

Det skal dog tilføjes, at der med 7 personer i bilen ikke helt er plads til 140 kg bagage plus håndbagage som på flyrejsen. Reducerer man imidlertid passagerantallet med én, stiger personprisen godt nok til 267 kroner – men pladsen til bagagen bliver lige pludselig realistisk. Folder man så begge bagsæder på 3. sæderække ned, får man en personpris på 320 kroner – og da kan man medbringe mere bagage og får bedre benplads end i et fly plus alle de øvrige fordele, der ofte er forbundet med at køre i bil. Bl.a. slipper man for at leje bil på bestemmelsesstedet.

 

20 procent længere på literen

En af grundene til, at regnestykket er relevant, er den omstændighed, at bilfabrikkerne, ikke mindst Renault har arbejdet målrettet på at nedbringe motorernes brændstofforbrug. Renault er blandt de førende, for med den helt nye 1,6 liters dieselmotor, der lå under motorhjelmen i den prøvekørte Grand Scénic, har man reduceret brændstofforbruget i forhold til forgængeren med over 20 procent.

 

Den 1,9 liters dCi motor, som den nye 1,6’er afløser, var ikke stærkere end den nye maskine, den kørte officielt 17,9 km/l modsat den nye motors 22,7 km/l. Nu er situationen den, at med fyldt bil, masser af hurtig autobahnkørsel, aircondition, kørelys og intet forsøg på økonomisk kørsel, bliver forgængerens officielle tal virkelighed for den nye og brændstofoptimerede motor. Det er ret godt gået.

 

Bedst i klassen

Ved samme lejlighed er CO2 udledningen officielt reduceret til 115 g/km. Dermed bliver Renault Grand Scénic den mest miljørigtige og brændstofbesparende 7 personers kompakt multibil.

 

Vi havde lejlighed til at afprøve Renault Grand Scénic på en langtur. En sund øvelse, for det giver ikke alene mulighed for at få et realistisk forhold til brændstofforbruget, det sætter også bilens køreegenskaber på prøve. Ved fuldt læs og hurtig motorvejskørsel er den ikke morsom over 180 km/t. Men indtil den fart er den helt OK. Og hvem kører de 195 km/t, Grand Scénic’en kan sprinte derud af, med fulde huse i kabinen. Det grænser i hvert fald til det uforsvarlige at gøre det – ikke på grund af Grand Scénic’ens køreegenskaber men pga. de andre trafikanters uopmærksomhed.

 

Komfortabel kørsel

Renault har heller ikke forsøgt at muliggøre så høj en transporthastighed – i fart vil den alligevel ikke kunne konkurrere med jetfly. Til gengæld har kørekomfort fået plads højt på prioritetslisten og resultatet er blevet fine komfortable køreegenskaber, der er som skabt til ujævne danske – og nordfranske – landeveje samt motorvejshastigheder på dansk såvel som fransk niveau. Kun på de tyske højhastigheds betonspor færdes den helst i højre vejbane.

 

Den nye motor er forbilledlig. Smidig og trækvillig fra lave omdrejningstal – og ikke ret støjende. Det sætter man pris på når man skal tilbringe mange timer i bilen. Stop/start teknologien fungerer fortræffeligt, om end det til tider er lidt for meget af det gode ved langsom bykørsel. Bilen skal ikke holde stille i mange brøkdele af et sekund før motoren stopper – men den springer heldigvis let i gang igen, og bliver det for meget, kan man jo blot deaktivere systemet.



Anderledes end de andre

Grand Scénic er ud af Scénic familien (læs Motorsidens Renault Scénic test hér >>>), men udover at den er 22 cm længere og i 5-sædet indretning byder på markant mere bagageplads er både front- og bagpartiet forskelligt – til Grand Scénics fordel. Desuden har ingeniørerne formentlig også strammet undervognen op, sammenlignet med Scénic, så den kan håndtere den større vægt på bagakslen. Også det er til fordel for Grand Scénic, uden at kørekomforten som nævnt er gået fløjten.

 

Undervognen er dog ikke strammet så meget op, at bagvognen ikke sænkes, når den læsses. Resultatet er en bule i panden, første gang man tror, at den åbne bagklap fortsat er hvor den var, da man begyndte at læsse.

 

Super-pris

Indretningen gør den selvsagt til noget særligt, ikke mindst fordi 2. sæderække består af 3 individuelle sæder, som både kan indstilles og kan tages ud, når man har brug for pladsen i stedet. Man behøver iøvrigt ikke købe bilen med den 3. sæderække. Prisforskellen er blot 10.000 kroner og uden den 3. sæderække får man mere bagageplads.

 

Prisen for en Renault Grand Scénic er i mellemudstyrs versionen ”Expression” 290.100 kroner med 7 siddepladser. Det gør den til langt den mest prisattraktive af modelvarianterne. Det skyldes, at Renault har videreført deres attraktive prisstrategi også i Grand Scénic modelserien. Det går formentlig ud over salget af topudstyrsmodellen ”Dynamique”, for de 50.000 kroner, den er dyrere, inkluderer kun et sæt alufælge, cruisecontrol samt et par andre småting, som i det store hele kan tilkøbes Expression for et meget lavere beløb.


 

 


Model:

Renault Grand Scénic 1,6 dCi 130hk 7p Expression

Listepris:

Kr. 290.100

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor. 130 hk. 320 Nm/1750 omdr./min. Start/stop. 6 gear

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,5 sek./ 195 km/t/ 22,7 km/l /115 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

564-1863 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. 3 X Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt