- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Espace 2,0 16v Turbo Expression

Multiplads til minipris


Tekst: Søren Clauding – juni 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Espace er ikke en frisk nyhed på bilmarkedet. Men for mange danskere med stort kørselsbehov kan Espace nemt gå hen at blive en ny mulighed, for med kraftige prisnedsættelse på basismodellen, Espace Expression vil den store og elegante franske multibil nu være indenfor rækkevidde.

 

Prisen er i øjeblikket blot 376.000 kroner. Det inkluderer en 170 hestes turbo benzinmotor, hvis største svaghed er, at en del af, hvad man har vundet på den lave købspris, sætter den til på kontoen for benzinforbrug. Espace kører officielt 10,5 km/l – i praksis noget mindre. Men det var selvsagt også tilfældet til normalprisen på 426.000 kroner…

 

Grundlagde MPV begrebet

Renault grundlagde oprindelig begrebet MPV, Multi Purpose Vehicle, eller frit oversat ”Multibil”. Det var dengang banebrydende nytænkning, fordi man kombinerede næsten personbils agtige køreegenskaber med stor rummelighed og kabineindretning, der bød på mange flere brugsmuligheder end en almindelige personbil – uden at gå hen og blive en varebil med sideruder.

 

Det koncept har man videreudviklet på og med større erfaring end nogen af konkurrenterne er man også sikkert i mål med den seneste generation Espace. Renault har desuden gjort det, som ingen af konkurrenterne reelt har formået: Man har kombineret elegance og stil i den funktionsrigtige bil, således at Espace fremstår med samme værdighed som større limousiner. Den er ganske enkelt en æstetisk nydelse og det tæller bestemt også, når man køber bil.

 

Let og elegant

Udvendig har den seneste generation ikke samme pondus som forgængerne. Men det har nok været nødvendigt at tilrette designets udstråling til det lette, enkle og elegante interiør for ikke at skabe for stor disharmoni.

 

Indvendigt opleves det især i form af det yderst enkle instrumentpanel, hvor alle funktionsgreb og knapper enten er skjult bag større og mindre dæksler/låger eller mørke paneler, som diskret gemmer digital instrumenteringen, som er centreret over midterkonsollen. Centerinstrumentering er generelt ikke vores kop te, og det er da heller ikke dér, Espace høster ros hos os.



Enestående rummelighed

Det gør den til gengæld hvad angår den formidable pladsudnyttelse. Den målet blot 4,66 meter i længden og store næsten lodrette vinduesarealer bidrager med både et enestående lysindfald (som fortil underbygges af store åbne ruder mellem de to vinduessøjler) og enestående skulderplads.

 

På forsæderne er der oceaner af plads. Det er der principielt også på de tre individuelle bagsæder, om end de føles lidt smalle over lårene. Det midterste af de tre bagsæder kan imidlertid skydes held ned bag i kabinen – hvilket både giver uovertruffen benplads og samtidig mere skulderplads til alle tre bagsædepassagerer.



Sæderne afmonteres

Sædekombinationerne er som sådan utallige og bagsæderne kan også afmonteres, hvis al pladsen skal benyttes til bagage. På dét punkt har Renault valgt en anden løsning end eksempelvis Chrysler Voyager, som er en af de få – og i øvrigt meget dyrere – konkurrenter i denne klasse. Det er

 

 


 

intet problem at afmontere sæderne, hvis man har plads nok til at stille dem. Men et minus er det, at så har man dem ikke med, hvis der undervejs skulle blive brug for dem.

 

Hvad køreegenskaberne angår, er Renault Espace meget godt med. Men man kan ikke sammenligne dens køreegenskaber med en moderne ”lav” personbil. Espace ER en stor bil og det mærkes. En vis sidevindsfølsomhed, en vis ustabilitet ved høj fart, men også en meget komfortabel affjedring, som bestemt tæller på positiv siden.

 

Flot udstyr

Udstyrsniveauet er højt og inkluderer solgardiner i sidedørene ved bagsæderne, sædevarme, aircondition (men ikke klimaanlæg), elektronisk parkeringsbremse og smartcard fjernbetjening. Sidstnævnte er bestemt en fordel, når nøglen skal gemmes væk i bukselommen…

 

Maskineriet yder tilstrækkeligt til gode fartpræstationer, men som nævnt: Man får også lov til at betale for køreturen. Til gengæld er en ferietur i en Espace en ren fornøjelse, ikke mindst fordi bagagepladsen er så rigelig, hvis man kombinerer sædepositionerne derefter.


Modelnavn:

Renault Espace 2,0 16v Turbo Expression

Listepris:

Kr. 376.000

Motor/ transmission:

4 cyl. 2-l turbo-benzin (170 hk, 270 Nm/ 3250 omdr./min). 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/ CO2:

9,7 sek/205 km/t/ 10,5 km/l 224 g/km

Længde

5,66 m

Bagagekapacitet:

291-2860 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP med ASR. Forlygtespulere. 6 airbags. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. Elruder for og bag. Sædevarme. Solgardiner ved bagsædet. Multi justerbart læderrat. Fartpilot. El-sidespejle med varme. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt