- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Espace 1,6 dCi Zen

Orkanprøven bestået


Af Søren Clauding – december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan en bil klare en tur på en tysk autobahn i stormfuld sidevind med vindstød af orkanstyrke og hastigheder på over 180 km/t, må den siges at have bestået ”orkanprøven”, hvis sådan en findes. Hvis ikke, er den hermed etableret, og Renault Espace med 4-hjulsstyring, adaptiv undervogn (tilsammen kaldet 4Control) og 19” fælge er den første til at bestå.

 

Trods truslen om flere storme i fremtiden, hører det dog formentlig også fremover til sjældenhederne, at det blæser så kraftigt, som vi har oplevet et par gange dette efterår. Så det vil fortsat være sjældent, at man overhovedet kan tage en bil op til en ”orkaneksamen”, og i praksis er det derfor heller ikke så vigtigt, hvordan en bil kører under sådanne forhold, hvor myndigheder fraråder udkørsel.

 

Mere erfaring

Men i tilfældet Renault Espace var det mere end heldigt. For vi var ikke udpræget begejstrede for bilens køreegenskaber i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, der fandt sted i Sydfrankrig, hvor der samtidig blæste en kraftig Mistralvind (læs om de første internationale prøvekørsler af Renault Espace hér >>>). Men man har jo lov at få mere erfaring, og Espace skulle have en chance til. Ikke mindst efter at vi i Danmark havde prøvet den noget mere moderate Espace uden al den højteknologi, som man præsenterede i Sydfrankrig.

 

Den moderate udgave var nemlig ikke så dårlig endda, men det blæste heller ikke kraftigt, da den blev prøvekørt (læs vores prøvekørsel af Renault Espace 1,6 dCi 130 Zen hér >>>).

 

180 km/t i vindstød af orkanstyrke

Så vi blæste altså i ordets bogstavelige forstand ned at en tysk autobahn i det nordlige Schleswig-Holstein i stormende sidevind og med vindstød af orkanstyrke, som meteorologerne jo udtrykker det, i den højteknologiske variant med hastigheder på iblandt over 180 km/t. OK, vinden kunne mærkes, men så var det heller ikke værre. Og det forbavsende var, at påvirkningen ikke føltes voldsommere ved høj fart end ved almindelig dansk motorvejsfart.

 

Forklaring, sådan som undertegnede i hvert fald opfatter det: Bilen var nu individuelt konfigureret – det er en del af 4Control udstyret – med hovedvægt på sportslighed. Kun kraftoverførslen var fastholdt i Eco-indstillingen, for der er ingen grund til at lukke mere CO2 ud end højest nødvendigt – det kan nemlig kun betyder endnu flere og endnu kraftigere storme på langt sigt, sådan som vejreksperterne forklarer det.



En ekstra stjerne

Kombinationen af den fastere undervogn og de medstyrende baghjul, hvis medstyring øges gradvist med hastigheden, og en vis vægtballast i bilen gav den rolige kørsel. Faktisk var lyden af vindstødene, der ramte vognsiden, mere skræmmende end bilens reaktion derpå. Så, kære Renault: Jeg modererer min kritik, men fastslår, at de højteknologiske indstillingsmuligheder af undervognen dog skal anvendes, for uden går det ikke, og giver Espace en ekstra stjerne.

 

Oven i al det gav den lidt længere køretur også et godt billede af et velfungerende og kraftigt LED lys, der virkelig lyser vejen godt op i mørke. Men den automatiske op- og nedblænding skete dog ikke altid, som man kunne ønske det.

 

Fint udstyr

Den aktive nødbremse valgte vi ikke at afprøve, vi blev også på asfalten, så Extended Grip fik vi ikke brug for, men massagefunktionen i sæderne er herlig. Panorama-soltaget er ret billigt – 16.000 kroner – fordi det er et regulært soltag, der kan åbnes, og ikke bare en glasplade i loftet, den adaptive fartpilot til 6.200 kroner i kombination med head-up display er god på langturen, især når kørselsforholdene trods alt er en smule udfordrende.

 

Den elektriske bagklap er en luksus, når der skal købes stort ind, håndfri parkering er heller ikke dumt, når det er svært at orientere sig omkring bilen, men de bedste penge til ekstraudstyr er de 35.000 kroner, det koster at få 4Control. Det er ikke bare en stabiliserende faktor ved høj fart, men også med til at gøre den store bil let at manøvrere ed lav fart.



Meget for pengene

De ekstra to sæder nede bagtil koster 10.600 kroner, og det må være helt individuelt, om man føler behov for dem. Men et eller andet sted er det godt at vide, at man må trække en anhænger på 2 tons. Det er ganske imponerende vogntog, der kan komme ud af det!

 

Og sidst, men ikke mindst: Efter afgiftsnedsættelse i november koster Espace med den trækvillige 160 hestes dieselmotor og Zen EDC udstyr samt automatgear, inklusive multi-sense – men altså uden 4Control – nu små 580.000 kroner. Det er fortsat mange penge, men i sammenligning med den billigste version kun 100.000 kroner oveni – og for de penge får man rigtig meget merkomfort og sikkerhed.


Dieselmotoren på 160 hestekræfter er smidig og lydsvag.

 

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye Renault Espace i forbindelse med de første internationale prøvekørsler.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

Den blå stribe er en lysstribe, der skifter farve afhængig af hvilken køreindstilling, man har valgt. Farven ses også i instrumentpanelet.


Model:

Renault Espace 1,6 dCi Zen EDC aut.

Listepris:

577.570

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbodiesel, 160 hk. 380 Nm/ 1750 omdr./min. 6 trins automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 202 km/t/ 21,7 km/l / 123 g/km

Længde:

4,86 m

Bagagerum:

240/660/2100 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. LED forlys. 18” alufælge. Multi-sense. Nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart rat. Sædevarme. Massagefunktion. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Aktiv nødbremse. Vognbaneassistent. P-sensorer. Isofix. 2 års garanti. Garantiforlængelse kan tilkøbes.


 

Handskerummet fungerer som en skuffe, man trækker ud. Ret hensigtsmæssigt, fordi man slipper for at få indholdet i skødet, når der lukkes op for de 160 hestekræfter.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt