- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Espace 1,6 dCi 130 Zen

Komfortabel magnum-cruiser


Af Søren Clauding – oktober 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det formidable ved Renault Espace er præcis, hvad dens navn indikerer: Espace betyder plads og plads er der masser af i den nye store MPV fra Renault, en biltype, opfundet af selvsamme fabrik i 1984. Bilen har siden været forbillede for det store udvalg af multibiler, der i dag findes på markedet, og fordi der er så mange af slagsen har Renault været nødt til at finde nye veje med den nye generation, og det har man så gjort med en vis succes.

 

Vi fortalte om den nye Espace allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af bilen i det sydlige Frankrig (læs den første internationale test af Renault Espace hér >>>). Det meste af bilens funktionalitet blev uddybet dengang og det skal ikke gentages her. Set i forhold til konkurrenterne er det ikke mindst den forøgede frihøjde, det sportslige look og den effektive pladsudnyttelse, som i dag sætter bilen i særklasse. Men prøvekørslen i en mere moderat udgave af den nye bil på danske veje forbedrede faktisk oplevelsen og det er jo ikke så dårligt, at det går dén vej.

 

Harmoni med kerneydelserne

For det første var bilen i Danmark noget neddroslet og der var mere harmoni mellem bilens kerneydelse – altså masser af plads, komfortabel kørsel og hensigtsmæssige funktionelle løsninger. Al det blev herhjemme ikke overskygget af oplevelsen af højteknologiske finurligheder, som de fleste brugere i bund og grund vil kunne klare sig uden.

 

Den store skærm i midterkonsollen er elegant, let læselig og tidsrigtig. Men de mange IT-relaterede løsninger skulle alle styres via skærmen og den går ikke under kørslen, for på ujævne landeveje bevæger bilen sig naturligt nok. Og trods en komfortabel affjedring, som endda var endnu bedre på den i Danmark prøvekørte Espace, fordi man slap for de komfort-ødelæggende lavprofil dæk, som testbilerne dengang var udrustet med, er det svært at styre berøringen af berøringsskærmen og så rammer man ved siden af.

 

Skærmen tager også al for meget opmærksomhed under kørslen, og selvom man måske bliver bedre med tiden, er det i sig selv meningsløst, at skulle koncentrere sig så meget om at komme igennem menuerne i stedet for det, der sker i trafikken. I den ”danske bil” var der færre menuer, fordi der var færre tilbud, og så var tingene egentlig meget godt i harmoni.

 

Kører bedre i Danmark

Og så var der selve køreoplevelsen. Lavprofildæk og store fælge ser godt ud og på fuldstændig plan asfalt giver de både en god føling med kørebanen, et godt vejgreb og hjælper til retningsstabiliteten. Under prøvekørslerne i Frankrig blæste en kraftig Mistral vind. Den rykkede meget i bilen – mere end hvad godt var – og på snoede veje fornemmede man, at bilen var mere levende end den egentlig burde være.

 

En del af forklaringen kan tilskrives 4-hjuls styringen og den adaptive undervogn. Virkeligheden er, at på ujævne danske landeveje, med mere moderate vindforhold, uden firehjulsstyring men med en god vægt fra dieselmotoren over forhjulene og de nævnte 18” alufælge med 235/60 dækmontering var bilen mere stabil.

 

Komfortabel cruiser

Det kan være vanskeligt at sammenligne vindforholdene, men vi gætter på at det bedre vejgreb, man naturligt får på ikke helt plan asfalt ved at køre med dæk, der har en vis affjedring i dæksiderne, kombineret med standardaffjedringen og vægtfordelingen, og måske de lavere temperaturer i prøveperioden er forklaringen. I alle tilfælde var køreoplevelsen bedre.



En Renault Espace, trods fabrikkens sportslige gener, er jo ikke tiltænkt sportslige køreegenskaber. Den er til gengæld en ret komfortabel cruiser, som gør det godt på danske lande- og motorveje. Den er lydløs og affjedringskomfortabel, og så byder den jo på excellente pladsforhold – velegnet til danske familier, der måske ikke har økonomisk mulighed for eller simpelthen fravælger at have flere biler i husstanden.

 

130 hestekræfter rækker – med manuelt gear

Prisen på 562.000 kroner gør jo ikke lige præcis Renault Espace til en billig bil. I øvrigt inkluderer den pris kun den ”lille” af de to dieselmotorer, man kan få leveret bilen med. ”Lille” er sat i anførselstegn, fordi det kun er på motorkræfterne, den er mindre end den anden. Der er tale om selvsamme 1,6 liters dCi dieselmotor, som vi i Sydfrankrig havde prøvet med 160 hestekræfter, blot neddroslet.



Den ”lille” motor har 130 hestekræfter. Og selvom det tager 0,8 sekunder mere at nå de 100 km/t, fordi man i denne udgave selv står for gearskiftet, føles de 130 heste og det pæne moment på 320 Nm, der når sit maksimum allerede ved 1750 omdr./min. som fuldt tilstrækkelige. Det officielle forbrugstal er 22,7 km/l og den må trække 2 tons – to vigtige date at tage med.

 

Zen-udstyret inkluderer nøglefri betjening, LED forlys, 2-zone klimaanlæg, vognbaneassistent, fartpilot og meget mere. Det klæder bilen godt på og merprisen i forhold til den billigste version på 47.000 kroner er godt givet ud.


Panorama el-soltaget er ekstraudstyr til 18.000 kroner.

 

Det er smart at bagsæderne kan lægges ned ved tryk på en knap bagest til venstre i bagagerummet.

 

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>


Videoen er ikke den i Danmark prøvekørte Espace men optaget ved de første internationale prøvekørsler. Men klik endda på billedet og få en fornemmelse af hvordan den helt nye Renault Espace kører.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Renault Espace 1,6 dCi 130 Zen

Listepris:

561.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbodiesel, 130 hk. 320 Nm/ 1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 191 km/t/ 22,7 km/l / 116 g/km

Længde:

4,86 m

Bagagerum:

247/680/2100 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. LED forlys. 18” fælge. Nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart rat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Aktiv nødbremse. Vognbaneassistent. P-sensorer. Isofix. 2 års garanti. Garantiforlængelse kan tilkøbes.


 

 

Den bageste sæderække tilkøbes som ekstraudstyr til 11.900 kroner.

 

Bagagerummet på op til 2100 liter får en helt plan bund, når sæderne lægges ned.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt